Avoimen opettajan haastattelu: kaupunkitutkija Johanna Lilius

Tekniikan tohtori Johanna Lilius työskentelee kaupunkitutkijana Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella ja opettaa myös avoimessa yliopistossa.
Kaupunkitutkija Johanna Lilius

Tekniikan tohtori Johanna Lilius on kaupunkitutkija, joka työskentelee Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella. Vaikka tutkimus onkin Johannan päätyö, hänen työhönsä sisältyy myös kaksi Aalto-yliopiston kurssia. Kursseilla Asuntopolitiikkaa asuntosuunnittelijoille sekä Kaupunkitutkimus Johanna välittää tutkimukseen perustuvaa tietoa ja näkemystään opintojensa alkuvaiheessa oleville arkkitehtuurin opiskelijoille. Tutkimus- ja opetustyön lisäksi Johanna ohjaa opinnäytetöiden tekijöitä.

Kurssi Asuntopolitiikkaa asuntosuunnittelijoille on myös Aalto-yliopiston avoimen yliopiston tarjonnassa. Kurssi perehdyttää opiskelijan ymmärtämään paremmin asuinympäristöjen suunnitteluun ja poliittiseen päätöksentekoon liittyviä asiayhteyksiä.

Kurssille osallistujan ei tarvitse olla ammatiltaan asuntosuunnittelija – riittää, että aikuisopiskelija on kiinnostunut asumisesta ja sen taustalla vaikuttavista tekijöistä. Oppitunnit ovat iltaisin. Avoimen yliopiston opinnot ovat vapaatavoitteisia eikä laadullista opiskelijavalintaa käytetä. Opiskelijat pääsevät kursseille ilmoittautumisjärjestyksessä.

Avoimen yliopiston ryhmissä on Johannan mukaan erilaisia opiskelijoita. Osa on sellaisia, jotka haluavat aloittaa arkkitehtuurin opinnot tulevaisuudessa. He haluavat taustatietoa, suorittavat opintopisteitä tai haluavat testata omaa kiinnostustaan. On myös opiskelijoita, joilla kurssin aihe liittyy omiin työtehtäviin. Osa kursseille osallistujista opiskelee yleissivistävässä mielessä.

Johannan tulee toisinaan esille mediassa Aalto-yliopiston asiantuntijana. Puheenvuorot saattavat liittyä juuri häneen omaan tutkimukseensa tai johonkin teemaan, jolla on tekemistä hänen oman tutkimuksensa kanssa. Yliopistossa työskentelevä tutkija voi myös tuoda esiin näkökulmia, jotka liittyvät laajemmin akateemiseen keskusteluun.

Asuntopolitiikkaa asuntosuunnittelijoille (kurssikuvaus)

Wide Open Uni

Aalto-yliopiston avoin yliopisto

Avoin yliopisto on olemassa kaikille. Avoin yliopisto mahdollistaa opintoihin osallistumisen kaikille Aalto-yliopiston tieteenaloista ja opetuksesta kiinnostuneille. Opintotarjonta koostuu eri oppiaineiden kursseista ja opintokokonaisuuksista.

People walking in a summery park

Avoimen yliopiston kurssit

Löydä suunta tulevaisuudellesi ja tutustu avoimen yliopiston koulutustarjontaan

Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Opin.fi: nainen ja pallot
Aalto-yhteisölle Yliopisto Julkaistu:

Syksyn 2024 Opin.fi-koulutukset

Järjestämme syyslukukaudella 2024 Opin.fi-palveluun liittyviä koulutuksia. Koulutukset keskittyvät erityisesti in- ja nonformaaliin tarjontaan.
a person writing notes to her book
Aalto-yhteisölle Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Avoimen yliopiston ja FITechin syksyn opinnot henkilökunnalle

Avoin yliopisto ja FITech-verkostoyliopisto tarjoavat Aalto-yliopiston henkilökunnalle maksuttomia opintoja syksyllä 2024. Kaikki Aalto-yliopiston henkilökuntaan kuuluvat voivat osallistua kursseille.
Kaupunkitutkija Johanna Lilius
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Avoimen opettajan haastattelu: kaupunkitutkija Johanna Lilius

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa