Euroopan komissio myönsi rahoitusta Aalto-yliopiston CEMATin vetämälle RBGC Russia -hankkeelle

Euroopan Unionin edustusto Venäjällä on myöntänyt Aalto-yliopiston CEMATin vetämälle kaksivuotiselle RBGC Russia-hankkeelle rahoitusta.

RBGC Russia on sisarhanke EU:n Itämeriohjelman rahoittamalle Rail Baltica Growth Corridorille, jossa CEMAT on koordinaattorina ja Helsingin kaupunki pääpartnerina. RBGC Russian tavoitteena on laajentaa hanketoimintojen maantieteellistä kattavuutta sisällyttäen myös Luoteis-Venäjän alueen Itämeren yhteistyötoimiin liikenteen ja logistiikan alalla. Hanke tuo EU:n ja Venäjän välisen yhteistyön käytännön tasolla mahdollistamalla kaupunki- ja aluehallinnon, kansallisen tason, liikennealan toimijoiden ja yliopistojen tiiviin yhteistyöhön itäisen Itämeren alueella.

RBGC Russian tavoitteita tukee tiivis partnerikonsortio, joka koostuu CEMATista, Helsingin kaupungista, Lappeenrannan teknillisen yliopiston Kouvolan yksiköstä, Pietarin valtiollisesta liikenneyliopistosta, venäläisestä ILOT-logistiikan kehityskeskuksesta sekä saksalaisesta VBB:stä, joka vastaa Berliini-Brandenburgin alueen julkisesta liikenteestä. Hankkeen kokonaisbudjetti on 617 000 EUR ja se käynnistyy 2011-2012 vaihteessa.

RBGC Russian aktiviteetit kohdistuvat liikenteellisiin pullonkauloihin matkustaja- ja rahtiliikenteessä Pohjoisen Ulottuvuuden yhteistyömaiden sekä muun Itämeren alueen välillä. Hanke jakautuu neljään pääteemaan:

1. Sidosryhmätutkimus julkisen ja yksityisen sektorin toimijoiden keskuudessa
2. Matkustajaliikenteen pilotti: Virtuaalisen reittiopaspalvelun lanseeraaminen Pietariin, joka linkittyy Itämeren alueen muihin reittiopaspalveluihin
3. Rahtiliikenteen pilotti: Tehokkaat logistiikkaverkostot Luoteis-Venäjällä
4. Rail Baltica Growth Corridor –strategian vahvistaminen Pietarin kaupungin RB Growth Corridor mietinnöllä

Lisätietoa:

Projektipäällikkö
Malla Paajanen
malla.paajanen(at)aalto.fi

Marjo Kettunen
Nimitykset Julkaistu:

Marjo Kettunen Perustieteiden korkeakoulun kehityspäälliköksi

Marjo Kettunen on valittu Perustieteiden korkeakoulun (SCI) kehityspäälliköksi. Hän siirtyy tehtävään Kemian tekniikan korkeakoulusta, jossa hän on toiminut kehityspäällikkönä keväästä 2018 alkaen.
Metsähovin radio-observatorio
Yhteistyö Julkaistu:

Kansainvälinen yhteistyö tärkeää radio-observatoriolle

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorion 50-vuotinen kansainvälinen yhteistyö saa jatkoa, kun astrofysiikan tutkimuskeskuksen ACME-ohjelma käynnistyi.
Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
Vuoden Yrittäjyystutkimus -tunnustuspalkinnon jakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Yrittäjyystutkimus -tunnustuspalkinto professori Ewald Kiblerin ja tutkimusryhmän ikään ja innovaatioihin liittyviä stereotypioita haastavalle tutkimukselle

Palkitun tutkimuksen mukaan markkinoita muuttavia innovaatioita tekevätkin myöhemmin uralla yrittäjiksi siirtyvät erityisesti yli 50-vuotiaat yrittäjät.