Kohti ystävällisiä ääniympäristöjä (ulkoinen linkki)
Älykäs äänisuunnittelu vaikuttaa kokemukseemme erilaisista tiloista.
Sound in New Media -pääaineessa tutkitaan uuden, digitaalisen teknologian vaikutuksia ääniympäristöömme. Pääaineessa etsitään ja opitaan hyödyntämään uusien teknologioiden avaamia mahdollisuuksia ääniviestinnässä, äänellisessä vuorovaikutuksessa ja musiikillisessa ilmaisussa. Opinnoissa käsitellään ja arvioidaan uusien teknologioiden tuomia haasteita äänitaiteelle, äänisuunnittelulle ja äänen roolille luovissa tuotannoissa. Lisäksi opiskelija pääsee kehittämään taiteellista ja suunnitteluajatteluaan. Tavoitteena on parantaa suunnitellun äänen ja soveltavan musiikin vetovoimaa, esteettistä laatua ja viestinnällistä potentiaalia.
Teknologisoituneessa maailmassa on välttämätöntä ymmärtää ja tutkia teknologian vaikutuksia yksilöihin, organisaatioihin ja yhteiskuntaan. Sound in New Media -pääaine tuo yhteen monikulttuurisen joukon opiskelijoita erilaisine taustoineen ja osaamisprofiileineen. Opiskelijat voivat painottaa opintojaan mielenkiinnon kohteittensa mukaan ja valita kursseja laajasta aihevalikoimasta. Opinnot antavat valmiuden toimia uusissa ja tulevissa ammateissa uusien medioiden laajalla alueella. Opetusohjelmassa käsitellään mm. tietokoneavusteista äänen ja musiikin tuottamista, äänitaidetta ja äänikulttuuria, äänellisen vuorovaikutuksen suunnittelua, tekoälyn hyödyntämistä äänisuunnittelussa ja musiikissa, tietokone- ja mobiilipelien ääniä ja äänibrändäystä. Alumniemme uraauurtava rooli työelämässä on kiistaton osoitus pääaineen vaikutuksesta edellä mainituilla aloilla.
Pääaineen opinnoissa pyritään luomaan kannustavat ja rakentavat puitteet opiskelijan taiteelliselle, tekniselle ja ammatilliselle kehittymiselle. Virheistä oppiminen on yhtä tärkeää kuin onnistumisistakin. Opiskelijaa rohkaistaan menemään mukavuusalueensa ulkopuolelle, ja laajentamaan käsitystään äänen mahdollisuuksista tutustumalla erilaisiin työkaluihin ja taitoihin. Näihin työkaluihin ja taitoihin kuuluvat luova koodaus, keholliset käyttöliittymät, digitaaliset tuotantoprosessit, äänellisen vuorovaikutuksen suunnittelu, virtuaalitodellisuus, generatiiviset sävellysmetodit ja muut kehittyvät teknologiat.
Sound in New Media -pääaineesta valmistuneet
Opetuskieli on englanti. Opinnäytteen voi kirjoittaa englanniksi, suomeksi tai ruotsiksi.
Aalto-yliopiston englanninkielisissä maisteritutkintoon johtavissa ohjelmissa lukuvuosimaksu on 15 000 euroa lukuvuodessa. Lukuvuosimaksut koskevat muita kuin Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) jäsenmaiden tai Sveitsin kansalaisia.
Aalto-yliopistolla on apurahaohjelma maksuvelvollisten opiskelijoiden tukemiseksi. Apuraha voi kattaa 100 % tai 50 % lukuvuosimaksusta.
Lisätietoa lukuvuosimaksusta ja apurahoista Aalto-yliopistossa löytyy Lukuvuosimaksut ja apurahat -sivulta.
Opetus on projektiluonteista ja yhdistää teorian ja käytännön. Opintokokonaisuuksissa korostuu monitieteinen yhteistyö, kun taas yksilötaitoja kehitetään intensiivisissä työpajoissa ja ohjatun studiotyöskentelyn kautta. Jokainen opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS), johon hän valitsee mahdollisimman hyvin omiin kiinnostuksen kohteisiinsa ja pääaineen tutkintovaatimuksiin sopivat kurssit.
Ensimmäinen vuosi käytetään ohjelman yhteisiin ja pääaineen opintoihin. Toisena vuonna opiskelija voi valita laajasta kurssi- ja sivuainevalikoimasta kursseja suoritettavaksi opinnäytteen tekemisen ohessa. Tutkimustaidot ja tieteellinen kirjoittaminen ovat osa opintoja, ja jatko-opintoja suunnittelevat voivat suorittaa enemmän tutkimuskursseja.
Sound and Physical Interaction -tutkimusryhmä (SOPI) tuo vahvan tutkimuslähtöisyyden Sound in New Media -pääaineeseen. SOPI-tutkimusryhmä on monin tavoin mukana pääaineen järjestelyissä: se kehittää opetussuunnitelmaa, toteuttaa uusia kursseja, tarjoaa yhteistyömahdollisuuksia kansainvälisten tieteellisten ja taiteellisten verkostojensa kautta ja tukee opinnäytteiden tekemisessä.
Lisätietoja opinnoista englanniksi: Opinto-opas 2022-2024
Jokainen opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS), jonka avulla hahmotellaan optimaalinen opintopolku opiskelijan kiinnostuksen kohteiden ja pääaineen tutkintovaatimusten mukaan. Toisena vuonna tarjolla on laaja valikoima valinnaisia kursseja sekä mahdollisuus sivuaineopintoihin. Suurin osa opiskelijoistamme suorittaa myös Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian kursseja, ja nämä opinnot voidaan sisällyttää osaksi maisterin tutkintoa.
Aalto-yliopisto on kansainvälinen yliopisto, jonne tulee vuosittain tuhansia tutkinto- ja vaihto-opiskelijoita eri puolilta maailmaa. Opiskelijat pääsevät osaksi monimuotoista Aalto-yhteisöä paitsi opintojensa myös kampuksella järjestettävien tapahtumien, juhlien ja vapaa-ajan toiminnan kautta.
Sound in New Media -pääaine antaa hyvät mahdollisuudet kansainväliseen uraan. Suuri osa hakijoista, opiskelijoista, opettajista ja tutkijoista tulee muualta kuin Suomesta, ja kaikki kurssit opetetaan englanniksi. Opiskelijoita ja tutkijoita kannustetaan verkostoitumaan kansainvälisesti, ja heillä on mahdollisuus hakea opiskelijavaihtoon johonkin Aalto-yliopiston ulkomaiseen kumppaniyliopistoon.
Sound in New Media -pääaineesta valmistuneet voivat jatkaa tohtoriopintoihin.
Opintojen aikana opiskelijat voivat erikoistua kykyjensä ja kiinnostuksensa mukaisesti. Valmistuneiden työurat voivat liittyä ääni- ja musiikkisuunnittelun tai niiden tutkimuksen eri alueisiin yksityisellä tai julkisella sektorilla (esim. yliopistoissa tai museoissa ja muissa taidelaitoksissa). Ura voi suuntautua mm. pelien äänisuunnitteluun ja musiikkiin, äänellisen vuorovaikutuksen suunnitteluun, animaatioiden äänisuunnitteluun tai ääneen mediataiteessa. Aalto-yliopisto tukee yrittäjyyttä monin tavoin ja monet valmistuneet työskentelevät yrittäjinä. Sound in New Media -pääaineesta valmistuneet ovat monenlaisiin työnkuviin soveltuvia itsenäisiä ammattilaisia, jotka voivat vaikuttaa alansa kansainväliseen kehitykseen ja johtaa sitä.
Sound and Physical Interaction -tutkimusryhmä (SOPI) keskittyy tutkimaan äänen kehittyvää asemaa uudenlaisen, digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvan vuorovaikutuksen suunnittelussa. Se suunnittelee ja toteuttaa uusia rajapintoja digitaaliselle medialle, viestinnälle, audiovisuaaliselle tuotannolle, musiikille ja vuorovaikutteiselle taiteelle. Tutkimustyössä sovelletaan tosimaailman fyysisestä vuorovaikutuksesta saatuja ideoita digitaalisiin ympäristöihin ja tutkitaan mm. kuulo- ja tuntoaistiin perustuvaa todellisuuden laajentamista, kehollisia käyttöliittymiä, tekoälyä ja uusia musiikillisen ilmaisun käyttöliittymiä.
Sound in New Media -pääaineella on pedagogisesti ja osaamistavoitteiden osalta paljon yhteistä New Media ja Game Design and Development -pääaineiden kanssa. Lisäksi teemme tiivistä yhteistyötä Taideyliopiston ja erityisesti sen Sibelius-Akatemian kanssa. Suurin osa opiskelijoistamme suorittaa kursseja myös Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian aineryhmässä, ja sisällyttää ne Aallossa suorittamaansa maisteritutkintoon. Muista Aalto-yliopiston korkeakouluista läheisimmät yhteistyökumppanimme ovat Informaatio- ja tietoliikennetekniikan laitos ja Master’s Programme in Information Networks -maisteriohjelma. Lisäksi teemme paljon ruohonjuuritason yhteistyötä kaikkien Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun laitosten kanssa.
Hakijat, jotka täyttävät Aalto-yliopiston maisteriopintoja koskevat yleiset hakukelpoisuusvaatimukset, arvioidaan ja asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteelle etukäteen määriteltyjen arviointiperusteiden mukaisesti. Hakemukset taiteen ja median maisteriohjelman Sound in New Media -pääaineeseen arvioidaan seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:
Vaihe I
Soveltuvuus | |
Mitä arvioidaan? | Hakijan tarkempi soveltuvuus hakukohteeseen, motivaatio ja sitoutuminen opiskeluun / viestintätaidot |
Mitä toivomme hakijalta / valintaperusteet |
Hakijoilta odotetaan vahvaa motivaatiota, hyviä yhteistyötaitoja ja kykyä sitoutua täysipäiväiseen opiskeluun. Edellytämme myös hakijan ymmärtävän äänen mahdollisuudet taiteen ja muotoilun aloilla. |
Osaamisen osoittamisen tapa |
motivaatiokirje |
Muu osaaminen | |
Mitä arvioidaan? | Työkokemus ja muu hankittu osaaminen/saavutukset, esim. julkaisut ja näyttelyt / esiintymiset, ei-muodollinen koulutus, kilpailut, apurahat, taiteilijaresidenssikaudet, opetuskokemus, jne. |
Mitä toivomme hakijalta / valintaperusteet | Hakemukseen liitetään myös ansioluettelo, josta ilmenevät hakijan taustatiedot. |
Osaamisen osoittamisen tapa |
ansioluettelo |
Vaihe II
Taiteellinen ja/tai muotoiluun liittyvä toiminta | |
Mitä arvioidaan? | Osoitukset ääneen liittyvästä taiteellisesta tai suunnittelutyöstä, esim. taiteelliset tai kaupalliset projektit, julkaisut, dokumentaatio esityksistä tai näyttelyistä tai muista taideteoksista ja/tai suunnittelutöistä äänisuunnittelun alalla. Kaikenlainen musiikkiosaaminen (esim. viulunsoitto tai DJ-taidot) katsotaan eduksi. |
Mitä toivomme hakijalta / valintaperusteet |
Odotamme hakijoilta taiteellista tai suunnitteluun liittyvää näkemystä ja kehittymismahdollisuuksia sekä päämääräsuuntautunutta lähestymistapaa ja kykyä omaksua uusia näkökulmia ja työtapoja. |
Osaamisen osoittamisen tapa |
Työnäytekansio (portfolio) |
Soveltuvuus | |
Mitä arvioidaan? |
Hakijan tarkempi soveltuvuus hakukohteeseen, motivaatio ja sitoutuminen opiskeluun / viestintätaidot / toisen vaiheen tehtävien arviointi |
Mitä toivomme hakijalta / valintaperusteet |
Edellytämme hyvää kirjallista ilmaisutaitoa ja kykyä pohtia käsitteellisesti ääneen liittyviä kysymyksiä. Odotamme myös syvällistä ymmärrystä äänestä välineenä ja äänikulttuurista sekä henkilökohtaista taiteellista tai suunnittelunäkemystä. |
Osaamisen osoittamisen tapa |
toisen vaiheen tehtävä(t), haastattelu, portfolio |
Hakijat arvioidaan aluksi Aalto-yliopiston yleisten hakukelpoisuusvaatimusten perusteella. Hakijat, jotka täyttävät maisteriopintoja koskevat yleiset hakukelpoisuusvaatimukset, arvioidaan ja asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteelle etukäteen määriteltyjen arviointiperusteiden mukaisesti.
Yleiset hakukelpoisuusvaatimukset täyttävien hakijoiden valintaprosessi on kaksivaiheinen:
Vaihe I
Ensimmäisessä vaiheessa hakijat arvioidaan seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:
Valintaprosessin toiseen vaiheeseen kutsutaan ainoastaan ne hakijat, jotka täyttävät vaatimukset ja jotka arvioitiin parhaiksi ensimmäisessä vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa saadut pisteet ja/tai hakijoiden silloinen paremmuusjärjestys ei kuitenkaan vaikuta lopulliseen, toisen vaiheen pisteytykseen.
Vaihe II
Toisessa vaiheessa käytetään seuraavia arviointiperusteita:
Osa hakijoista kutsutaan toiseen vaiheeseen. Kutsut toiseen vaiheeseen lähetetään hakijoille viimeistään seitsemän päivää ennen sitä.
Valintaprosessin toisessa vaiheessa hakijat tekevät yhden tai useamman tehtävän annetussa ajassa. Tehtävä tai tehtävät voivat olla kirjallisia tai äänellisiä, ja se perustuu tai ne perustuvat hakijoille annettavaan aineistoon ja/tai aiheeseen. Tehtävä(t) palautetaan sähköisesti tekstitiedostoina, joissa voi olla lisäksi kaavioita tai kuvia, ja/tai äänitiedosto(i)na.
Toiseen vaiheeseen kuuluu myös 30 minuuttia kestävä haastattelu.
Lopullinen valinta
On tärkeää huomata, että valintaprosessin tarkoitus on valita kattavasti erilaisia opiskelijoita ohjelmaan. Toisin sanoen poikkeuksellisenkaan hyvät taidot tai lahjakkuus tietyllä alalla ei takaa ohjelmaan pääsyä. Mitä enemmän saamme hakemuksia hakijaprofiililtaan samankaltaisilta hakijoilta, sitä kovempi kilpailu on (näiden hakijoiden kesken). Jos moni hakija on kiinnostunut vaikkapa pelien äänisuunnittelusta, on vaikeampaa päästä sisään sillä hakijaprofiililla.
Kaikkien hakijoiden on toimitettava Aalto-yliopiston verkkosivuilla luetellut hakuliitteet: (https://www.aalto.fi/fi/opiskelu-aallossa/haku-maisterikoulutuksiin). Lisäksi tähän hakukohteeseen on toimitettava seuraavat hakukohdekohtaiset liitteet:
Motivaatiokirje
Hakija laatii korkeintaan 4000 merkin mittaisen kirjallisen motivaatiokirjeen, jossa hän perustelee hakemistaan hakukohteeseen ja kertoo erityisistä kiinnostuksen kohteistaan alalla sekä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opintoja koskevista toiveistaan ja tavoitteistaan. Hakijan on kuvailtava henkilökohtaisia vahvuuksiaan, kiinnostuksenkohteitaan, taiteellisia/suunnittelijatyön visioitaan ja tavoitteitaan.
Tämän hakuliitteen puuttuminen vaikuttaa hakemuksen arviointiin kielteisesti.
Työnäytekansio (portfolio)
Työnäytekansio esitellään ja siitä keskustellaan haastattelun aikana. Työnäytekansion muotoilu ja tiedostomuoto on vapaasti valittavissa. Sen tulee kuitenkin olla saatavilla verkossa ja avattavissa yleisimmillä selaimilla (Google Chrome, Mozilla Firefox tai Safari). Hakija saa suojata työnäytekansion salasanalla omalla vastuullaan.
Työnäytekansio voi koostua yksittäisistä taide/suunnitteluteoksista ja näyttelyjen tai esitysten dokumentaatiosta. Työnäytekansion tulee esitellä monipuolisesti ja kattavasti hakijan aikaisempi akateeminen, ammatillinen ja/tai tieteellinen toiminta. Hakijan täytyy pystyä esittelemään työnäytekansio 10 minuutissa.
Tämän hakuliitteen puuttuminen vaikuttaa hakemuksen arviointiin kielteisesti.
Tiedoston enimmäiskoko on 1,0 GB. Nimeä tiedosto seuraavasti: Portfolio-sukunimi-etunimi.pdf.
Ansioluettelo
Hakemuksen liitteenä tulee olla hakijan ansioluettelo (yksi PDF-tiedosto), jossa kerrotaan henkilötiedot, koulutus, työkokemus, näyttelyt, mahdollisesti julkaistu kirjallisuus ja artikkelit, palkinnot ja apurahat, opintomatkat ja luottamustehtävät.
Tämän hakuliitteen puuttuminen vaikuttaa hakemuksen arviointiin.
Hakuliitteiden kieli
Hakuliitteet on toimitettava englanniksi.
Älykäs äänisuunnittelu vaikuttaa kokemukseemme erilaisista tiloista.
Millaisiksi tulevaisuuden virtuaalitodellisuudet muodostuvat vai syntyykö sellaisia sittenkään?
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun oppimispalvelut
Tämän hakukohteen edellyttämiä hakudokumentteja ja ohjelmassa opiskelemista koskevat kysymykset voi lähettää Aalto ARTSin oppimispalveluihin.
Hakijapalvelut
Hakuprosessia, pakollisia hakudokumentteja ja vaadittua englannin kielitaitoa koskevat kysymykset voi lähettää Aallon hakijapalveluihin.