Uutiset

Alumni Ohto Pentikäinen: Ongelmia voi kuka tahansa keksiä, mutta ne, jotka osaavat ratkaista niitä luovasti, ovat kuumaa valuuttaa paremman bisneksen rakentamisessa

Alumnimme Ohto Pentikäinen on lapsuudesta saakka ollut yrittäjähenkinen. Yläasteella hän perusti välipalakioskin ja lukiossa virallisesti ensimmäisen firmansa. Opintojen ohella montaa projektia ja firmaa pyörittänyt Ohto painottaa yrittäjyyden olevan hänelle ensisijaisesti työkalu, jonka avulla ratkaista ongelmia.
Ohto Pentikäinen
Alumni Ohto Pentikäinen

Kuka olet? Mitä opiskelit Kauppiksessa ja milloin valmistuit?

Nimeni on Ohto Pentikäinen. Olen mursu’16 ja valmistuin 2022 syksyllä. Opiskelin tieto- ja palvelujohtamista sekä kandissa että maisterissa. Sivuaineina minulla oli yritysjuridiikka ja tietotekniikka.

Minkälaisesta työstä haaveilit pienenä ja miten päädyit opiskelemaan juuri Kauppikseen?

Olin aika kaupusteleva nuori. Tein pienenä vanhempieni kanssa diilejä kotitöistä, kotiintuloajoista, joista neuvottelin itseni pois, ja erilaisista kannustimista liittyen omiin projekteihini sekä opintoihin. Yhtenä projektina päädyin perustamaan ”kioskin” yläasteelleni, jossa myin muille opiskelijoille omasta lokerostani patukoita, sipsejä ja muita välipaloja. Toin mikroruokaa kouluun kasapäin, kun aavistin ruokalistan perusteella, että koulun ruoka ei olisi opiskelijoiden mieleen. Meillä ei saanut käydä kaupassa koulupäivän aikana, joten bisnes oli otollista jonkin aikaa. Homma tyssäsi siihen, että muut opiskelijat alkoivat kilpailla kanssani.

Siirryin osakesijoittamiseen yhdeksännellä luokalla ja halusin jonkin aikaa olla osakkeiden parissa töissä isona. Sen jälkeen perustin ensimmäisen organisaationi lukioikäisenä, jossa tiimimme hallinnoi opiskelijalähtöistä kurssia nimeltä Hautomo, jossa opiskelijat saivat kursseja omista projekteistaan. Pidin asioiden itse tekemisestä, joten silloin ajattelin, että minusta tulee varmaan yrittäjä. 

Asuin Yhdysvalloissa lukioikäisenä, ja Kauppis oli ainut Aallon ohjelma siihen aikaan, johon pääsi pelkällä SAT-kokeella. Sekä tekniset että kaupalliset aineet kiinnostivat.

Ohto DJ:nä KUJ-vuotenaan.
Ohto DJ:nä Silliskellä KUJ-vuotenaan.

Mitä pidit henkilökohtaisesti palkitsevimpana opinnoissasi? Entä mitä haastavimpana? 

Pidin opiskelijaelämästä hirveästi. Olin monessa mukana: jaostossa, valiokunnissa, tutorina, kerhoissa ja jopa KY:n toimistolla töissä. Kauppis antoi minulle myös mahdollisuuden tehdä omia projekteja ja firmoja opintojen aikana siten, että minua tuettiin eikä rajoitettu. Opintosuunnitelma venyi tarpeisiini erityisen hyvin. Kielet olivat haastavimpia. Vaikka osaan englantia ja suomea hyvin, uuden kielen opiskelu vaatii kärsivällisyyttä, jota minulta ei opintojen aikaan löytynyt paljoa.

Mistä on ollut opinnoissasi eniten hyötyä työelämään siirryttyäsi?

Tein sekä töitä ja opintoja koko Kauppiksen ajan ja ne hyödyttivät toisiaan jo silloin. Nyt reflektoiden hyödyin eniten ihmistaitojen kehityksestä, ja siitä, että teknologian osaamisen kehitys kohtasi kaupallisen osaamisen kehittymisen.

Millaisia oivalluksia olet tehnyt omasta osaamisestasi yrittäjäksi siirryttyäsi? 

Tärkeintä on ymmärtää, kuinka paljon pystyn vaikuttamaan halutessani asioihin omalla panoksellani. Minulle muodostui luottoa omaan tekemisen jo yläasteella, mutta kun ne ongelmat, joiden parissa työskentelen, ovat vaikeutuneet nopeasti, tulee sellainen fiilis, että montaa ongelmaa osaisi lähteä työstämään itsekseen tai tiimin kanssa. 

Nykyään en ole niin kiinnostunut itse työstä ja siihen liittyvistä tehtävistä, vaan sen tarkoituksesta.

Ohto Pentikäinen

Mitä haluaisit muuttaa työelämässä?

Kirjoitan ohto.exposed – blogia, johon kirjoitin seuraavan ajatuksen: On traagista, miten moni ajaa itsensä loppuun tekemällä jotain, mitä ei koe tärkeäksi, tavoitellessaan aarrearkkua sateenkaaren päässä. Putkinäköisyydessä on vaarana kadottaa oleellinen, vain tajutakseen myöhemmin, että onni oli ympärillä koko ajan.

Koen että työelämässä on monia muutoksia käynnissä, joista merkityksenhalu on minun ympärilläni merkittävä teema.

Startupeista välittyy usein melko hektinen kuva, kenties jopa kaoottinen. Asioita tehdään suurella palolla. Onko tämä totta? Ja miten pidät huolen hyvinvoinnista ja jaksamisesta kaiken keskellä?

Yrittäjänä oleminen on samaan aikaan sekä maailman paras että maailman ikävin työ. Siitä huolimatta se on ehdottomasti sen arvoista. Joudut tekemään kymmeniä eri töitä samaa aikaa, joista useissa tuppaa olemaan hyvin alikoulutettu. Intohimon ja osaamattomuuden yhdistelmä usein johtaa kaaokseen. Hyvä tiimi on paras lääke hyvinvointiin ja jaksamiseen, koska silloin voi jakaa asiat keskenään. Silloin jää tilaa myös muulle. Vaikeinta on, jos tiimi ei puhalla yhteen hiileen.

Millaisia ajatuksia työelämästä sinulla oli opintojen aikana? Miten ne ovat toteutuneet tai muuttuneet opintojen jälkeen?  

Opintojeni aikana olin kiinnostunut useista erilaisista tehtävistä. Halusin muun muassa toimia osakesijoittajana tai analyytikkona, mutta olin siihen liian riskinhakuinen eli epäpätevä manageroimaan muiden rahoja tai neuvomaan ketään missään. Halusin myös yhdessä vaiheessa olla koodari, mutta se vaikutti liian yksinäiseltä, ja koin että oli minua parempia koodareita. 

Nykyään en ole niin kiinnostunut itse työstä ja siihen liittyvistä tehtävistä, vaan sen tarkoituksesta. Jos koen vetoa jotain ongelmaa kohtaan, niin tykkään löytää tavan lähteä etsimään ratkaisua, oli se sitten koodi tai firman perustaminen. Muutaman firman perustettuani jotkut kutsuvat minua yrittäjäksi, vaikka yrittäminen mielestäni on vain työkalu ongelmien ratkaisuun. 

Ohto Pentikäinen
Ohto DoublePointin toimistolla.

Olet DoublePointin Co-Founder ja CEO. Minkälaisia työtehtäviä ja vastuualueita sinulle kuuluu ja minkälaisia työpäiväsi ovat?

Vastaan strategiasta, rahoituksesta, liiketoiminnasta, viestinnästä ja markkinoinnista, kasvusta, sekä kumppanuuksista. Minulla on joitain rutiineja, mutta useimmiten työskentelen sen parissa, mikä milloinkin on hyvin tärkeää. Olen tyyliltäni priorisoija, ja uskon Pareton periaatteeseen, jossa 20 % teoista johtaa 80 % tuloksiin. Tällä tavoin ehdin mahduttaa monia teemoja päiviini.

Mitä mielekäs työ sinulle merkitsee?

Idealisti kun olen, työ on minulle mahdollisuus saada palkkaa asiasta, joita minulla olisi muutenkin pakottava tarve tehdä. Työ voi myös olla tapa rahoittaa jotain muuta itselleen merkityksellistä, esimerkiksi harrastuksia tai perhettä, ja se on myös täysin ok. Mielekkyys on subjektiivista ja työnteon motivaatioita on monia erilaisia. Tosin on joitain asioita, jotka toistuvat, esimerkiksi huono pomo kyllä osaa viedä mielekkyyden pois kaikesta.

Miten päädyit perustamaan DoublePointin?

Ystäväni yläasteajoilta rakensi opiskelijaprojektin omaa käyttöään varten. Hän on klassisesti kouluttautunut pianisti ja hänellä oli taipumus kirjoittaa muistiinpanoja mieleensä sormia liikuttamalla. Muutama tech-tyyppi piilaaksosta näki prototyypin ja lisättyjen todellisuuksien ohjaus nousi pöydälle käyttökohteena. Minä lähdin keräämään rahaa projektille, ja tässä olen edelleen.

Minkälaisia neuvoja antaisit yrityksen perustamisesta kiinnostuneelle opiskelijalle?

Juttele jollekin, joka on perustanut samanlaisen yrityksen kuin millaisen itse haluaisit perustaa. Firmoja on hyvin erilaisia, ja reittejä on monenlaisia.

Miten luovuus näkyy paremman bisneksen rakentamisessa?

Mielestäni eniten luovuus näkyy ongelmien ratkaisussa ja siihen liittyvässä prosessissa. Ongelmia voi kuka tahansa keksiä, mutta ne, jotka osaavat ratkaista niitä luovasti, ovat kuumaa valuuttaa paremman bisneksen rakentamisessa. Luovat ratkaisut synnyttävät hienoja bisneksiä.

Tutustu paremmin Ohton urapolkuun ja opintoihin LinkedInissä!

Katso myös Doublepoint!

Aaltoy-yliopisto / Unto Rautio

Kauppakorkeakoulun alumnitarinoita

Täältä löydät Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumnitarinoita. Tarinoista löydät esimerkkejä koulumme alumnien urapoluista. Alumnitarinat on jaoteltu pääaineen mukaan. Uusimmat julkaisut ovat pääaineryhmissä ensimmäisinä.

Kauppakorkeakoulu
Two business students, one is holding a laptop, discussing with the Professor after his lecture. Another group of students talk in the background.

Tieto- ja palvelujohtamisen laitos

Tieto- ja palvelujohtamisella viitataan tiedon ja digitaaliteknologian luovaan hyödyntämiseen liiketoiminnassa ja siirryttäessä teollisesta tuotannosta palveluvoittoiseen tuotantoon.

Aalto University School of Business offers wide range of career services for our students

Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut opiskelijoille

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut tarjoavat monipuolisia palveluita opiskelijoillemme.

Kauppakorkeakoulu
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Opiskelijoita kampuksella. Kuva: Henri Vogt
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yhä harvempi yliopisto-opiskelija jää kotiseudulleen Suomen suurimmissa kaupungeissa – uusi selvitys näyttää kaupunkikohtaiset erot

Aalto-yliopiston kaupunkitaloustieteen tutkimusryhmä AlueAvain on tarkastellut Tilastokeskuksen yksilötason rekisteriaineistojen avulla yliopisto-opiskelijoiden muuttoliikkeitä Suomen suurimmissa kaupungeissa viimeisten 20 vuoden aikana. Tarkastelussa vertailtiin erikseen pääkaupunkiseudun kuntia sekä Tamperetta, Turkua ja Oulua.
Valkoinen sähköauto latauksessa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijoiden kehittämä menetelmä mullistaa sähköautojen akkujen kierrätyksen

Uuden teknologian avulla käytetyt litiumakut voidaan kierrättää turvallisesti ja ympäristöystävällisesti ja esimerkiksi litiumin talteenottoaste voidaan nostaa muutamista prosenteista jopa yli 70 prosenttiin.
Tarun Sharma
Nimitykset Julkaistu:

Tarun Sharma johtavaksi työelämäasiantuntijaksi tuotantotalouden laitokselle

Tarun Sharma, Nokia Venturesin Partner & COO, tuli alun perin Suomeen vahingossa puoleksi vuodeksi mutta päätti jäädä. Nyt hän aloittaa yritysten riskisijoittamiseen ja yrittämiseen keskittyvänä johtavana työelämäasiantuntijana tuotantotalouden laitoksella.
Ylhäältä kuvattu meriaalto ja '5th edition Ulisses' teksti.
Opinnot Julkaistu:

Muoviton meri -kesäkurssi Lissabonissa, hae mukaan 15. joulukuuta mennessä

Kurssi toteutetaan verkossa tammikuusta huhtikuuhun 2025 ja lähiopetuksena Lissabonissa heinäkuussa 2025.