Finlandia-talon väistötila Pikku-Finlandia kehitetty yhteistyössä Wood Programin ja Building Design Studion kanssa

Töölönlahdelle syntyy uusi, kaikille avoin, viihtyisä olohuone Pikku-Finlandia.
Finlandia Forest sketch / Jaakko Torvinen
Kuva: Jaakko Torvinen / Aalto-yliopisto

Finlandia-talon perusparannus käynnistyy vuoden 2022 alussa ja kestää noin 2,5 vuotta. Talo jatkaa toimintaansa kongressi- ja tapahtumakeskuksena koko perusparannuksen ajan — osin väistötilassa. Pikku-Finlandiaksi nimetyn väistötilan suunnitelmia on kehitetty yhteistyössä Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen Wood Program ja Building Design Studion opiskelijoiden ja opettajien kanssa.

Väistötilan suunnitteluratkaisu on kehitetty yhteistyössä kaksivaiheisena studioharjoitustyönä Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Väistötilan tavoitteena on toteuttaa kaupungin puurakentamisen ja kiertotalouden tavoitteita siten, että rakennuksen osia voidaan jatkossa siirtää ja muokata muuhun väistötilakäyttöön esimerkiksi koulujen tai päiväkotien tarpeeseen. Rakennuksen arvioitu käyttöikä on 20–30 vuotta.

Finlandia Forest sketch / Jaakko Torvinen
Kuva: Jaakko Torvinen / Aalto-yliopisto

Pikku-Finlandia tuo kaupunkilaisille ja matkailijoille uuden ja viihtyisän, kaikille avoimen olohuoneen Töölönlahdelle. Tapahtumia palvelevien monikäyttötilojen lisäksi rakennuksessa tulee toimimaan kahvila-ravintola, Design & Deli Shop sekä avoin Galleria Pikku-Finlandia. Ulos rakennetaan terassi, joka luo urbaanin juhla- ja festivaalialueen kehittyvälle Töölönlahden alueelle.

Finlandia Forest sketch / Jaakko Torvinen, Havu Järvelä, Elli R. Hirvonen
Pikku-Finlandia sijoittuu Finlandia-talon ja Töölönlahden puiston väliselle katuaukiolle.

Pikku-Finlandia rakennetaan Karamzininrannan katuaukiolle, joka sijaitsee Finlandia-talon ja Töölönlahden puiston välissä. Paviljonki sulautuu maisemaan ja ilmentää hyvin suomalaista puuarkkitehtuuriosaamista.

Pikku-Finlandian rakennustyöt alkavat kevätkesällä 2021 ja se valmistuu loppuvuodesta. Rakennus avautuu alkuvuonna 2022.

Työryhmä: Aalto-yliopisto / Jaakko Torvinen, Elli Hirvonen, Havu Järvelä, Stine Pedersen​

Finlandia Forest team: Jaakko Torvinen, Elli Hirvonen, Havu Järvelä, Stine Pedersen​

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.