Iiris Saittakarin väitöskirja kansainvälisen liiketoiminnan alan neljän parhaan väitöksen joukossa vuosina 2016–2018

Saittakarin palkitun väitöskirjan nimi on "The Location of Headquarters: Why, When and Where are Regional Mandates Located?".
Saittakarin kv liiketoiminnan alan väitöskirja palkittu

KTT Iiris Saittakarin väitöskirja valittiin neljän finalistin joukkoon Gunnar Hedlund -väitöskirjakilpailussa. Tämä arvostettu kansainvälisen liiketoiminnan alan maailmanlaajuinen kilpailu on nimetty edesmenneen, alaa innovatiivisella tavalla edistäneen ruotsalaisprofessorin mukaan. Palkinto jaettiin Tukholman kauppakorkeakoulun toimesta European International Business Academy (EIBA) -konferenssissa Poznanissa Puolassa joulukuussa. Kaikki neljä finalistia esittelivät konferenssissa väitöskirjansa kutsuvieraina. Voittajaksi ja 10,000$ palkinnon saajaksi valittiin Yamlaksira Getachew, joka väitteli Western Universitystä Kanadasta.

Iiris Saittakari väitteli Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa toukokuussa 2018. Hän tutkii väitöskirjassaan aluepääkonttoreiden sijaintia ja sijainnin muutosta. Tutkimus pohjautuu pääosin pitkittäistutkimustietoon 375 Suomessa sijaitsevasta aluepääkonttorista. Vain 60 prosenttia 1990-luvun lopulla Suomessa sijainneista aluepääkonttoreista oli saanut pitää vastuunsa joko osittain tai kokonaan vuoteen 2010 mennessä. Erityisesti suuret ja myyntiin keskittyneet suomalaiset tytäryritykset saivat pitää vastuunsa aluepääkonttorina. Usein aluepääkonttori on siirretty lähemmäs vastuumaita Venäjälle, Baltiaan tai Puolaan. Myös Ruotsiin on siirretty useita aluepääkonttoreita Suomesta.

”Suomessa sijaitsevien pääkonttoreiden tutkimus jatkuu myös tulevina vuosina juuri saamamme projektirahoituksen myötä”, Iiris Saittakari kertoo. ”Kaikki Suomessa sijaitsevat ulkomaisten yritysten pääkonttorit kartoitetaan ja niiden rooleja sekä liikkuvuutta eri maiden välillä tutkitaan.”

Saittakari korostaa, että aluepääkonttoreiden sijainnilla on merkittäviä vaikutuksia kohdemaalle. ”Ne tarjoavat korkeapalkkaisia työpaikkoja ja tuovat kehityspanoksia. Maat myös hyötyvät hyvästä maineesta investointien kohteena, ja siksi pääkonttoreista kilpaillaan kohdemaiden kesken.”

Iiris Saittakarin väitöskirja on luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7940-0

Lisätietoja:
Iiris Saittakari
puh. 045 673 4631

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.