Jäätutkija Jukka Tuhkuri Ylen uutispodcastissa: Etelämantereen ennätyslämpötilat – pelottavaa ja huolestuttavaa

Etelämantereella on ollut jopa 40 astetta tavallista lämpimämpää.
Etelämanner. Kuva: Jukka Tuhkuri

Etelämantereella on ollut jopa 40 astetta tavallista lämpimämpää. Jäät sulavat, myrskyt pahenevat. Kuuden viikon tutkimusmatkalta Etelämantereelta palannut jäätutkija Jukka Tuhkuri kertoo Uutispodcastissa matkastaan ja havainnoistaan. "Pelottavaa ja huolestuttavaa”, Tuhkuri sanoo napa-alueiden lämpenemisestä.
Kuuntele podcast Yle Areenassa.

Lue Jukka Tuhkuri Kohti Etelämannerta -matkablogi sivulla https://ourblogs.aalto.fi/kohti-etelamannerta

Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi marraskuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi orientaatiopäiville!
Kaivuri työmaalla kahden rakennuksen välissä, maassa putkia ja muuta metallia.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kehittivät ensimmäisen hiilinegatiivisen sideaineen – merkittävä vaikutus infrarakentamisen päästöihin

Biopohjaisella sideaineella voidaan korvata runsaspäästöisen sementin käyttöä infrarakentamisessa.
Professor Maarit Karppinen
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Maarit Karppinen on nimitetty Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n jäseneksi

Aalto-yliopiston epäorgaanisen materiaalikemian professori Maarit Karppinen aloittaa kautensa ERC:n tieteellisen neuvoston jäsenenä 1. tammikuuta 2025.