Seminaari ”Industrial Modernisation. Is it possible to boost innovations in Russia?” järjestettiin Moskovassa syksyllä 2011

Suomen ja Venäjän välisen tiede- ja teknologiakomission Yhteiskuntatieteiden työryhmän syysseminaari järjestettiin Moskovassa 27.10.2011

Vuosittainen syysseminaari järjestettiin samanaikaisesti Finnish Business in Moscow -päivien kanssa. Seminaarissa käsiteltiin Venäjän innovaatiopolitiikkaa sekä keskusteltiin siitä, miten innovaatiopolitiikka ja toimintaympäristö näyttäytyvät Venäjällä. Lisäksi seminaarissa pohdittiin, mikä on mahdollisesti suomalaisyritysten merkitys venäläisessä innovaatiotoiminnassa ja toimintaympäristön kehittymisessä.

Tervehdyspuheenvuoron seminaarissa esittivät työryhmän Suomen puolen puheenjohtaja Prof. Riitta Kosonen, Venäjän tiedeakatemian varapuheenjohtaja Akateemikko A. Nekipelov sekä suurlähettiläs Matti Anttonen Suomen Moskovan suurlähetystöstä. Lisäksi seminaarissa puhuivat Prof. Kari Liuhto (Director, Centrum Balticum Foundation), Sergey Balandin (General Chair of FRUCT), Tapani Ryhänen (Director and Head of Eurolab, Nokia Research Center), Vladimir Ivanov (Deputy Scientific Secretary of RAS Presidium), Natalia Ivanova (Deputy Director, Institute of World Economy and International Relations of RAS), Nikolay Komkov (Head of the Laboratory of Governance of Scientific and Technological Development, Institute of Economic Forecasting of RAS), Elena Lenchuk (Head of the Centre for Innovation Economy, Institute of Economics of RAS) sekä Erkki Kaukonen (Research Director, Research Unit for Science, Technology and Innovation Studies, University of Tampere).

Seminaarin järjestivät yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittama Suomen ja Venäjän välisen työryhmän Yhteiskuntatieteiden työryhmä sekä Venäjän tiedeakatemia.

Lisätietoa seminaarista (mm. seminaariesitykset): http://www.issras.ru/seminar_2011/programme.php

Lisätietoa: Prof. Riitta Kosonen [email protected]

Vasemmalta Matti Anttonen, Riitta Kosonen ja A. Nekipelov (kuva: Kirill Nikitin)

Seminaarin yleisö (kuva: Kirill Nikitin)

Kari Liuhto (kuva: Kirill Nikitin)

Erkki Kaukonen (kuva: Kirill Nikitin)

Tapani Ryhänen (kuva: Kirill Nikitin)

Sergey Balandin (kuva: Kirill Nikitin)

A.Nekipelov ja Riitta Kosonen (kuva: Niina Saloranta)

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.