Koulutustarjonta

Game Design and Development - Art and Media, Master of Arts (Art and Design)

Oletko luova innovoija, joka haluaa kehittää pelejä taidemuotona? Aalto-yliopiston Game Design and Development -pääaineessa pääset osaksi tarkoin valittua opiskelijaryhmää, joka määrittelee pelien tulevaisuuden uudelleen. Pääaine antaa uusimmat tiedot ja taidot, joita tarvitset kartuttaaksesi pelikehitystaitojasi. Koska Suomi on peliteollisuuden keskittymä, ohjelma tekee tiivistä yhteistyötä suomalaisten huipputason videopeliyritysten kanssa ja näin antaa hyvät edellytykset pohjoismaisessa peliteollisuudessa menestymiseen. Ohjelmasta valmistutaan taiteen maisteriksi. Teknisesti suuntautuneimmille opiskelijoille on myös ”sisarpääaine”, joka johtaa diplomi-insinöörin tutkintoon: Computer, Communication and Information Sciences.
climbers

Tutkinto:

Taiteen maisteri

Hakuaika:

28.11.2024 – 27.12.2024

Opetuskieli:

englanti

Kesto:

2 vuotta, täysipäiväinen

Hakukelpoisuus:

Soveltuva alempi korkeakoulututkinto

Koulutusala:

Taiteiden ala

Laajuus:

120 opintopistettä

Korkeakoulu:

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Lukuvuosimaksut:

EU/ETA-alueen ulkopuoliset kansalaiset, 20000 €/v (maisteriopinnot) Lue lisää

Haku maisterikoulutuksiin

Koulutuksen kuvaus

Game Design and Development on kansainvälisesti arvostetun Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun monitieteinen pääaine. Tämä Suomen paras pelisuunnittelun ja pelikehityksen pääaine tarjoaa ainutlaatuisen valikoiman kursseja, joissa tutkitaan pelikehityksen taiteellisia ja teknisiä näkökohtia. Pääaineesta valmistuu näkemyksellisiä ja rohkeita ajattelijoita, joilla riittää intohimoa pelisuunnittelun rajojen rikkomiseen.

Projektipohjaista aktiiviseen oppimiseen (”hands on with minds on”) kannustavaa lähestymistapaa soveltava pääaine kouluttaa vahvan tarkoin valikoidun joukon opiskelijoita erilaista taustoista. Ohjelmaan otetaan minkä tahansa kandidaatin tutkinnon suorittaneita opiskelijoita, joilla on kokemusta pelien kehittämisestä tai muita soveltuvia taitoja. Ohjelmaan on aiemmin hyväksytty mm. ohjelmoijia, 3D-taiteilijoita, animaattoreita, UX-suunnittelijoita, luovia kirjailijoita ja äänisuunnittelijoita – jopa arkkitehtejä ja psykologeja.

Game Design and Development -pääaineesta valmistuvat saavat:

  • viimeisimpään tutkimustietoon, teknologiaan ja suunnittelutyökaluihin pohjautuvat laajat tiedot ja taidot. Aktiivista oppimista painottava lähestymistapa antaa opiskelijoille mahdollisuuden syventää osaamistaan ja rakentaa vahvan monitieteisen osaamiskokonaisuuden omien kiinnostusten mukaan.
  • syvällistä ymmärrystä peleistä ja pelaajista psykologisesta ja käytöstieteiden näkökulmasta. Osaat analysoida ja suunnitella viihdyttäviä ja kiehtovia pelejä tunteiden ja ajattelun näkökulmasta.
  • visionäärisen ja mullistavan ajattelutavan, jolla muuttaa pelien tulevaisuutta. Saat itseluottamusta ja kokemusta muuntaa ainutlaatuinen visiosi todeksi ja kehittää uuden sukupolven pelejä.
  • kykyä kantaa vastuuta erilaisista suunnittelupäätöksistä. Osaat tehokkaasti sopeutua ennalta-arvaamattomiin ja muuttuviin tilanteisiin, joita voi tulla eteen pelin suunnittelu- ja kehitysvaiheissa.
  • taitoa soveltaa taitojasi luovaan yhteistyöhön, käsitteiden kehittämiseen, suunnitteluun ja toteutukseen. Saat vankat ihmissuhdetaidot, kun teet tiimityötä useiden pelien kehittämisessä. Osaat työskennellä osana monikulttuurisia ja -tieteisiä ryhmiä.
  • valmiudet työskennellä pohjoismaisessa peliteollisuudessa. Opintojen aikana tutustut pohjoismaisen peliteollisuuden ainutlaatuiseen, matalan hierarkian työkulttuuriin.
  • laajan peliportfolion. Valmistuttuasi sinulla on runsaasti valmiita peliprojekteja, mikä auttaa luomaan uraa peliteollisuudessa tai nostamaan jo alkaneen urasi uudelle tasolle.

Opetuskieli

Pääaineen opetuskieli on englanti.

Lukuvuosimaksut ja apurahat

Tämän ohjelman lukuvuosimaksu on 20 000 euroa lukuvuodessa. Lukuvuosimaksua eivät maksa Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) jäsenmaiden kansalaiset eivätkä Sveitsin kansalaiset. Muiden maiden kansalaisten on maksettava lukuvuosimaksu.

Aalto-yliopisto tarjoaa pienen määrän apurahoja, jotka vapauttavat maksuvelvolliset opiskelijat lukuvuosimaksusta. Apurahat voidaan myöntää hakukohteen arvioinnissa parhaiten menestyville hakijoille. Hakijat asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteen sivulla olevien arviointiperusteiden mukaisesti.

Lisätietoa lukuvuosimaksusta ja apurahoista Aalto-yliopistossa löytyy Lukuvuosimaksut ja apurahat sivulta.

Opintojen rakenne

Taiteen ja median maisteriohjelman Game Design and Development -pääaineopintojen laajuus on 120 opintopistettä. Kaksivuotinen ohjelma koostuu seuraavista osista:

  • pääaineopinnot (40–65 op)
  • mahdolliset sivuaineopinnot (20–25 op)
  • vapaasti valittavat opinnot (25–35 op)
  • opinnäyte (30 op)

Ohjelma on rakennettu siten, että opiskelijat voivat räätälöidä opintosuunnitelmansa hyvin pitkälle itse kiinnostuksenkohteidensa mukaan. Pakolliset kurssit antavat laajan näkemyksen pelisuunnittelusta ja luovat perustan kunkin opiskelijan omalle ilmaisutavalle. Vapaavalintaisten kurssien avulla voit täydentää osaamistasi eri aloilla, kuten 3D-animoinnissa, interaktiivisessa kerronnassa, vuorovaikutussuunnittelussa sekä koneoppimisen ja tekoälytyökalujen hyödyntämisessä taiteessa ja suunnittelussa.

Lisäksi voit valita kaikkien Aallon korkeakoulujen kursseja henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaasi. Kannustamme sinua uskaltautumaan mukavuusalueen ulkopuolelle, koska parhaimmat ideat syntyvät usein eri tieteenalojen risteyskohdissa.

Game Design and Development pääaineessa opiskelijat oppivat laajasti eri aiheista kuten tasosuunnittelusta, pelin tasapainosta, pelien käyttäjätutkimuksesta, alan trendeistä ja pelisuunnittelun psykologiasta. Ohjelman laaja opetussuunnitelma sisältää mm. seuraavia kursseja:

  • Games Now!
  • Game Design
  • Advanced Topics in Game Design
  • Game Analysis, a.k.a. the Science of Game Design
  • Game Project I & II

Opetusmenetelmät

Ohjelma soveltaa aktiivista oppimista, joka on dynaaminen yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä. Kehität viestintä- ja neuvottelutaitojasi ja syvennät projektinhallintataitojasi erilaisissa ryhmäprojekteissa. Game Project I & II -kursseilla voit pitchata, suunnitella, kehittää ja julkaista pelejä yhdessä muiden kanssa.

Opetus perustuu pelisuunnittelun ja kehittyvien teknologioiden huippututkimukseen ja -tieteeseen, mistä ovat esimerkkinä alumnivetoiset startup-yritykset, kuten Valo Motion. Ohjelman opettajiin kuuluu pelialan ammattilaisia ja tutkijoita. Lisäksi ohjelmassa vierailee kansainvälisiä huippuosaajia ja puhujia.

Muita opetustapoja ovat säännölliset vierailut peliyrityksiin, peliteollisuuden edustajien ja opiskelijoiden palaute, sekä peliteollisuuden osaajien valinta opinnäytteen ohjaajiksi. Opintojen aikana järjestetään myös useita vierailuja kansainvälisiin pelialan tapahtumiin Suomessa ja ulkomailla.

Lisätietoa koulutuksen sisällöstä löydät opinto-oppaasta kohdasta Opetussuunnitelma

Taiteen ja median maisteriohjelma

Suuntautumisvaihtoehdot

Game Design and Development -pääaine on monitieteinen ja saat apua opintosuunnitelmasi räätälöintiin taustasi, tavoitteidesi ja kiinnostuksesi perusteella. Opintosuunnitelmaasi voi sisältyä sivuaine mistä tahansa sopivasta aiheesta, kuten yrittäjyydestä, virtuaalitodellisuudesta tai 3D-animaatiosta.

Kansainvälistyminen

Koska suomalainen peliteollisuus on vahvasti kansainvälinen, Game Design and Development -pääaineessa opetettavat aiheet ovat luonteeltaan universaaleja ja globaaleja. Pääaine antaa sinulle valmiudet menestyä huippuasiantuntijana kaikkialla maailmassa. Samalla se keskittyy pohjoismaiseen pelikulttuuriin ja arvoihin kuten moninaisuus, tasa-arvo ja melko matala hierarkia. Koska pääaineessa on runsaasti lahjakkaita opiskelijoita eri puolilta maailmaa, olet myös osa erittäin taitavien opiskelijoiden kansainvälistä yhteisöä.

Lisäksi voit kehittää kansainvälisiä valmiuksiasi seuraavilla tavoilla:

  • lukukauden mittainen opiskelijavaihto tai kesäkurssi jossakin Aallon kansainvälisistä kumppanikorkeakouluista ympäri maailmaa
  • kesäkurssi ulkomailla
  • harjoittelu ulkomailla
  • opinnäytteen tekeminen ulkomailla
  • ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tuutoreina toimiminen.

Aalto-yliopisto on kansainvälinen yliopisto, jonne tulee vuosittain tuhansia tutkinto- ja vaihto-opiskelijoita eri puolilta maailmaa. Opiskelijat pääsevät osaksi monimuotoista Aalto-yhteisöä paitsi opintojensa myös kampuksella järjestettävien tapahtumien, juhlien ja vapaa-ajan toiminnan kautta. Aktiivisten tuutorointiohjelmien ja tukipalveluiden ansiosta kansainväliset opiskelijat pääsevät osaksi pohjoismaista kulttuuria ja tuntevat olonsa kotoisaksi Suomessa.

Jatko-opintomahdollisuudet

Maisteriksi valmistuttuasi voit hakea tohtoriopintoihin esimerkiksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun tai muihin suomalaisiin tai ulkomaisiin yliopistoihin.

Uramahdollisuudet

Ohjelmasta valmistuneet opiskelijat ovat arvostettuja työntekijöitä suomalaisissa ja pohjoismaisissa peliyrityksissä sekä muualla maailmassa.

Tyypilliset urapolut voidaan jakaa kolmeen ryhmään:

  • pelistudiolla työskenteleminen, esimerkiksi pelisuunnittelijana, pelikuvittajana, ohjelmoijana, tuottajana tai käsikirjoittajana
  • yksityisyrittäminen ja yrityksen perustaminen. Parhaat opiskelijapelimme, kuten Pako, Shadow Bug ja Fashion Police Squad ovat saaneet maailmanlaajuista menestystä ja kriitikoiden ylistystä.
  • akateeminen urapolku ja tutkimustyö

Tässä mielipiteitä ohjelmastamme muutamilta merkittäviltä suomalaisilta peliyrityksiltä:

“I studied at Aalto University myself more than 20 years ago and now I’m very happy to see programs like Game Design and Development that provide a very relevant basis for working in the game industry. We already have several people here at Remedy who have graduated from this program such as Sebastian Eriksson (Alan Wake 2 Core Engine Lead) and Anne-Marie Grönroos (Alan Wake 2 Lead Mission Designer). Hoping to see many of you visiting our office in Espoo!”

Joonas Tamminen, Remedy Entertainmentin Alan Wake 2 -pelin Executive Producer

“Many of us at Valo Motion have an Aalto University background, with a notable number from our development team having graduated from the exceptional Game Design and Development program at Aalto.  We’re eager to organize a live tour and game testing sessions for you during your studies. Take a peek at our office, discover what it’s like to work at Valo Motion, and see what we’re passionate about in our welcome video.

The Finnish gaming industry is full of fascinating companies, and we’re sure you’ll discover exciting opportunities here!”

 Raine Kajastila, Valo Motionin toimitusjohtaja

Tutkimuksen painopisteet

Aalto-yliopistossa on useita tutkimusryhmiä, jotka keskittyvät peleihin eri perspektiiveistä. Tutkittavia aloja ovat mm. pelikokemuksen innovointi kehittyvien teknologien avulla, kuntoilupelit, motivaatio ja emootio peleissä, pelien tutkiminen luomuksina (pelisuunnittelun käytännöt) ja pelimekaniikkojen ja pelikerronnan välinen vuoropuhelu. Aallon tutkijat soveltavat ja käyttävät pelejä eri yhteyksissä kuten lääketieteen tekniikassa ja suunnittelussa ja monet opiskelijoistamme ovat löytäneet harjoittelupaikan ja opinnäytetyöpaikan Aallon tutkimusryhmistä.

Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa

Pelisuunnittelu on monitieteinen ala, joka tuo yhteen asiantuntijoita eri taustoista. Ohjelma käyttää monitieteistä lähestymistapaa, joka tukee "T-mallin taitojen" kehittymistä, mikä antaa sinulle sekä erikoistumisen että laajan yleistietämyksen edut. Saat syventää osaamistasi haluamastasi erikoisalasta, mikä edistää luovuutta ja antaa laajan tietopohjan. Kannustamme opiskelijoitamme lähtemään omanlaisille urapoluille, minkä mahdollistaa laaja vapaasti valittavien kurssien valikoima.

Aalto-yliopisto tunnetaan yliopistona, jossa tiede ja taide yhdistyvät tekniikkaan ja talouteen. Eloisa kampus ja laaja valinnanvapaus koko yliopiston kurssivalikoimasta tuovat eri alojen opiskelijoita yhteen. Aallossa on tilaa spontaanille monitieteisyydelle, joka synnyttää uusia ideoita, tuo inspiroituneita ihmisiä yhteen ja saa aikaan ystävyyssuhteita, verkostoja ja silloin tällöin startup-yrityksiä.

Hakukohdekohtaiset arviointiperusteet vuoden 2025 maisterihaussa

Hakijat, jotka täyttävät Aalto-yliopiston maisteriopintoja koskevat yleiset hakukelpoisuusvaatimukset, arvioidaan ja asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteelle etukäteen määriteltyjen arviointiperusteiden mukaisesti. Hakemukset taiteen ja median maisteriohjelmaan Game Design and Development -pääaineeseen arvioidaan seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:

Haku maisterikoulutuksiin

Pelien seuraava vallankumous

Kaupallisen peliteollisuuden ulkopuolella elää laaja kirjo erilaista pelikulttuuria, jonka mahdollisuudet ovat miltei rajattomat.

Syvenny pelisuunnitteluun
AaltoARTS_LongRead_Shorthand_Gaming revolution_illustration_Strahinja Jovanović.

Webinaari | Game Design and Development

Haluatko kuulla, millaista on opiskella Game Design and Development -maisteriohjelmassa? Katso webinaaritallenne, jolla ohjelman edustajat ja opiskelijat kertovat lisää opintojen sisällöstä ja opiskelijaelämästä sekä vastaavat kysymyksiin opinnoista.

Katso webinaaritallenne
Person climbing on an augmented climbing wall

Seuraa meitä somessa!

Yhteystiedot

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun oppimispalvelut

Tämän hakukohteen edellyttämiä hakudokumentteja ja ohjelmassa opiskelemista koskevat kysymykset voi lähettää Aalto ARTSin oppimispalveluihin.

[email protected]

Hakijapalvelut

Hakuprosessia, pakollisia hakudokumentteja ja vaadittua englannin kielitaitoa koskevat kysymykset voi lähettää Aallon hakijapalveluihin.

[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu