Työelämäprofessori Esko Penttinen sijoittui toiseksi Euroopan yliopistojen tietojärjestelmätieteen tutkijoiden joukossa vuonna 2019

Penttinen julkaisi peräti kolme artikkelia IS Basket of Journalsin julkaisuissa.
Kuvituskuva: keltaiset säikeet. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Esko Penttinen

Tietojärjestelmätieteiden tutkijoiden keskuudessa IS Senior Scholars’ Basket of Journals (IS Basket) (https://aisnet.org/page/SeniorScholarBasket) on yleisimmin käytetty työkalu, jolla tunnistetaan korkeatasoiset tieteelliset julkaisut ja arvioidaan hakijoita akateemisiin tehtäviin. IS Basketiin kuuluu kahdeksan tieteellistä julkaisua, jotka kaikki ovat JUFO3-tasoisia (Julkaisufoorumin korkein taso). Tietojärjestelmätieteiden järjestö AIS (the Association for Information Systems) tuottaa joka vuosi listauksen tuotteliaimmista kirjoittajista ja yliopistoista.

Kauppakorkeakoulun tutkija Esko Penttinen sijoittui viime vuonna toiseksi Euroopassa kolmella julkaistulla artikkelillaan IS Basketin julkaisuissa. Vertailussa oli mukana eurooppalaisissa yliopistoissa työskentelevät tutkijat. Maailmanlaajuisesti Penttisen sijoitus oli 13:s.

Esko Penttisen tutkimukset käsittelivät ihmisen ja automaation vuorovaikutusta (artikkeli julkaistu MIS Quarterly -julkaisussa), motivaatioita liiketoimintaprosessien ulkoistamiseksi (Journal of Information Technology) ja tietotyön organisointia virtuaaliympäristössä (Information Systems Journal). Vuosi 2019 oli menestyksellinen Penttiselle edellä mainittujen julkaisujen lisäksi myös siksi, että hänen ja kirjoittajakollegoidensa kuusi muuta julkaisua ilmestyivät alan journaaleissa ja konferensseissa.

Esko Penttinen keskittyy tutkimuksessaan seuraaviin aiheisiin: tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan täysipainoinen hyödyntäminen organisaatioissa, tekoälyn tekemien ehdotusten selitettävyys (explainability), vanhojen ns. ”legacy”-järjestelmien alasajo ja siihen liittyvät ilmiöt ja automaation aiheuttama työntekijän tietotaidon rapautuminen.

”Pyrin tuottamaan näistä aihealueista jatkossakin korkeatasoisia IS-julkaisuja”, Esko Penttinen sanoo.

Penttisen tietojärjestelmätieteen työelämäprofessuuri sijoittuu Kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelujohtamisen laitokselle. Penttinen on myös XBRL Suomi -konsortion (eXtensible Business Reporting Language) perustaja ja puheenjohtaja (www.xbrl.fi).

Lisätietoa:
Työelämäprofessori Esko Penttinen

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.