Professori Jari Saramäelle STN:n rahoitus – mukana hankkeessa, joka tutkii väestörakenteen muutosta

Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoituspäätöksissä korostui pitkäjänteinen tutkimus, joka pyrkii ratkomaan merkittäviä yhteiskunnallisia ongelmia.
Jari Saramäki standing inside the Department of Computer Science.
Tietotekniikan laitoksen professori ja apulaisjohtaja Jari Saramäki sai STN:n rahoituksen seuraavalle neljälle vuodelle.

Tietotekniikan laitoksen professorille ja apulaisjohtajalle Jari Saramäelle on myönnetty lähes 700 000 euron rahoitus sosiaalisten verkostojen tutkimukseen.

Saramäki on mukana uudessa NetResilience-konsortiossa, joka tutkii väestönmuutoksen eli laskevan syntyvyyden, pidentyvän eliniän ja maan sisäisen muuttoliikkeen vaikutuksia ihmisten sosiaalisten verkostojen rakenteeseen.

Tutkijat haluavat selvittää, miten muuttuvat sosiaaliset verkostot vaikuttavat syntyvyyteen, aktiiviseen ikääntymiseen ja yksilöiden hyvinvointiin. He tutkivat lisäksi verkostojen vaikutuksia väestön resilienssiin eli kykyyn sopeutua vastoinkäymisiin ja yllättäviin tapahtumiin.

Monitieteellisessä tutkimustiimissä on mukana tutkijoita psykologian, sosiologian, ekologian ja tietotekniikan aloilta.

”Tutkimuskysymykset tulevat pitkälti sosiologian puolelta. Minun roolini on katsoa näitä kysymyksiä datan ja verkostojen avulla. Tämä tutkimuskonsortio haluaa tehdä kvantitatiivista sosiologiaa: näyttää numeroilla, että näin yhteiskunnassa todella tapahtuu”, Saramäki sanoo.

Tutkimuksessa tullaan käyttämään rekisteri- ja kyselytutkimusaineistojen lisäksi esimerkiksi matkapuhelinten anonyymejä liikkuvuustietoja.

Hankkeen tavoitteena on tuoda tutkimuksen tulokset paperilta oikeaan elämään ja tehdä suosituksia esimerkiksi kunnille ja hyvinvointialuille, jotta ne voivat tuottaa asukkailleen parempia palveluja.

Konsortion kokoonpanossa ovat mukana Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Turun yliopisto ja Väestöliitto.

Lisätietoja rahoituspäätöksestä

Jari Saramäki

Professorship Saramäki J.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.