Studiernas uppbyggnad
Programmet organiseras av Handelshögskolan och består sammanlagt av 120 studiepoäng. Det tvååriga programmet består av:
- Studier inom programmet (85 studiepoäng), inklusive lärdomsprovet (30 studiepoäng)
- Fritt valbara studier (35 studiepoäng)
Studerande har även möjligheten att genomföra ett biämne (24 studiepoäng) vid Aalto, ett annat universitet i Finland eller vid en officiell utbytespartner till Handelshögskolan.
Programmet betonar processen av att tillämpa teori på reella problem. Det kombinerar analytisk noggrannhet med ett kreativt tänkesätt, samtidigt som man upprätthåller ett humanistiskt, konsumentcentrerat och praktiskt perspektiv. Dessutom utvecklar det problemlösning, lagarbete och kommunikationsförmåga. Dessa färdigheter förvärvas genom en rad olika studiemetoder som inbegriper interaktiva föreläsningar, grupparbete och självständigt arbete samt fallstudier i det verkliga livet.
Undervisningsplanen omfattar ämnen som globala trender såsom digitalisering, globalisering och cirkulär ekonomi. Kurserna beaktar dessa ämnen ur ett brett marknadsföringsperspektiv som till exempel omfattar konsumentkultur, kreativitet, analys och strategisk förvaltning.
För studerande som är intresserade av en karriär som forskare säkerställer programmets akademiska inriktning att våra utexaminerade har goda förutsättningar att ansöka till ledande doktorandprogram i hela världen.
I början av studierna skapar de studerande en individuell studieplan (ISP) och kan den diskutera den tillsammans med en akademisk handledare. Huvudsyftet med den individuella studieplanen är att säkerställa att den studerande genomför studier i enlighet med sitt eget intresse och i en logisk ordningsföljd.
Se undervisningsplanen och alla kurser (på engelska)