Kalliomekaniikan asiantuntija Topias Siren on nimitetty Aalto-yliopiston työelämäprofessoriksi

”Työelämäprofessuurin myötä tuon opiskelijoille paljon oppeja työelämästä yhdistettäväksi teoreettiseen osaamiseen”, lupaa Topias Siren.
Työelämäprofessori Topias Siren
Työelämäprofessori Topias Siren. Kuva: Sweco.

TkT Topias Siren (s. 1982) on nimitetty Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun kalliotekniikan ja rakenteiden mekaniikan työelämäprofessoriksi (Professor of Practice) ajalle 1.10.2022–30.9.2025. Tehtävä sijoittuu rakennustekniikan laitokselle.

Siren jatkaa samalla päätyössään Swecolla kalliorakenteiden osastopäällikkönä, johon hänet nimitettiin vuonna 2020.

Topias Sirenillä on yli 14 vuoden kokemus kalliorakennussuunnittelusta. Työnsä ohella hän väitteli tekniikan tohtoriksi Aalto-yliopistossa vuonna 2015 kalliomekaniikan ja teknillisen geologian alalta. Väitöskirja käsitteli kallion vaurioitumismekanismeja.

Siren on erikoistunut erityisen vaativaan kalliomekaniikkaan, jossa tutkitaan ja mallinnetaan kallion käyttäytymistä ja lasketaan kallionlujituspulttien kapasiteettia ja kuormitusta. Kalliomekaniikka on verrattavissa rakenteiden mekaniikkaan rakennesuunnittelussa.

”Kalliorakentaminen on erityisen tärkeä ala juuri nyt, kun maanalainen rakentaminen lisääntyy  kaupunkialueilla. Topias Sirenillä on laaja ja monipuolinen osaaminen kallioista ja kalliomekaniikan alalta. Arvostan hänen tuomaansa asiantuntemusta opiskelijoidemme käyttöön, jotka pääsevät Sirenin avulla tutustumaan perusasioiden lisäksi erittäin vaativienkin kalliomekaniikan haasteiden ratkaisuihin”, sanoo Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis.

”Työelämän ja akateemisen maailman yhdistelmä on lähellä sydäntäni. Olen vuosia toiminut työelämän ohella yliopistomaailmassa sivutoimisena opettajana, tohtorikoulutettavana ja tutkijatohtorina. Hetkeksi irtaannuin yliopistolta siirtyessäni Swecolle perustamaan uuden Kalliorakenteet-osaston. Nyt palaan innolla osa-aikaisesti akateemiseen maailmaan. Mukanani tuon opiskelijoille paljon oppeja työelämästä yhdistettäväksi teoreettiseen osaamiseen”, toteaa Topias Siren.

Sirenillä on kokemusta muun muassa vesihuoltotunnelien saneerauksista, varovaisen louhinnan suunnittelusta vesihuoltotunneleiden läheisyydessä ja maanalaisen jätevedenpuhdistamon suunnittelusta. Hän on toiminut vuodesta 2020 alkaen puhdistettua jätevettä hyödyntävän Katri Valan lämpöpumppulaitoksen vastaavana kalliorakennesuunnittelijana ja pääsuunnittelijana. Laitos toimii Katri Valan puiston alla Helsingin Sörnäisissä.

Siren on vastannut Olkiluodon ydinvoimalaitosalueella sijaitsevan ydinjätteen maanalaisen loppusijoitustilan, ONKALOn, kalliorakennesuunnitteluun liittyvistä jännitystilavaurioanalyyseistä ja lujitusrakenteiden kestävyydestä ydinpolttoaineen aiheuttamassa kasvavassa kuormituksessa pitkän ajan kuluessa.

Topias Siren on Suomen kalliomekaniikkatoimikunnan johtokunnan varapuheenjohtaja ja toimii aktiivisesti Vuorimiesyhdistyksessä. Vuonna 2021 hänelle myönnettiin Eero Mäkinen –pronssinen ansiomitali. Vertaisarvioitujen julkaisujen lisäksi hän on kirjoittanut lukuisia tutkimusraportteja ja konferenssijulkaisuja.

Professor of Practice (työelämäprofessori) on määräaikainen ja osa-aikainen tehtävä, johon kutsutaan yritysten tai julkisen alan johtajia ja asiantuntijoita toimimaan kehittäjänä ja sillanrakentajana yliopiston ja teollisuuden välillä. Työprofiilin painopiste on opettamisessa.

Yhteystiedot:

Topias Siren
[email protected] (1.10.2022 alkaen)
Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, rakennustekniikan laitos

University lecturers Heli Lehtivuori, Suvi Holmstedt ja Otto Mustonen
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme uutta lehtoria Kemian tekniikan korkeakouluun

Heli Lehtivuori, Otto Mustonen ja Suvi Holmstedt ovat aloittaneet yliopistonlehtoreina Kemian tekniikan korkeakoulussa. Heidän osaamisensa erityisesti spektroskopian, materiaalikemian ja orgaanisen kemian aloilta rikastuttaa korkeakoulun opetusta ja tutkimusta.
Vasemmalta Taras Redchuk, Chris Hayes, Aakeel Wagay, Ada Pajari, Dan Noel, Eveliny Nery ja Jarno Mäkelä. Kaikki kuvat: Mikko Raskinen.
Nimitykset Julkaistu:

Aaltoon saapui täydessä vauhdissa kokonainen ryhmä tutkimaan ääriolosuhteissa viihtyviä bakteereja

Jarno Mäkelä aloitti biofysiikan apulaisprofessorina Aallon neurotieteen ja lääketieteellisen teknologian laitoksella syyskuun alussa. Samalla ovenavauksella Aaltoon siirtyivät hänen kanssaan tutkija Taras Redchuk, tutkijatohtorit Dan Noel ja Eveliny Nery, väitöskirjatutkijat Ada Pajari ja Aakeel Wagay, tutkimusassistentti Chris Hayes, sekä liuta laitteistoja, Suomen Akatemian myöntämä akatemiatutkijan rahoitus sekä Euroopan tutkimusneuvoston myöntämä ERC starting grant.
Eloi Moliner IWAENC-tapahtumassa.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Parhaan opiskelija-artikkelin palkinto jälleen Eloi Molinerille

Palkinnon voittanut artikkeli ratkaisee, miten puheäänitteestä poistetaan huonekaiku ohjaamattoman koneoppimisen avulla.
Emma Kemppainen Aallon kampuksella
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Emma Kemppinen: Puolijohdeteollisuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia sekä teollisuudessa että akateemisella puolella

Emma pääsi kesätöihin tutkimusryhmään puolijohdeteollisuuden yritysten lahjoitusten ansiosta. Kesätyöpaikka vahvisti hänen kiinnostustaan alaa kohtaan.