Aalto-yliopisto irtisanoutuu joustavaa opinto-oikeutta (JOO) koskevasta sopimuksesta 1.1.2026

Rehtorin päätöksen mukaisesti Aalto-korkeakoulusäätiö irtisanoutuu 1.8.2004 voimaan tulleesta yliopistojen välistä joustavaa opinto-oikeutta koskevasta sopimuksesta (JOO-sopimus). Irtisanoutuminen astuu voimaan 1.1.2026 lukien ja täten uusia puoltoja ja myöntöjä JOO-opintoihin ei enää anneta 31.7.2025 jälkeen. Tätä ennen myönnetyt JOO-opiskeluoikeudet ovat voimassa siten kuin ne ovat myönnetty.
Student Guide illustration, news items

Irtisanoutumisen taustalla on toimintaympäristön muuttuminen: JOO-sopimuksen käyttöä tukenut JOOPAS-palvelu ja keskitetty koordinaatio on lakkautettu ja myös muut yliopistot ovat irtisanoutumassa JOO-sopimuksesta. Kotimaista opiskelijaliikkuvuutta on tarkoitus tukea vastaisuudessa ristiinopiskelun (RIPA) kautta. Korkeakoulujen välinen RIPA-yhteistyö toteutetaan puitesopimuksen alla verkostosopimuksina, jotka eivät suoraan korvaa JOO-sopimusta, vaan rakentuvat tietyn ennalta sovitun kohderyhmän ja tarjonnan ympärille.

Ristiinopiskelu tarkoittaa sitä, että opiskelija voi suorittaa opintoja toisessa suomalaisessa korkeakoulussa silloin, kun korkeakoulut ovat sopineet yhteistyöstä, joka koskee tiettyjä opintoja ja opiskelijaryhmiä. Aalto-yliopistossa on solmittu useita ristiinopiskelun sopimuksia, joista suurimpaan osaan hakeudutaan tällä hetkellä verkostokohtaisesti sovitulla tavalla. Liikkuvuutta helpottava ristiinopiskelun palveluväylä on otettu käyttöön Sisussa syyslukukaudelta 2023 alkaen kolmessa ristiinopiskelun verkostossa Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston välillä ja käyttöönottoa on tarkoitus lisätä verkostokohtaisesti, jotta ristiinopiskelun tarjonta ja toiminnallisuudet ovat paremmin opiskelijoiden käytettävissä ja tutustuttavissa Sisussa. Opiskelija voi tiedustella ristiinopiskelun mahdollisuuksista oman ohjelmansa oppimispalveluista.

Lisätietoa:

Ristiinopiskelu RIPA Aalto-yliopiston opiskelijoille: Ristiinopiskelu RIPA | Aalto-yliopisto

Anna palautetta sivusta

URL kopioitu

Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Dekaanin kannustusstipendi hyvästä opintomenestyksestä lukuvuoden 2023–2024 perusteella – Haku on käynnissä!

Dekaani jakaa 500 € stipendejä Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijoille hyvän opintomenestyksen perusteella. Stipendien hakuaika on nyt käynnissä. Opiskelijoille, joilla hakuedellytykset ovat vaikuttaneet syyskuun alussa täyttyvän, on lähetetty Aalto-sähköpostiin linkki hakulomakkeeseen.
Students in Aalto
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Liity Aallon kampusoppaiden joukkoon - osallistu kampusopaskoulutukseen 25.9.2024

Haluaisitko kampusoppaaksi lukiolaisryhmille? Osallistu koulutukseen 25.9.2024 klo 15-17 Otaniemen kampuksella - ilmoittaudu heti!
Opiskelijan opas uutinen, kuvitus
Opinnot Julkaistu:

Myötätuntomentorointia tohtoriopiskelijoille - Ilmoittaudu mukaan syksyn ryhmiin!

Ilmoittaudu mukaan tohtoriopiskelijoiden myötätuntomentorointiryhmiin!
Suuri joukko opiskelijoita Thesis Fair -lopputyötapahtumassa
Opinnot Julkaistu:

Kampanja edistää kaikkien Aallon opiskelijoiden työelämäyhteyksiä – opiskelija, katso mitä sinulle on tarjolla

Kampanja kutsuu sosiaalisen median kautta työnantajat mukaan rakentamaan kansainvälisempää Suomea.