Uutiset

K-Autolle tehdyssä opiskelijaprojektissa selvitettiin datan keräämiseen ja hyödyntämiseen perustuvia palveluja

Opiskelijat pääsivät nopeasti sisään heille entuudestaan tuntemattoman alan haasteisiin.
Sähköautojen latauspaikka, monta autoa rinnakkain ladattavana
Sähköautojen latauspisteitä. Kuva: K-Auton kuvapankki

Datan kerääminen on mullistanut autoalaa viime vuosina. Autoista on jo pitkään saatu dataa esimerkiksi huoltoja varten, mutta nykyään analytiikkaa hyödynnetään yhä monipuolisemmin. Analytiikan avulla voidaan esimerkiksi kannustaa autoilijoita ajamaan aiempaa turvallisemmin ja taloudellisemmin, ja toisaalta autoihin voidaan tuoda yhä laajemmin erilaisia palveluita. K-Auto on Volkswagen-konsernin valmistamien autojen maahantuontiin, vähittäiskauppaan ja jälkimarkkinointiin erikoistunut yritys, joka kehittää myös edistyksellisiä autoalan palvelukonsepteja.

Aalto-yliopiston maisteriopiskelijat Pilvi Luukkainen ja Una Meriläinen toteuttivat viime kesän aikana projektin, jossa he tutkivat yhdessä K-Auton asiantuntijoiden kanssa autoalan dataan perustuvia liiketoimintamalleja ja mahdollisia tulevaisuuden palveluita.

“Olemme molemmat Kauppakorkeakoulun Information and Service Management -maisteriohjelman opiskelijoita, joten projekti oli meille todella kiinnostava. Oli mukavaa päästä soveltamaan luennoilta tuttuja käsitteitä ja konsepteja käytäntöön. Vaikka meillä molemmilla oli jo ennestään ymmärrystä datan merkityksestä palveluissa, ovat taustamme kuitenkin keskenään erilaiset niin kandiopintojen kuin työkokemuksen osalta. Hyödyimme kummankin osaamisesta läpi projektin, joka oli kokonaisuudessaan erittäin antoisa”, opiskelijat kertovat.

Loppuraportista hyötyä asiakkaan pohtiessa tulevaisuuden hankkeitaan

K-Auton Head of Digital Sales and Marketing Mikko Luoman mukaanyhteistyö opiskelijoiden kanssa oli erittäin helppoa ja kokonaisuus kehittyi koko ajan tavoiteltuun suuntaan.Aallon puolelta opiskelijoita ohjanneet akateemiset toivat selkeää lisäarvoa erityisesti tutkimuksen rajaamisessa ja välipalavereissa.

“Oli ilahduttava huomata, miten nopeasti opiskelijat pääsivät toimeksiantotilaisuuden jälkeen sisään heille entuudestaan vieraaseen toimialaan. He pystyivät suhteellisen lyhyessä ajassa muodostamaan selkeän käsityksen autotoimialan liiketoiminnasta ja sen lainalaisuuksista, erityisesti datalähtöisten palveluiden osalta. Opiskelijat olivat myös hyvin ammattitaitoisesti valmistautuneet esittämään asiansa, ja perustelivat erinomaisesti löydöksensä ja kantansa”, Mikko Luoma kertoo.

“Syntynyt dokumentaatio kaikkine taustaselvitysdokumentaatioineen mahdollistaa meille dataliiketoiminnan ja datalähtöisten palveluiden arvioinnin osana omaa kehityssuunnitelmaamme. Toisaalta se antaa eväitä aloitteiden tai hankkeiden kriittiseen arviointiin, johon priorisoimme omia resurssejamme lähitulevaisuudessa. Kaiken kaikkiaan yhteistyö aaltolaisten kanssa oli sangen raikasta kaiken muun arjen keskellä”, Luoma jatkaa.

Projektin ohjasi Aallon puolelta vanhempi yliopistonlehtori Markku Tinnilä, jonka mukaan uusien liiketoimintamallien etsintä on jokaisella toimialalla arkipäivää.

”Tässä projektissa autoalan uusia, erityisesti datalähtöisiä, liiketoimintamahdollisuuksia kartoitettiin laajasti. Opiskelijat löysivät nopeasti potentiaalisimmat uudet mahdollisuudet ja arvioivat niiden realistisuutta hyödyntäen monia eri tietolähteitä ja malleja. Projekti tuotti toimeksiantajalle laajan katsauksen toimialan uusiin mahdollisuuksiin, joiden pohjalta voitiin valita kiinnostavimmat lähempään tarkasteluun”, MarkkuTinnilä kertaa.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.
Syksyinen kampusalue
Opinnot Julkaistu:

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.