Helsinki GSE:n Tilannehuone: Uudenmaan kunnat saamassa tarkat tiedot koronan vaikutuksista niiden talouteen

Kaikille avoin webinaari raportin sisällöistä pidetään Zoomilla torstaina 4.3.2021 klo 8.30–9.30.
Economicum-rakennuksen käytäviä ja kerroksia sisäpuolelta kuvattuna
Economicum-rakennus Arkadiankadulla. Kuva: Veikko Somerpuro / Aalto-yliopisto

Koranaepidemian aikana on paljastunut, että kunnilla ei monesti ole tarkkaa käsitystä esimerkiksi kunnan palkkasumman ajantasaisesta kehityksestä. Nyt julkaistavassa Tilannehuoneen raportissa tarjotaan Uudellemaalle ja Uudenmaan kunnille ajantasaista tietoa koronan vaikutuksista niiden talouteen. Hanke toimii laajemminkin kokeiluna kuntien datan saatavuuteen ja hyödyntämiseen päätöksenteossa.

Tuore raportti jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään koko Uudenmaan tilannetta ja verrataan sitä koko maan tilanteeseen. Tämä osa jakautuu edelleen työmarkkinoita, kotitalouksien saamia Kelan etuuksia, yrityksien toimintaa sekä tartuntoja koskeviin lukuihin. Toisessa osassa esitetään tärkeimmät vastaavat kuvaajat kullekin kunnalle erikseen. Raporttia päivitetään ja kehitetään säännöllisesti kevään aikana.

Webinaarin avaa ja tilaisuuden teemaa pohjustaa Uudenmaan liiton aluekehitysjohtaja Juha Eskelinen. Tämän jälkeen Helsinki GSE:n akateeminen johtaja, professori Otto Toivanen käy läpi raportin löydöksiä, minkä jälkeen kuullaan kommenttipuheenvuorot. Webinaarin lopussa on varattu aikaa yleisön kysymyksille. Tilaisuuden kokonaiskesto on noin tunnin.

Taloustieteen tutkimukseen ja opetukseen erikoistuneen Helsinki Graduate School of Economicsin (Helsinki GSE) Tilannehuone tuottaa tietoa talouspoliittisen päätöksenteon tueksi ministeriöille ja muille julkisille tahoille koronaviruspandemian aikana.

Uudenmaan liitto rahoittaa koronakriisistä elpymistä ja jälleenrakennusta tavoittelevia hankkeita. Tilannehuoneelle on myönnetty Uudenmaan kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (UKKE) rahoitusta.

Linkki webinaariin torstaina 4.3.2021 klo 8.30: https://aalto.zoom.us/j/69711208614

Suomenkielinen webinaari on kaikille avoin ja maksuton.

Lisätietoja Tilannehuoneesta ja sen julkisia raportteja voi lukea Helsinki GSE:n verkkosivuilla, https://www.helsinkigse.fi/.

Tuore raportti julkaistaan myös tässä torstaiaamuna 4.3. klo 8.30.

Lisätiedot:
Professori Otto Toivanen, akateeminen johtaja, Helsinki Graduate School of Economics
puh. 050 353 7651

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.