Aalto-universitetet går ur avtalet om flexibel studierätt (JOO) 1.1.2026

Enligt rektors beslut går stiftelsen för Aalto-högskolan ur avtalet om flexibel studierätt mellan universitet (JOO-avtalet) som trädde i kraft 1.8.2004. Frånträdandet träder i kraft från och med 1.1.2026 vilket innebär att nya bifall och beviljanden för JOO-studier inte längre ges efter 31.7.2025. JOO-studier som är beviljade före detta är i kraft enligt hur de har beviljats.
Student Guide illustration, news items

Bakgrunden till frånträdandet är den förändrade verksamhetsmiljön. JOOPAS-tjänsten som möjliggjort JOO-avtalet samt den centraliserade koordineringen har avslutats och även de andra universiteten går ur avtalet. Den inhemska studentrörligheten ska i framtiden stödas genom korsvisa studier (RIPA). RIPA-samarbetet mellan högskolorna bedrivs under ramavtalet som nätverksavtal som inte direkt ersätter JOO-avtalet utan byggs upp kring en viss på förhand överenskommen målgrupp eller överenskommet utbud.

Korsvisa studier (även termen korsstudier används) innebär att den studerande kan genomföra studier vid en annan finländsk högskola när högskolorna har avtalat om samarbete som rör vissa studier och studentgrupper. Aalto-universitetet har ingått flera avtal om korsvisa studier. Till majoriteten av dem görs ansökan för tillfället nätverksspecifikt på överenskommet sätt. Informationsleden för korsvisa studier som underlättar rörligheten har tagits i bruk i Sisu från och med höstterminen 2023 i tre nätverk för korsvisa studier i samarbete mellan Helsingfors universitet och Aalto-universitetet och tanken är att utöka användningen nätverksspecifikt för att utbudet och funktionerna lättare ska kunna användas av de studerande. Studerande kan vända sig till lärandetjänsterna vid sina egna program för att få information om möjligheterna till korsvisa studier.

Mer information:

Korsvisa studier RIPA för studerande vid Aalto-universitetet: Korsvisa studier RIPA | Aalto-universitetet

Ge respons på sidan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:
URL kopierat

Läs fler nyheter

Students in Aalto
Campus, Studier Publicerat:

Kom med och jobba som en campusguide – delta i skolningen 25.9.2024

Vill du bli en campusguide för gymnasiegrupper? Delta i skolningen 25.9.2024 kl. 15-17 på Otnäs campus - Anmäl dig genast!
Studier, Universitetet Publicerat:

Vicerektor Petri Suomalas hälsning till de nya studerandena

Vicerektor Petri Suomala välkomnar nya studerande till Aaltogemenskapen.
Aalto University / Petri Suomala / Photo: Mikko Raskinen
Studier Publicerat:

Vicerektor Petri Suomalas hälsning till de studerande

Petri Suomala önskar dig ett mycket givande studieår.
Studier Publicerat:

Följande stipendier utlyses av lärandetjänsterna vid Högskolan för elektroteknik

Stipendier från den sammanlagda studiefonden 2024, Stipendier från Julius Tallbergs fond 2024, Stipendier från Kansallis-Osake-Pankkis fond 2024, Stipendier från Ernst Wirtzens fond 2024, Stipendier från Strömbergs fond 2024 och Nokia Bell Labs stipendier 2024.