Kandidatprogrammet i teknikvetenskap
Undervisningsplan 2022–2024
Struktur
- Huvudämne (65–75 sp)
- Examensarbeten (10 sp)
- Grundstudier (65 sp)
- Biämne (20–25 sp)
- Fritt valbara studier (15–20 sp)
Undervisningsplanen omfattar examensfordringarna samt anvisningar som gäller innehållet i, och avläggande av, examen inom kandidatprogrammet i teknikvetenskap. Grund- och ämnesstudierna presenteras i anslutning till respektive huvudämne. I examen ingår därtill ett biämne och fritt valbara studier. Bekanta dig även med anvisningar som gäller lärdomsprov samt de språkstudier som ingår i examen.
Utöver studieguiden används även olika typer av webbtjänster för undervisning och studier med hjälp av vilka du kan planera och följa upp dina studier samt hålla dig uppdaterad om viktiga händelser vid högskolan och universitetet. De elektroniska verktygen och studieguiden kompletterar varandra i planeringen av studierna, och därför lönar det sig att utnyttja dem parallellt.
De viktigaste elektroniska verktygen för den studerande är
- Sisu
- MyCourses.
Lärandemålen för Kandidatprogram i teknikvetenskap vid Högskolan för teknikvetenskaper baserar sig på de av Aalto-universitetet fastställda lärandemålen för teknologie kandidatexamen. Detaljerade lärandemål för kandidatprogrammet preciseras i anslutning till de enskilda huvudämnena och kurserna.
Utbildningsuppgift
Utbildningsprogrammet utbildar teknologie kandidater, som har förutsättningar att genom sina fortsatta studier och i arbetslivet utvecklas till planerare och utvecklare av teknologiska produkter och tjänster, experter och ledare i anslutning till teknikekonomiska system, företagare inom teknologi eller forskare. Denna kompetens bygger på grundläggande insikter i teknikvetenskaplig problemlösning, förmåga att tillämpa teoretiska kunskaper även i branschövergripande sammanhang, förmåga att skaffa fram och kritiskt bedöma samt hantera vetenskaplig och yrkesmässig information samt förmåga att delta mångsidigt i professionell och vetenskaplig kommunikation.
Huvud- och biämne
Grund- och huvudämnesstudierna inom Kandidatprogram i teknikvetenskap ger den studerande fördjupade insikter i sådana teknikvetenskapliga områden som ingår i utbildningsprogrammet och som är internationellt välkända.
Under kandidatstudiernas gång utvecklar den studerande en professionell identitet i anknytning till huvudämnet.
Den studerande bildar sig en uppfattning om den yrkespraxis som gäller inom området och förstår sambandet mellan de inhämtade kunskaperna och den vetenskapliga forskningen.
Den studerande har möjlighet att välja biämne eller valbara studiehelheter på så sätt att den för Aalto-universitetet karakteristiska växelverkan mellan vetenskap, teknik, ekonomi och konst förverkligas i examen.
Efter att ha slutfört sina studier inom Kandidatprogram i teknikvetenskap kan den studerande följa utvecklingen inom det område som motsvarar hens huvudämne och söka fram forskningsbaserad information samt arbeta i assisterande forskningsuppgifter för att utveckla sin kompetens.
Ett teknikvetenskapligt sätt att tänka och arbeta
Efter att ha slutfört sina studier inom Kandidatprogram i teknikvetenskap behärskar den studerande grunderna i ett teknikvetenskapligt sätt att tänka och arbeta.
Den studerande känner till de centrala begreppen, fenomenen, lagbundenheterna, modellerna och metoderna inom sitt huvudämne och kan tillämpa dem i praktiken.
Den studerande kan tillämpa fysiska, matematiska, datatekniska och produktionsekonomiska metoder i arbetsuppgifter inom sitt eget område.
Den studerande förstår kreativitetens, den hållbara utvecklingens och företagandets roll inom det egna området.
Den studerande känner till vilka processer som ingår i utvecklingen och produktionen av varor och tjänster inom det egna området samt vilka faktorer som inverkar på livscykeln hos varor och tjänster. Vidare kan den studerande delta i de olika skedena av ingenjörsarbetet i anslutning till dessa processer.
Den studerande kan identifiera, definiera och lösa tekniska problem genom att använda de allmänna metoder inom området som hen lärt sig. Hen kan tillämpa de planeringsmetoder som hen har lärt sig för att uppfylla uppställda krav. Hen kan välja lämpliga arbetsredskap och -metoder samt använda dem. Hen kan kritiskt bedöma ingenjörsarbetets resultat, processer och metoder.
Den studerande känner till de centrala informationskällorna inom sitt huvudämne och kan söka fram information som stöder det egna arbetet. Hen har kunskap om de centrala forskningsmetoderna inom området och kan tillämpa dem för att inhämta kunskap.
Efter slutförda studier inom Kandidatprogram i teknikvetenskap kan den studerande ta sig an problem som uppstår i samband med utveckling eller planering av tekniska system och som det inte finns någon färdig lösning för.
Den studerande förstår den inverkan som tekniken, planeringen och det egna arbetet har på människor, ekonomin, samhället och miljön. Hen förstår de etiska frågorna inom området och deras betydelse för det egna arbetet.
Studiefärdigheter och en grund för diplomingenjörsstudier
Den studerande tar ansvar för sitt eget lärande som medlem av universitetssamfundet.
Kandidatprogram i teknikvetenskap ger förutsättningar för studier inom sådana program vid Aalto-universitetet som leder till diplomingenjörsexamen. Slutförda studier ger dessutom möjlighet till att söka sig till program som leder till högre högskoleexamen vid andra universitet i hemlandet eller utomlands.
Den studerande har möjlighet att planera sina studier på så sätt att hen får de kunskaper som krävs för studier som leder till högre högskoleexamen även inom ett område som motsvarar ett biämne i anknytning till den egna professionen (diplomingenjör).
Slutförda studier inom Kandidatprogram i teknikvetenskap skapar en grund för självständigt livslångt lärande och professionell utveckling.
Arbetslivsfärdigheter
En studerande som har slutfört studierna inom kandidatprogrammet i teknikvetenskap:
- har förmåga till ett målmedvetet och planmässigt arbetssätt
- känner till principerna för grupparbete och ledning av grupp samt kan arbeta i enlighet med dessa principer
- kan fungera som representant för sitt område i en branschövergripande grupp
- känner till principerna för planering, genomförande och utvärdering av projekt samt kan tillämpa dessa principer i sina studier och i sitt arbete
- känner till grunderna för affärsverksamhet och företagande inom det egna området
- kan i sina studier och sitt arbete mångsidigt tillämpa de olika möjligheter som informations- och kommunikationstekniken ger
- kan kommunicera tydligt på sitt skolbildningsspråk och på det andra inhemska språket (finska eller svenska) samt på minst ett främmande språk i både muntlig och skriftlig kommunikation med övriga sakkunniga inom det egna området och med övrig publik både i Finland och utomlands
- kan samarbeta med olika typer av människor och verka i internationella miljöer.
Huvudämnen
Studiestruktur
- Huvudämne 75 sp
- Grundstudier 65 sp
- Biämne 20–25 sp
- Fritt valbara studier 15–20 sp
(Biämne + Fritt valbara studier = 40 sp)
Grundstudier
Genom grundstudierna utvecklar den studerande sådana grundläggande matematisk-naturvetenskapliga och informationstekniska kunskaper och färdigheter samt en sådan allmänbildning som behövs med hänsyn till framtida lärandemål. Efter slutförda grundstudier behärskar den studerande grundläggande färdigheter i att lösa matematiska problem inom det tekniska området samt grunderna i programmering. Därtill är hen införstådd med det mångvetenskapliga tänkande som är centralt inom utbildningen.
Omfattning: 65 sp
Ansvarig professor: Risto Sarvas
Kod: SCI3026.A
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
Programmering 10 sp: | ||||
CS-A1110 | Ohjelmointi 1 | 5 | I-II | 1. |
CS-A1120 | Programming 2 | 5 | IV-V | 1. |
Matematik 25 sp. Studenten väljer kurser antingen på svenska eller på finska: | ||||
MS-A0102 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 1 (SCI) | 5 | II | 1. |
MS-A0109 | Differential- och integralkalkyl 1 | I | 1. | |
MS-A0402 | Foundations of Discrete Mathematics | 5 | IV | 2. |
MS-A0409 | Grundkurs i diskret matematik | II | 2. | |
MS-A0202 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 2 (SCI) | 5 | I | 2. |
MS-A0209 | Differential- och integralkalkyl 2 | III | 2. | |
MS-A0002 | Matriisilaskenta (SCI) | 5 | III | 1. |
MS-A0009 | Matrisräkning | II | 1. | |
MS-A0502 | Todennäköisyyslaskennan ja tilastotieteen peruskurssi | 5 | II | 2. |
MS-A0509 | Grundkurs i sannolikhetskalkyl och statistik | III | 1. | |
Fysik 5 sp: | ||||
PHYS-A1110 |
Yliopistofysiikan perusteet Kursen kan även genomföras på svenska (videoföreläsningar, övningsgrupp och examen på svenska). |
5 | II | 2. |
Produktionsekonomi 5 sp. Studenten väljer kurser antingen på svenska eller på finska: | ||||
TU-A1100 | Tuotantotalous 1 | 5 | I-II | 1. |
TU-A1200 | Grundkurs i Produktionsekonomi | I-II | 1. | |
Pääaineeseen suuntaavat opinnot 10 sp: | ||||
TU-C9282 | Viestintä ja representaation salaisuudet | 5 | I-II | 2. |
CS-E4730 | Computational Social Science | 5 | III-IV | 3. |
Allmänna och språkstudier 10 sp: | ||||
SCI-A0000 | Johdatus opiskeluun | 2 | I-V | 1. |
CS-C3310 | Studio: Ihmisten ja organisaatioiden tutkimus | 3 | III-IV | 1. |
LC-5001 | Toisen kotimaisen kielen (ruotsi) kokeen kirjallinen osio | 1 | I-II | 1. |
LC-7001 | Den skriftliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | 1 | I-II | 1. |
LC-5002 | Toisen kotimaisen kielen (ruotsi) kokeen suullinen osio | 1 | I-II | 1. |
LC-7002 | Den muntliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | 1 | I-II | 1. |
Främmande språk* | 3 | 2. |
* Det främmande språket kan genomföras senare än under det andra studieåret. Mer information om språkstudier och kurser som lämpar sig för påvisande av språkkunskaper hittar du på språkcentrets webbsidor https://www.aalto.fi/sv/sprak-och-kommunikationsstudier.
Huvudämne
Huvudämnesstudierna stärker de förkunskaper som krävs för studier till diplomingenjör genom att bygga vidare på grundstudiernas innehåll vad gäller kommersiellt tänkande, produktutveckling, samhälleligt tänkande och informationsteknik. Efter slutförda studier behärskar den studerande grunderna i mångvetenskapligt tänkande och kan tillämpa sitt kunnande i problemlösningssituationer som gäller produkter och tjänster. Dessutom har den studerande grundläggande färdigheter i grupp- och projektarbete.
Omfattning: 75 sp
Ansvarig professor: Risto Sarvas
Kod: SCI3026
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
Obligatoriska studier 60 sp | ||||
CS-C2120 | Ohjelmointistudio 2: projekti | 5 | III-V | 2. |
TU-C9291 | Viestintä ja digitaalinen media | 5 | III-V | 1. |
CS-C1180 | Verkkojulkaisemisen perusteet | 5 | III-V | 1. |
TU-C3022 | Organizing of Business | 5 | IV-V | 2. |
CS-C3150 | Software Engineering | 5 | I-II | 2. |
TU-C9300 | Tieteen ja tiedon perusteet | 5 | I | 1. |
TU-C9261 | Liiketoiminnan tutkimusprojekti | 5 | III-V | 2. |
CS-C3120 | Human-computer Interaction | 5 | I-II | 2. |
TU-C1011 | Ryhmätoiminta ja organisointi | 5 | I-II | 1. |
SCI-C1002 | Käyttäjälähtöinen tuotekehitysprojekti | 5 | III-IV | 2. |
SCI3026.kand | Kandidatarbete och seminarium (JOIN.sv.kand Svenskspråkigt kandidatseminarium inom teknik) | 10 | I-II eller III-V | 3. |
SCI.kyps | Mognadsprov | 0 | 3. | |
Välj 15 sp från följande kurser: | ||||
CS-A1150 | Tietokannat | 5 | III-V | 1., 2. eller 3. |
MS-C2105 | Introduction to Optimization | 5 | IV | 2. eller 3. |
CS-C3240 | Machine Learning | 5 | I | 2. eller 3 |
TU-C2010 | Introduction to Strategic Management | 5 | I-II | 3. |
TU-C1030 | Laskelmat liiketoiminnan päätösten tukena | 5 | I-II eller III-IV | 1., 2. eller 3. |
CS-C3300 | Muotoiluantropologia | 3 | IV | 3. |
MUO-C3006 | Palvelumuotoilun perusteet | 2 | II | 3. |
ELEC-A4910 | Sähköpaja | 5 | I-II eller III-V | 3. |
CS-C2000 | Ihminen havaitsijana | 5 | III-IV | 1., 2. eller 3. |
CS-C4030 | Sosiaalipsykologia | 5 | II | 2. eller 3. |
MS-C2111 | Stochastic processes | 5 | II | 2. eller 3. |
TU-C2070 | Kansantaloustieteen perusteet | 5 | I-II | 2. eller 3. |
MS-C1620 | Statistical Inference | 5 | III-IV | 2. eller 3. |
Målet för huvudämne
De lärandemål som beskrivs här kompletterar de allmänna lärandemålen för kandidatprogrammet i teknikvetenskap.
- En mångsidig förståelse för vad människocentrering betyder i utveckling och design av teknologi.
- Processer, verktyg och praxis för byggande och produktion av programvara.
- Förståelse för affärsverksamhet genom organisationer och organisering.
- Grundläggande färdigheter i att använda data och analytik för att utveckla och designa teknologier och organisationer.
- Grunderna för att förstå olika vetenskaper och vetenskapliga metoder.
Utbildningsuppgift
Huvudämnet informationsnätverk utbildar samhälleligt medvetna experter inom informationsteknik och affärsverksamhet. Med andra ord utbildar vi proffs med god uppfattning om både informationsteknik och utveckling av affärsverksamhet som verktyg för samhällelig påverkan. Huvudämnet ger förutsättningar att i fortsatta studier och i arbetslivet utvecklas till bland annat:
- produktägare, produktchef och utvecklare av nya produkter, tjänster och organisationer som baserar sig på informations-, kommunikations- och medieteknik
- samhällelig påverkare inom teknik, organisationer och affärsverksamhet
- expert inom människo- och samhällscentrerad teknologi
- programmerare, formgivare, företagare, forskare, affärskonsult, strategidirektör, projektchef, dataanalytiker, produktägare, informationsarkitekt, verkställande direktör eller dataingenjör.
Grund- och huvudämnesstudier
Grund- och huvudämnesstudierna ger den studerande en grundläggande kännedom om människan som användare av information och informationsteknik, som användare av produkter som baserar sig på information och informationsteknik, som aktör inom informationsintensiva organisationer och som planerare av affärsverksamhet.
Efter studierna kan den studerande identifiera och tillämpa metoder för design, analytisk problemlösning och planering inom utvecklandet av teknologi och affärsverksamhet. Den studerande kan programmera och förstår de centrala begreppen och verksamhetsmodellerna inom produktutveckling. I samband med huvudämnesstudierna utvecklar den studerande en professionell identitet som anknyter till människocentrerad teknologi.
Efter att ha slutfört huvudämnesstudierna kan den studerande på ett vittomfattande sätt följa med det informationstekniska samhällets utveckling, skapa informationstekniska och kommersiella tjänste- och produktkoncept och förstå sina egna intressen inom detta vittomfattande verksamhetsområde. Dessutom lär sig den studerande att söka vetenskaplig forskningsinformation, förstå vetenskaplighetens grunder och planera sitt eget lärande och sin professionella utveckling i en vetenskaplig miljö.
Ett teknikvetenskapligt sätt att tänka och arbeta
Efter att ha slutfört sina studier behärskar den studerande grunderna i ett teknikvetenskapligt sätt att tänka och arbeta som en del av människors verksamhet, planering av teknik och utveckling av affärsverksamhet.
Den studerande kan identifiera, definiera och lösa teknisk-kommersiella problem som uppstår i företag eller organisationer. Hen kan tillämpa sin breda problemlösningsförmåga, inhämtad genom studierna, i planeringen och utformningen av människonära teknologi. Hen kan välja lämpliga arbetsredskap och -metoder samt använda dem. Den studerande kan särskilt ta sig an problem som uppstår i samband med utveckling av system, organisationer och affärsverksamhet som baserar sig på datateknik och som det inte finns någon färdig lösning för. Hen kan kritiskt och konstruktivt bedöma resultat, processer och metoder i anslutning till det egna arbetet.
Studiestruktur
- Huvudämne 75 sp
- Grundstudier 65 sp
- Biämne 20–25 sp
- Fritt valbara studier 15–20 sp
(Biämne + Fritt valbara studier = 40 sp)
Grundstudier
Omfattning: 65 sp
Ansvariga professorer: Ahti Salo, Riikka Korte, Jani-Petri Martikainen
Kod: SCI3029.A (matematik och systemvetenskap)
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
Fysik (15 sp) | ||||
PHYS-A0110 | Yliopistofysiikan perusteet (TFM) | 5 | I | 1. höst |
PHYS-A0130 | Sähkömagnetismi (TFM) | 5 | IV | 1. vår |
PHYS-A0140 | Aineen rakenne (TFM) | 5 | V | 1. vår |
Matematik (25 sp, välj antingen finsk- eller svenskspråkiga kurser) | ||||
MS-A0001 | Matrix Algebra | 5 | II | 1. höst |
MS-A0009 | Matrisräkning | 5 | II | 1. vår |
MS-A0101 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 1 (TFM) | 5 | I | 1. höst |
MS-A0109 | Differential- och integralkalkyl 1 | 5 | I | 1. höst |
MS-A0201 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 2 (TFM) | 5 | III | 1. vår |
MS-A0209 | Differential- och integralkalkyl 2 | 5 | III | 1. vår |
MS-A0301 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 3 | 5 | IV | 1. vår |
MS-A0309 | Differential- och integralkalkyl 3 | 5 | IV | 1. vår |
MS-A0501* | Todennäköisyyslaskennan ja tilastotieteen peruskurssi | 5 | I | 2. höst |
MS-A0509 | Grundkurs i sannolikhetskalkyl och statistik | 5 | III | 2. vår |
Datateknik (10 sp) | ||||
CS-A1110 | Ohjelmointi 1 | 5 | I-II | 1. höst |
CS-A1120 | Programming 2 | 5 | IV-V | 2. vår |
Produktionsekonomi (5 sp) | ||||
TU-A1100 | Tuotantotalous I | 5 | I-II | 2. höst |
TU-A1200* | Grundkurs i Produktionsekonomi | 5 | I-II | 2. höst |
Allmänna och språkstudier (10 sp) | ||||
SCI-A0000 | Johdatus opiskeluun | 2 | I-V | 1. år |
LC-5001 ** | Toisen kotimaisen kielen (ruotsi) kokeen kirjallinen osio | |||
LC-7001** | Den skriftliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | 1 | I-II | 1. höst |
LC-5002 ** | Toisen kotimaisen kielen (ruotsi) kokeen suullinen osio | |||
LC-7002** | Den muntliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | 1 | I-II | 1. höst |
** | Främmande språk | 3 | 2. år | |
Välj en av följande: | ||||
TU-A1160 | Elämisen taito | 3 | III-IV | 2. år |
CHEM-A1020 | Akateemisen ajattelun alkeiskurssi | 5 | I-II | 2. år |
NBE-C3001 | Aivoaakkoset | 4 | I-II | 2. år |
*** | Vilken som helst av språkcentrets språkkurser*** | 3-4 | 2. år |
De svenskspråkiga alternativen till kurserna anges i kursiv. Den studerande väljer antingen finsk- eller svenskspråkiga helheter vad gäller språkstudierna samt studierna i matematik och produktionsekonomi.
* Det finns olika parallella versioner av kursen under olika perioder. Vilken som helst av versionerna passar in i grundstudierna, men den tidpunkt som nämns här är den som gäller i första hand.
** Mer information om språkstudier och kurser som lämpar sig för påvisande av språkkunskaper finns på Språkcentrets sidor https://www.aalto.fi/sv/sprak-och-kommunikationsstudier.
*** Som allmänna studier räknas vilken språkkurs som helst på 3–4 sp vid språkcentret, bortsett från studier i ditt modersmål. Om du vill kan du placera kursen Svenska inom teknik eller Svenska inom teknik från grunden här. Även kurser i intercultural communication passar här.
Om du väljer en kurs på 4 eller 5 sp kan du, om du så önskar, dra av antalet extra studiepoäng från de fritt valbara studierna. Om du till exempel väljer Grundkurs i akademiskt tänkande (5 sp) kan du alltså dra av 2 sp från de fritt valbara studierna.
Huvudämnet matematik och systemvetenskap
Omfattning: 75 sp
Ansvariga professorer: Riikka Korte, Ahti Salo
Kod: SCI3029
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
SCI-C0200 | Fysiikan ja matematiikan menetelmien studio | 10 | III-V | 1. vår |
PHYS-A0120 | Termodynamiikka (TFM) | 5 | II | 1. höst |
SCI-C1002 | Käyttäjälähtöinen tuotekehitysprojekti | 5 | I-II, III-V | 3. år |
SCI3029.kand | Kandidatarbete och seminarium (JOIN.sv.kand Svenskspråkigt kandidatseminarium inom teknik) | 10 | I-II, III-V | 2./3. år |
SCI.kyps | Mognadsprov | 0 | 3. år | |
Välj fem eller sex (25–30 sp) av följande kurser (de föreslagna tidpunkterna följer modelläsordningen, men kurserna kan genomföras tidigare, förutsatt att den studerande uppfyller kraven på förkunskaper). | ||||
MS-C1081 | Abstract Algebra | 5 | III | 2. vår |
MS-C1342 | Linear Algebra | 5 | V | 2. vår |
MS-C1350 | Partial Differential Equations | 5 | I-II | 2. höst |
MS-C1541 | Metric Spaces | 5 | III | 2. vår |
MS-C2105 | Introduction to Optimization | 5 | IV | 2. vår |
MS-C2111 | Stochastic Processes | 5 | II | 2. höst |
Välj tre eller fyra (15–20 sp) av följande kurser så att huvudämnet omfattar totalt 75 studiepoäng (de föreslagna tidpunkterna är möjliga om den studerande uppfyller kraven på förkunskaper). | ||||
MS-A040X | Diskreetin matematiikan perusteet / Grundkurs i diskret matematik / Foundations of Discrete Mathematics |
5 | I, II, IV | 1./2. år |
MS-C1001 | Shapes in Action | 5 | I | 1./2./3. höst (vartannat år) |
MS-C1300 | Complex Analysis | 5 | II | 2./3. höst |
MS-C1420 | Fourier-analyysi | 5 | I | 2./3. år |
MS-C1530 | Curves and Surfaces | 5 | I | 2./3. höst (vartannat år) |
MS-C1620 | Statistical Inference | 5 | III-IV | 2./3. år |
MS-C1650 | Numerical Analysis | 5 | V | 1./2./3. vår |
MS-C2128 | Prediction and Time Series Analysis | 5 | II | 2./3. höst |
MS-C2133 | Operaatiotutkimuksen laboratoriotyöt I | 5 | III-IV | 2./3. vår |
CS-C2160 | Theory of Computation | 5 | III-IV | 2./3. vår |
Därtill är det möjligt att inkludera MS-EXXXX-kurser på magisternivå i huvudämnet med godkännande från huvudämnets ansvarsprofessor. Därtill kan kurser i matematik och systemvetenskap (MS-CXXXX) inkluderas i de fritt valbara studierna.
Rekommendationer gällande innehållet i huvudämnet
Studerande som ämnar fortsätta till magisterprogrammet Master's Programme in Mathematics and Operations Research uppmanas att inkludera följande kurser antingen i huvudämnet matematik och systemvetenskap eller i de fritt valbara studierna, beroende på valet av huvudämne på magisternivå.
Applied Mathematics
MS-C1342 Linear Algebra, MS-C1350 Partial Differential Equations, MS-C1541 Metric Spaces, MS-C1650 Numerical Analysis, MS-C2105 Introduction to Optimization, MS-C2111 Stochastic Processes
Mathematics
MS-C1081 Abstract Algebra, MS-C1300 Complex Analysis, MS-C1342Linear Algebra, MS-C1350 Partial Differential Equations, MS-C1541 Metric Spaces, MS-C2111 Stochastic Processes
Systems and operations research
MS-C2105 Introduction to Optimization, MS-C2111 Stochastic Processes, MS-C2128 Prediction and Time Series Analysis, MS-C2133 Operaatiotutkimuksen laboratoriotyöt I, MS-C1620 Statistical Inference. Andra kurser: MS-E2170 Simulointi, MS-E2114 Investment Science, MS-E2117 Riskianalyysi.
Lärandemål
Målen för teknisk fysik och matematik
Målet med kandidatstudierna i teknisk fysik och matematik (TFM) är att ge de ingående och omfattande grundkunskaper i fysik och matematik som behövs för studier på magisternivå samt förutsättningar för tvärvetenskapliga studier. I studierna läggs särskild vikt vid problemlösningsförmåga och färdigheter i självständigt och grupporienterat projektarbete som behövs i arbetslivet. Det är också viktigt att den studerande förstår kreativitetens, den hållbara utvecklingens och företagandets roll inom det egna området.
Kandidatexamen möjliggör studier inom lämpliga magisterprogram inom det tekniska området vid Aalto-universitetet eller inom motsvarande program vid andra universitet i Finland eller utomlands. I början av kandidatstudierna ingår gemensamma studier i grunderna i fysik och matematik. Från och med sitt andra studieår kan den studerande rikta in sig på antingen teknisk fysik eller matematik och systemvetenskap. Efter att ha avlagt kandidatexamen behärskar den studerande grunderna i ett teknisk-vetenskapligt sätt att tänka och arbeta. Därtill kan hen tillämpa naturvetenskapliga och matematiska metoder på problem inom det egna området. Den studerande är medveten om den inverkan som tekniken och det egna arbetet har på människor, ekonomi, samhälle och miljö.
Målen för huvudämnet
Huvudämnet matematik och systemvetenskap ger grundläggande kunskaper om matematiska teorier, beräkningsmetoder och tillämpningar som är centrala inom tekniken. Inom huvudämnet kan den studerande rikta in sig på matematik, tillämpad matematik eller systemvetenskap.
När studierna är inriktade på matematik eller tillämpad matematik är målet att den studerande ska uppnå förmågan att tillägna sig nya matematiska och statistiska metoder, förstå kopplingen mellan inhämtade kunskaper och vetenskaplig forskning samt tillämpa sina färdigheter på ett kreativt sätt i problemlösningssituationer. Dessa inriktningar ger en god grund för fortsatta studier i matematik, tillämpad matematik och statistik inom ett magisterprogram vid Aalto-universitetet eller något annat universitet.
Målet för studier med inriktning på systemvetenskap är att den studerande lär sig de grundläggande metoder som behövs i arbetet som systemingenjör. Studierna ger de grundläggande kunskaper som behövs för magisterstudier inom huvudämnet system- och operationsforskning. Efter dessa huvudämnesstudier har den studerande färdigheter i att skapa och använda matematiska modeller för beslutsfattande samt för analys, planering och optimering av teknisk-ekonomiska system. Sådana modeller används allmänt för att lösa olika ekonomiska, samhälleliga och miljömässiga beslutsproblem.
På kursen Fysik- och matematikstudio får de studerande bekanta sig med centrala program och metoder för datorstödd matematisk modellering som behövs vid analys, planering och optimering av olika fenomen och system. På kursen Abstrakt algebra (Abstract algebra) ligger fokus på algebraiska strukturer, vilket skapar en grund för fortsatta studier i algebra och diskret matematik. Kursen Metric Spaces presenterar rymdgeometri och topologi som grundläggande utgångspunkter för matematisk analys. Kurserna Partiella differentialekvationer (Partial Differential Equations) och Linjär algebra (Linear Algebra) kompletterar grundstudierna i differential- och integralkalkyl samt matrisräkning. De är också viktiga ur den matematiska modelleringens perspektiv. I Grundkurs i optimering (Introduction to Optimization) presenteras optimeringslära och -tekniker som är centrala bland annat i praktiska problemlösningssituationer. På kursen Stokastiska processer (Stochastic Processes) får de studerande lära sig att använda sannolikhetskalkyl och matrisräkning för att analysera statistiska modeller som är centrala inom datavetenskapen och andra tillämpningar.
På kursen Användarcentrerat produktutvecklingsprojekt utvecklar den studerande sina arbetslivsfärdigheter. På kursen lär hen sig samarbeta med olika typer av människor och samtidigt fungera som representant för sitt område. Hen lär sig även att leda en grupp samt projekthantering och interaktionsfärdigheter. Kursen genomförs i form av smågruppsarbete under det tredje studieåret.
Kandidatarbete och seminarium bildar en studiehelhet, vars mål är att utveckla den studerandes färdigheter i vetenskapligt tänkande, informationssökning samt analys och hantering av information. Vidare utvecklar den studerande sina muntliga och skriftliga färdigheter i språk och kommunikation. De studerande presenterar sina kandidatarbeten på kandidatseminariet.
Studiestruktur
- Huvudämne 75 sp
- Grundstudier 65 sp
- Biämne 20–25 sp
- Fritt valbara studier 15–20 sp
(Biämne + Fritt valbara studier = 40 sp)
Grundstudier
Omfattning: 65 op
Ansvariga professorer: Jani-Petri Martikainen, Riikka Korte, Ahti Salo
Kod: SCI3028.A (teknisk fysik)
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
Fysik (15 sp) | ||||
PHYS-A0110 | Yliopistofysiikan perusteet (TFM) | 5 | I | 1. höst |
PHYS-A0130 | Sähkömagnetismi (TFM) | 5 | IV | 1. vår |
PHYS-A0140 | Aineen rakenne (TFM) | 5 | V | 1. vår |
Matematik (25 sp, välj antingen finsk- eller svenskspråkiga kurser) | ||||
MS-A0001 | Matrix Algebra | 5 | II | 1. höst |
MS-A0009 | Matrisräkning | 5 | II | 1. höst |
MS-A0101 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 1 (TFM) | 5 | I | 1. höst |
MS-A0109 | Differential- och integralkalkyl 1 | 5 | I | 1. höst |
MS-A0201 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 2 (TFM) | 5 | III | 1. vår |
MS-A0209 | Differential- och integralkalkyl 2 | 5 | III | 1. vår |
MS-A0301 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 3 | 5 | IV | 1. vår |
MS-A0309 | Differential- och integralkalkyl 3 | 5 | IV | 1. vår |
MS-A0501* | Todennäköisyyslaskennan ja tilastotieteen peruskurssi | 5 | I | 2. höst |
MS-A0509 | Grundkurs i sannolikhetskalkyl och statistik | 5 | III | 2. vår |
Datateknik (10 sp) | ||||
CS-A1110 | Ohjelmointi 1 | 5 | I-II | 1. höst |
CS-A1120 | Programming 2 | 5 | IV-V | 2. vår |
Produktionsekonomi (5 sp) | ||||
TU-A1100 | Tuotantotalous I | 5 | I-II | 2. höst |
TU-A1200* | Grundkurs i Produktionsekonomi | 5 | I-II | 2. höst |
Allmänna och språkstudier (10 sp) | ||||
LC-5001 ** | Toisen kotimaisen kielen (ruotsi) kokeen kirjallinen osio | 1 | I-II | 1. höst |
LC-7001** | Den skriftliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | |||
LC-5002 ** | Toisen kotimaisen kielen (ruotsi) kokeen suullinen osio | 1 | I-II | 1. höst |
LC-7002** | Den muntliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | |||
** | Vieras kieli | 3 | 2. år | |
Välj en av följande: | ||||
TU-A1160 | Elämisen taito | 3 | III-IV | 2. vår |
CHEM-A1020 | Akateemisen ajattelun alkeiskurssi | 5 | I-II | 2. höst |
NBE-C3001 | Aivoaakkoset | 4 | I-II | 2. höst |
*** | Vilken som helst av språkcentrets språkkurser. *** | 3-4 | 2. vuosi |
De svenskspråkiga alternativen till kurserna anges i kursiv. Den studerande väljer antingen finsk- eller svenskspråkiga helheter vad gäller språkstudierna samt studierna i matematik och produktionsekonomi.
* Det finns olika parallella versioner av kursen under olika perioder. Vilken som helst av versionerna passar in i grundstudierna, men den tidpunkt som nämns här är den som gäller i första hand.
** Mer information om språkstudier och kurser som lämpar sig för påvisande av språkkunskaper finns på Språkcentrets sidor.
***Som allmänna studier räknas vilken språkkurs som helst på 3–4 sp vid språkcentret, bortsett från studier i ditt modersmål. Om du vill kan du placera kursen Svenska inom teknik eller Svenska inom teknik från grunden här. Även kurser i intercultural communication passar här.
Om du väljer en kurs på 4 eller 5 sp kan du, om du så önskar, dra av antalet extra studiepoäng från de fritt valbara studierna. Om du till exempel väljer Grundkurs i akademiskt tänkande (5 sp) kan du alltså dra av 2 sp från de fritt valbara studierna.
Huvudämne
Omfattning: 75 sp
Ansvarig lärare: Jani-Petri Martikainen
Kod: SCI3028
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
SCI-C0200 | Fysiikan ja matematiikan menetelmien studio | 10 | III-V | 1. vår |
PHYS-A0120 | Termodynamiikka (TFM) | 5 | II | 1. höst |
MS-C1350 | Partial Differential Equations | 5 | I-II | 2. höst |
PHYS-C0210 | Kvanttimekaniikka | 5 | II | 2. höst |
PHYS-C0220 | Termodynamiikka ja statistinen fysiikka | 5 | III | 2. vår |
NBE-C2102 | Sähkömagneettisen kenttäteorian perusteet | 5 | IV | 2. vår |
PHYS-C0240 | Materiaalifysiikka | 5 | I | 3. höst |
PHYS-C0310 | Teknillisen fysiikan laboratoriotyöt | 5 | II-V | 2. år |
SCI-C1002 | Käyttäjälähtöinen tuotekehitysprojekti | 5 | I-II, III-V | 3. år |
PHYS-C0230 | Klassinen dynamiikka | 5 | V | 2. år |
SCI3028.kand | Kandidatarbete och seminarium (Teknisk fysik) | 10 | I-II, III-V | 3. år |
SCI.kyps | Mognadsprov | 0 | 3. år | |
Välj två (10 sp) av följande kurser: | ||||
MS-C1342 | Linear Algebra | 5 | V | 1./2. år |
PHYS-C0360 | Säteilyfysiikka ja -turvallisuus | 5 | I-II | 3. år |
PHYS-C6360 | Johdatus ydinenergiatekniikkaan | 5 | III-IV | 2./3. år |
PHYS-C6370 | Fundamentals of New Energy Sources | 5 | I-II | 3. år |
PHYS-C1380 | Multi-disciplinary energy perspectives | 5 | III-IV | 2./3. år |
MS-C2105 | Introduction to Optimization | 5 | IV | 2./3. år |
NBE-C2101 | Biofysiikka | 5 | III-IV | 2./3. år |
ELEC-A7200 | Signals and Systems | 5 | I-II | 2./3. år |
CS-C3240 | Machine Learning | 5 | III | 2./3. år |
MEC-E1020 | Fluid Dunamics | 5 | I | 3. år |
CS-C3260 | Practical Quantum Computing | 5 | V | 2./3. år |
ELEC-C9440 | Quantum Information | 5 | V | 2./3. år |
PHYS-C0254 | Quantum Circuits | 5 | IV | 2./3. år |
Lärandemål
Målen för teknisk fysik och matematik
Målet med kandidatstudierna i teknisk fysik och matematik (TFM) är att ge de ingående och omfattande grundkunskaper i fysik och matematik som behövs för studier på magisternivå samt förutsättningar för tvärvetenskapliga studier. I studierna läggs särskild vikt vid problemlösningsförmåga och färdigheter i självständigt och grupporienterat projektarbete som behövs i arbetslivet. Det är också viktigt att den studerande förstår kreativitetens, den hållbara utvecklingens och företagandets roll inom det egna området.
Kandidatexamen möjliggör studier inom lämpliga magisterprogram inom det tekniska området vid Aalto-universitetet eller inom motsvarande program vid andra universitet i Finland eller utomlands. I början av kandidatstudierna ingår gemensamma studier i grunderna i fysik och matematik. Från och med sitt andra studieår kan den studerande rikta in sig på antingen teknisk fysik eller matematik och systemvetenskap. Efter att ha avlagt kandidatexamen behärskar den studerande grunderna i ett teknisk-vetenskapligt sätt att tänka och arbeta. Därtill kan hen tillämpa naturvetenskapliga och matematiska metoder på problem inom det egna området. Den studerande är medveten om den inverkan som tekniken och det egna arbetet har på människor, ekonomi, samhälle och miljö.
Målen för huvudämnet
Huvudämnesstudier i teknisk fysik skapar en stadig grund för utbildning till professionell fysiker. Genom studier inom helheten Aallon Fysiikka (Aalto Physics) skapar den studerande en uppfattning om den praxis som anknyter till fysikerns arbete samt en förståelse för sambandet mellan de inhämtade kunskaperna och den vetenskapliga forskningen. Hen känner till de centrala begreppen, fenomenen, lagbundenheterna, modellerna och metoderna inom fysiken och kan tillämpa dem i praktiken för att lösa olika tekniska problem. Den studerande kan även arbeta i grupp och rapportera resultaten av arbetet.
Efter slutförda huvudämnesstudier i teknisk fysik känner den studerande till de centrala informationskällorna inom fysiken och kan följa utvecklingen inom fysikens område samt söka fram information som stöder det egna arbetet. Därtill kan den studerande arbeta i assisterande forskningsuppgifter i anknytning till fysikens olika delområden. I kursen Fysiikan ja matematiikan menetelmien studio, som hör till första årets huvudämnesstudier, bekantar sig den studerande med matematiska metoder och programvara som behövs inom tekniken samt mätning inom fysiken och analys av resultaten.
Kursen Partial Differential Equations, som genomförs i början av det andra studieåret, kompletterar den matematik som ingår i grundstudierna med sådana områden som behövs inom fysiken. Kurserna Kvanttimekaniikka, Termodynamiikka ja statistinen fysiikka, Sähkömagneettisen kenttäteorian perusteet, Materiaalifysiikka och Klassinen dynamiikka täcker de ämnesområden som den moderna fysiken och dess viktigaste tillämpningar baserar sig på. Dessa kurser är avsedda att genomföras efter grundstudierna under det andra och tredje studieåret. Kursen Teknillisen fysiikan laboratoriotyöt, som genomförs under det andra året, fungerar som introduktion till självständigt forskningsarbete och rapportering. Laboratoriearbetena ordnas i högskolans fysiklaboratorier, där de studerande får bekanta sig ingående med forskningsverksamheten.
I Käyttäjälähtöinen tuotekehitysprojekti får den studerande utveckla sina arbetslivsfärdigheter. I kursen lär sig den studerande att samarbeta med olika typer av människor och att samtidigt fungera som representant för sitt område. Den studerande lär sig även att leda en grupp samt projekthantering och interaktionsfärdigheter. Kursen genomförs i from av smågruppsarbete under det tredje studieåret.
Kandidatarbete och seminarium bildar en studiehelhet, vars mål är att utveckla den studerandes färdigheter i vetenskapligt tänkande, informationssökning samt organisation och hantering av information. Vidare utvecklar den studerande sina muntliga och skriftliga färdigheter i språk och kommunikation. När kandidatarbetet är färdigt presenterar den studerande sitt eget arbete vid kandidatseminariet.
Studiestruktur
- Huvudämne 75 sp
- Grundstudier 65 sp
- Biämne 20–25 sp
- Fritt valbara studier 15–20 sp
(Biämne + Fritt valbara studier = 40 sp)
Grundstudier
Omfattning: 65 op
Ansvarsperson: prof. Janne Lindqvist
Kod: SCI3163.A
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
Fysik (10 op) | ||||
PHYS-A1110 |
Yliopistofysiikan perusteet Kursen kan även genomföras på svenska (videoföreläsningar, övningsgrupp och examen på svenska). |
5 | II | 1. höst |
PHYS-A1130 |
Sähkömagnetismi (SCI) Kursen kan även genomföras på svenska (videoföreläsningar, övningsgrupp och examen på svenska). |
5 | IV | 1. vår |
Matematik 25 sp. Studenten väljer kurser antingen på svenska eller på finska: | ||||
MS-A0002 | Matriisilaskenta | 5 | III | 1. vår |
MS-A0009 | Matrisräkning | 5 | II | 1. höst |
MS-A0103 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 1 (ELEC1, ENG1I) | 5 | I | 1. höst |
MS-A0109 | Differential- och integralkalkyl 1 | 5 | I | 1. höst |
MS-A0203 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 2 (ELEC1) | 5 | IV | 1. vår |
MS-A0209 | Differential- och integralkalkyl 2 | 5 | III | 2. vår |
MS-A0401 | Diskreetin matematiikan perusteet | 5 | I | 2. höst |
MS-A0409 | Grundkurs i diskret matematik | 5 | II | 2. höst |
MS-A0502 | Todennäköisyyslaskennan ja tilastotieteen peruskurssi | 5 | II | 1. höst |
MS-A0509 | Grundkurs i sannolikhetskalkyl och statistik | 5 | III | 1. vår |
Datateknik (15 sp) | ||||
CS-A1110 | Ohjelmointi 1 | 5 | I-II | 1. höst |
CS-A1120 | Programming 2 | 5 | IV-V | 1. vår |
CS-A1140 | Data Structures and Algorithms | 5 | I-II | 2. höst |
Produktionsekonomi 5 sp. Studenten väljer kurser antingen på svenska eller på finska: | ||||
TU-A1100 | Tuotantotalous I | 5 | I-II | 2. höst |
TU-A1200 | Grundkurs i Produktionsekonomi | 5 | I-II | 2. höst |
Allmänna och språkstudier (10 sp) | ||||
SCI-A0000 | Johdatus opiskeluun | 2 | I-V | 1. år |
LC-5001* | Toisen kotimaisen kielen (ruotsi) kokeen kirjallinen osio | 1 | 1. höst | |
LC-7001* | Den skriftliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | |||
LC-5002* | Toisen kotimaisen kielen (ruotsi) kokeen suullinen osio | 1 | 1. höst | |
LC-7002 * | Den muntliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | |||
* | Främmande språk, den skriftliga och muntliga delen | 3 | 1. vår | |
Välj en av följande kurser: | ||||
TU-A1160 | Elämisen taito | 3 | III-IV | 2. kevät |
CHEM-A1020 | Akateemisen ajattelun alkeiskurssi | 5 | I-II | 2. syksy |
NBE-C3001 | Aivoaakkoset | 4 | I-II | 2. syksy |
** | Vilken som helst av språkcentrets språkkurser. *** | 3-4 | 2. vuosi |
* Mer information om språkstudier och kurser som lämpar sig för påvisande av språkkunskaper finns på Språkcentrets sidor.
**Som allmänna studier räknas vilken språkkurs som helst på 3–4 sp vid språkcentret, bortsett från studier i ditt modersmål. Om du vill kan du placera kursen Svenska inom teknik eller Svenska inom teknik från grunden här. Även kurser i intercultural communication passar här.
Om du väljer en kurs på 4 eller 5 sp kan du, om du så önskar, dra av antalet extra studiepoäng från de fritt valbara studierna. Om du till exempel väljer Grundkurs i akademiskt tänkande (5 sp) kan du alltså dra av 2 sp från de fritt valbara studierna.
Huvudämne
Omfattning: 75 op
Ansvarsperson: prof. Janne Lindqvist
Kod: SCI3163
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
Psykologi | ||||
CS-C4000 | Research Methods in Engineering Psychology | 5 | III-IV | 1. vår |
CS-C4010 | Johdatus psykologiaan | 5 | I-II | 1. höst |
CS-C4020 | Cognitive Psychology | 5 | IV-V | 1. vår |
CS-C4030 | Sosiaalipsykologia | 5 | II | 2. höst |
NBE-C2300 | Biologinen psykologia | 5 | III | 2. vår |
ELEC-C5250 | Akustiikan ja psykoakustiikan perusteet | 5 | III | 2. vår |
CS-C2000 | Ihminen havaitsijana | 5 | III-IV | 2. vår |
CS-C4040 | Teknillisen psykologian tutkimusprojekti | 5 | 3. år | |
SCI3163.kand | Kandidatarbete och seminarium | 10 | 3. år | |
SCI.kyps | Mognadsprov | 0 | 3. år | |
Systemer | ||||
ELEC-C4210 | Sähkötekniikka ja elektroniikka | 5 | I-II | 3. höst |
ELEC-A7200 | Signals and Systems | 5 | I-II | 2. höst |
SCI-C1002 | Käyttäjälähtöinen tuotekehitysprojekti | 5 | III-IV | 2. vår |
Välj två (10 sp) av följande kurser: | ||||
CS-C3120 | Human-Computer Interaction | 5 | I-II | 3. höst |
ELEC-C5341 | Äänen- ja puheenkäsittely | 5 | I-II | 3. höst |
ELEC-D7011 | Human Factors Engineering | 5 | V | 2./3. vår |
CS-C4050 | Psychology of Security Engineering | 5 | 3. år | |
CS-E4730 | Computational Social Science | 5 | IV-V | 3. vår |
CS-C4100 | Digital Health and Human Behavior | 5 | II | 3. höst |
Lärandemål för huvudämnet
Dessa lärandemål för teknisk psykologi kompletterar de allmänna lärandemålen för kandidatprogrammet i teknikvetenskap.
Målet med teknisk psykologi är att utbilda experter inom teknologisk forskning och utveckling med en människocentrerad inriktning. Inom huvudämnet läggs fokus på att utveckla kunskaper och färdigheter som behövs för att identifiera och lösa verkliga problem inom olika branscher. Vetenskaplig information och behärskning av forskningsmetoder är av central vikt inom studierna. Det centrala psykologiska innehållet behandlas med betoning på kärnområdena för Aalto-universitetets professorer. I undervisningsplanen betonas följande delområden: kognitiv psykologi (perception, uppmärksamhet, minne, nervsystem, beslutsfattande, känsla, behov och motivation, personlighet), socialpsykologi (social interaktion, förståelse för andra människor, gruppbeteende, attityder, konformitet) och biologisk psykologi (fysiologiska mekanismer, nervbeteendemekanismer, psykofysik).
Inom den tekniska psykologin ligger fokus på teorier, tillämpningar och metoder som är kompatibla med människocentrerad teknik. De unika studierna kännetecknas av bland annat följande egenskaper:
- Psykologiska teorier och begrepp för att förstå människans beteende: kognition, känsla, motivation, socialt beteende, personlighet
- Gedigna grundkunskaper i matematik, modellering, dataanalys och forskningsmetoder samt programmeringsfärdigheter som krävs för att tillämpa dem
- Särskild betoning på perceptionsmekanismer (psykofysik), beteendemätningar och bakomliggande biologiska mekanismer
- Betoning på teknologisk utveckling och förståelse: studerande inom teknisk psykologi har en särskild förståelse för kreativitetens, den hållbara utvecklingens och företagandets roll inom området.
Utbildningsuppgift
Utbildningsuppgiften för den tekniska psykologin är att tillämpa beteendevetenskap och i synnerhet psykologi för att utveckla och optimera teknik samt att analysera teknik som används av människor. I planeringen av tekniska system är det viktigt att beakta mänskliga perspektiv för att på bästa sätt främja användarens förståelse.
Inom tillämpade vetenskaper används vetenskapliga metoder och vetenskaplig information för att lösa praktiska problem. Inom den tekniska psykologin ligger fokus på innovativ tillämpning i synnerhet inom interaktiv teknik. En grundlig förståelse för människans beteende och upplevelse är oumbärlig även inom teknologisk utveckling.
Grund- och huvudämnesstudier
Grundstudierna och huvudämnesstudierna inom teknisk psykologi ger en stark grund för teknisk-vetenskapligt tänkande och tillämpning. Kärnkunskaper inom psykologi lärs ut under fyra kurser à fem studiepoäng under två år. Under det första studieåret ingår dessutom en praktisk kurs på fem studiepoäng där de studerande bekantar sig med experimentella metoder och modellering inom psykologi. I studiernas slutskede ordnas ett forskningsseminarium, där små studerandegrupper genomför ett riktigt forskningsprojekt under personlig handledning av Aalto-universitetets professorer inom området.
Efter att ha avlagt kandidatexamen med teknisk psykologi som huvudämne har de studerande goda färdigheter för fortsatta studier inom något av Aalto-universitetets olika magisterprogram.
Ett teknisk-vetenskapligt sätt att tänka och arbeta
Teknologi bör designas och anpassas efter människan och inte tvärtom. Det är viktigt att identifiera och undersöka antaganden om människor som är inkodade i den teknologiska designen. Detta möjliggörs av det jordnära teknisk-vetenskapliga sättet att tänka och arbeta inom den tekniska psykologin.
Studiestruktur
- Huvudämne 75 sp
- Grundstudier 65 sp
- Biämne 20–25 sp
- Fritt valbara studier 15–20 sp
(Biämne + Fritt valbara studier = 40 sp)
Grundstudier
Studiepoäng: 65 sp
Ansvarsprofessor: prof. Jukka Suomela
Kod: SCI3027.A
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
Datateknik 15 sp: | ||||
CS-A1110 |
Programmering 1 Efter slutförd kurs tycker du att programmering är nyttigt och roligt. Du kan själv skriva nya datorprogram och modifiera program som andra har skrivit. Du känner till de centrala begreppen inom programmering och kan diskutera dem och själv lära dig mer. Kursen är arbetsdryg men givande. |
5 | I-II | 1. |
CS-A1120 |
Programming 2 Introduktion i datorns funktioner från grindnivå till programmeringsspråk på hög nivå. Abstraktioner i och prestandaanalys av programmering. Funktionell programmering, bl.a. rekursiva definitioner och rekursion. Introduktion i algoritmisk problemlösning och ett datavetenskapligt tänkesätt. Kursens huvudsakliga språk är engelska, handledning fås även på finska och svenska. |
5 | IV-V | 1. |
CS-A1140 |
Data Structures and Algorithms Efter slutförd kurs kan du identifiera, definiera, presentera, jämföra och genomföra datastrukturer och algoritmer samt välja dem för sökstrukturer och sorteringsproblem. Du kan även diskutera centrala datastrukturer och algoritmer och använda branschtypisk terminologi. Kursens huvudsakliga språk är engelska, handledning fås även på finska och svenska. |
5 | I-II | 2. |
Matematik 25 sp. Studenten väljer kurser antingen på svenska eller på finska: | ||||
MS-A0401 | Diskreetin matematiikan perusteet | 5 | I | 1. |
MS-A0409 | Grundkurs i diskret matematik | II | 2. | |
MS-A0102 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 1 (SCI) | 5 | II | 1. |
MS-A0109 | Differential- och integralkalkyl 1 | I | 1. | |
MS-A0002 | Matriisilaskenta (SCI) | 5 | III | 1. |
MS-A0009 | Matrisräkning | II | 1. | |
MS-A0202 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 2 (SCI) | 5 | I | 2. |
MS-A0209 | Differential- och integralkalkyl 2 | III | 1. | |
MS-A0502 | Todennäköisyyslaskennan ja tilastotieteen peruskurssi | 5 | II | 2. |
MS-A0509 | Grundkurs i sannolikhetskalkyl och statistik | III | 2. | |
Fysik 10 sp: | ||||
PHYS-A1130 |
Sähkömagnetismi (SCI) Kursen kan även genomföras på svenska (videoföreläsningar, övningsgrupp och examen på svenska). |
5 | III | 1. |
PHYS-A5130 | Elektromagnetism | III | 1. Ingen undervisningen 2022-24 | |
PHYS-A1140 |
Aineen rakenne (SCI) Kursen kan även genomföras på svenska (videoföreläsningar, övningsgrupp och examen på svenska). |
5 | IV | 1. |
PHYS-A5140 | Materiens struktur | I | 2.Ingen undervisningen 2022-24 | |
Produktionsekonomi 5 sp. Studenten väljer kurser antingen på svenska eller på finska: | ||||
TU-A1100 | Tuotantotalous 1 | 5 | I-II | 1. |
TU-A1200 | Grundkurs i Produktionsekonomi | 5 | I-II | 1. |
Allmänna och språkstudier 10 sp: | ||||
SCI-A0000 | Johdatus opiskeluun | 2 | I-V | 1. |
LC-5001 * | Toisen kotimaisen kielen (ruotsi) kokeen kirjallinen osio | |||
LC-7001* | Den skriftliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | 1 | 1. | |
LC-5002 * | Toisen kotimaisen kielen (ruotsi) kokeen suullinen osio | |||
LC-7002* | Den muntliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | 1 | 1. | |
Välj en av följande kurser: | ||||
TU-A1160 | Elämisen taito | 3 | III-IV | 2. |
CHEM-A1020 | Akateemisen ajattelun alkeiskurssi | 5 | I-II | 2. |
NBE-C3001 | Aivoaakkoset | 4 | I-II | 2. |
*** | Vilken som helst av språkcentrets språkkurser. | 3-4 | 2. |
*Kursen har flera olika parallella versioner under olika perioder. Vilken som helst av versionerna passar in i grundstudierna, men den kurskod som nämns här är den som gäller i första hand.
** Mer information om språkstudier och kurser som lämpar sig för påvisande av språkkunskaper finns på Språkcentrets sidor.
***Som allmänna studier räknas vilken språkkurs som helst på 3–4 sp vid språkcentret, bortsett från studier i ditt modersmål. Om du vill kan du placera kursen Svenska inom teknik eller Svenska inom teknik från grunden här. Även kurser i intercultural communication passar här.
Om du väljer en kurs på 4 eller 5 sp kan du, om du så önskar, dra av antalet extra studiepoäng från de fritt valbara studierna. Om du till exempel väljer Grundkurs i akademiskt tänkande (5 sp) kan du alltså dra av 2 sp från de fritt valbara studierna.
Huvudämne
Studiepoäng: 75 op
Ansvarsprofessor: prof. Jukka Suomela
Kod: SCI3027
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
Huvudämnets obligatoriska studier 45 sp: | ||||
CS-A1150 |
Tietokannat Databaser behövs överallt: studentregister, nätbutiker, hälsovårdens datasystem osv. På denna kurs lär du dig utforma databaser och göra olika databasförfrågningar på SQL-språket. På kursen behandlas även andra typer av databaser kort. |
5 | III-V | 1. |
CS-C2100 |
Ohjelmointistudio 1 På kursen behandlas begreppsvärlden för digital media ur ett problemorienterat angreppssätt och programmeringskompetenserna fördjupas genom medieprogrammering. Du får öva programmering i uppgifter med teman som framställning, paketering och filtrering av bild och ljud. På kursen lär du digig även att fungera i grupp och att lösa öppna problem. Obs! Kursen genomförs ihop med kursen CS-A1110 Programmering 1. |
5 | I-II | 1. |
CS-C2120 |
Ohjelmointistudio 2: project På kursen lär du dig att planera och genomföra mer omfattande program genom ett programmeringsprojekt och övningar. Kursen presenterar även abstraktioner och strukturer samt verktyg för att hantera kod och underlätta fortsatt utveckling. |
5 | III-V | 1. |
CS-C2160 |
Theory of Computation After the course you know the most important mathematical models of computation and their characteristics. You can model computation using finite automata and describe simple syntactic patterns with regular expressions and context-free grammars. You understand the possibilities and limitations of the computation models and description formalisms studied during the course, and know their relationships. You understand how the Turing machine model characterises everything that can be computed with a computer program, and that there are well-defined problems that cannot be solved by any program. |
5 | III-IV | 2. |
SCI-C1002 |
Käyttäjälähtöinen tuotekehitysprojekti De studerande blir bekanta med centrala koncept och praxis för utveckling av produkter och tjänster och kan tillämpa dem i praktiken. De kan samla, syntetisera och kombinera kunskap från användare och övriga intressenter, använda den i iterativ produkt- och tjänstedesign, utvärdera och testa lösningarna och kommunicera resultaten medan de arbetar i mångvetenskapliga team. Kursen följer stegen i användarcentrerad designprocess. Se även alternativa mångvetenskapliga projekt i kursbeskrivningen. |
5 | I-II tai III-V |
2. |
CS-C2130 |
Software Project 1 Software project is the capstone course of the Bachelor studies in computer science. Students carry out a large software development project in teams for a real client from industry or academia. The students become familiar with the problem domain and implementation technologies of the chosen project. They also get an understanding of the structure and technical and non-technical challenges of software development projects and learn to apply the Scrum process framework. The two project courses should be completed in the same academic year. |
5 | I-II | 3. |
CS-C2140 | Software Project 2 | 5 | III-IV | 3. |
SCI3027.kand |
Kandidatarbete och seminarium (JOIN.sv.kand Svenskspråkigt kandidatseminarium inom teknik) |
10 | I-II eller III-IV |
3. |
SCI.kyps | Mognadsprov | 0 | 3. | |
Välj 30 sp (6 kurser) från följande kurser: | ||||
CS-C3100 |
Computer Graphics Three-dimensional computer graphics denotes the techniques that draw everything on your screen when you play a game or watch an effects-heavy movie. The course covers the fundamentals of 3D graphics from a modern perspective, from geometric modeling to animation and to efficient rendering. |
5 | I-II | 2.-3. Ingen undervisningen 2022-24 |
CS-C3120 |
Human-Computer Interaction This course covers the foundations of Human-Computer Interaction - how computer systems are designed to support the needs of the people who will use them. We introduce UI and UX design with focus on a user-centered design process, from understanding user requirements to prototyping and testing designs, as part of the software development process. We also look into how the relationship between computers and humans is evolving, and how we might interact with computer systems in the future. |
5 | I-II | 2.-3. |
CS-C3240 | Machine Learning | 5 | I | 2.-3. |
CS-C3140 |
Operating Systems Operating systems provide basic services and abstractions on which most computing applications and services are built. This course covers the fundamental components and functions of a complex operating system from process and memory management to file systems, networking and device drivers. Linux is used as a practical example. |
5 | I-II | 2.-3. |
CS-C3170 |
Web Software Development The distributed architecture of web software differs fundamentally from traditional desltop software. This course provides a software development viewpoint to the web, covering both the client and server sides through exercises and a group project on web service development. |
5 | II | 2. |
CS-C3130 |
Information Security Fundamental concepts and models of computer security, common security mechanisms and their limitations, threat analysis, data privacy, secure programming. Learn to think like the attacker. |
5 | I | 2.-3. |
CS-C3150 |
Software Engineering The course provides a broad, but practical view of the major areas in software engineering, including requirements, design, implementation, testing, and delivery as well as software processes, including traditional and agile development. The course is delivered in moodle and consists of a fixed schedule of video lectures and assignments. |
5 | I-II | 2.-3. |
CS-E4580 |
Programming Parallel Computers This is a practical hands-on course on algorithm |
5 | V | 2.-3. |
ELEC-C7241 |
Tietokoneverkot På kursen bekantar vi oss med funktionerna hos nätapplikationer och datornät. Du förstår hur internet fungerar och hur dess tjänster används i program. Du kan skriva applikationer som fungerar över nätet. |
5 | III-IV | 2. |
MS-C1342 | Linear algebra | 5 | V | 2. |
Exempelvis följande valfria kurser rekommenderas för studerande inom datateknik som vill bredda sitt matematiska eller metodologiska kunnande med studier som stöder huvudämnet:
Kod | Kurssens namn | Sp | Period |
---|---|---|---|
MS-C1081 | Abstract algebra | 5 | III |
MS-C1620 | Statistical inference | 5 | III-IV |
MS-C2105 | Introduction to optimization | 5 | IV |
MS-C2111 | Stochastic processes | 5 | II |
ELEC-A7100 | C-ohjelmoinnin peruskurssi | 5 | III-V |
ELEC-A7151 | Object oriented programming with C++ | 5 | I-II |
CS-E3190 | Principles of Algorithmic Techniques | 5 | I-II |
CS-E4650 | Methods of Data Mining | 5 | I-II |
CS-E4800 | Artificial Intelligence | 5 | III-IV |
CS-E4840 | Information Visualization | 5 | IV |
CS-E5480 | Digital Ethics | 5 | V |
CS-E4770 | Designing and building scalable web applications | 5 | II, III-V |
CS-E4595 | Competitive programming | 5 | I-II |
CS-E4700 | Logic and hard computational problems | 5 | I-II |
CS-C3260 | Practical quantum computing | 5 | V |
Målen för huvudämnet
Huvudämnet datateknik ger den studerande en bred kännedom om grunderna i datateknik. Innehållet motsvarar det internationellt kända området computer science. Genom kandidatstudierna lär sig den studerande att kontinuerligt skaffa fram information om, och kreativt använda, den senaste tekniken i varierande uppgifter inom databehandling. Kandidatstudierna bildar även en grund för diplomingenjörsstudier inom datateknik genom vilka den studerande fördjupar sig i ett valfritt specialområde.
Centralt inom datatekniken är programvara, behandling av digital information och människan som användare och utvecklare av datatekniska tjänster. Det främsta målet för huvudämnet är att den studerande utvecklar solida färdigheter i programmering. Den studerande kan beskriva uppgifter inom databehandling som abstrakta problem och hitta algoritmiska lösningar för dem samt verkställa lösningar i form av dataprogram. I studierna bekantar sig den studerande med begrepp, fenomen och lagbundenheter inom databehandling samt de centrala byggstenarna för programvarusystem såsom databaser, nätverkstjänster, digitala medier, användargränssnitt, hantering av data och datasäkerhetsteknik. Behärskning av dessa grunder ger möjlighet till både systematisk problemlösning och användning av kreativitet i skapandet av datasystem. Samtidigt lär sig den studerande att analysera användarens och kundens behov, förstå livscykeln hos produkter och tjänster samt hantera metoder för produktion av programvara.
Inom ett område under snabb utveckling är det viktigt att huvudämnet ger den studerande långlivade kunskaper och färdigheter som hen har nytta av under hela sin yrkeskarriär. Abstraktioner, metoder och kritiskt tänkande är viktigare än produkter och teknologier. I huvudämnet ingår exempelvis inga kurser i programmeringsspråk, utan målet är en bred uppfattning om modeller och stilar inom programmering. Mångsidiga färdigheter i programmering är en utgångspunkt för databehandling, och en mångsidig utveckling av dessa färdigheter står i fokus redan i början av studierna. Även matematiken har en central roll i databehandling: olika delområden inom datatekniken använder olika matematiska metoder, och en behärskning av dessa öppnar dörrar till tekniska expertuppdrag av mer krävande slag. Det lönar sig att studera mera matematik än vad som ingår i de obligatoriska studierna. Betoningen på fasta principer innebär trots allt inte att huvudämnesstudierna inom datatekniken är särskilt teoretiska, utan studierna innehåller många tillämpade övningar, varmed den studerande får bekanta sig med den senaste teknologin och stärka sin yrkesskicklighet.
Datateknik, med alla dess tillämpningar, utgör ett brett och mångsidigt fält. Därför har det gjorts noggranna överväganden i planeringen av huvudämnet. I undervisningen ligger fokus på sådana ämnesområden som är föremål för forskning vid Aalto-universitetet. I grundkurserna syns forskningen på så sätt att de hålls av lärare som bedriver forskning inom sina respektive ämnesområden. I takt med att studierna framskrider får den studerande bekanta sig med vetenskapliga metoder och informationskällor. I huvudämnet ligger fokus på utveckling av högklassiga tillämpningar och tjänster samt behandling av information. I huvudämnet ingår färre studier i datorteknik än tidigare, medan elektrotekniken helt har uteslutits. En studerande som är intresserad av dessa ämnesområden kan inkludera dem i sina valbara studier och på så sätt komplettera sitt kunnande.
I kandidatprogrammet ingår varje termin en studio- eller projektbaserad kurs. I denna kurs utvecklar den studerande sin kreativa problemlösningsförmåga samt sina färdigheter i grupparbete och projekthantering. Därtill bekantar sig den studerande med produktutveckling och affärsverksamhet samt får erfarenhet av branschövergripande samarbete. Under studiernas gång får den studerande öva sin muntliga och skriftliga kommunikation i både finska och engelska. Den studerande vänjer sig vid att använda engelska som arbetsspråk vid behov samt får försmak på hur det är att arbeta i en internationell arbetsmiljö.
Kandidatstudierna innehåller utöver huvudämnet datateknik även studier i matematik, naturvetenskap och ekonomi samt ett biämne och övriga valbara studier. Detta gör det möjligt för den studerande att avlägga en examen som kännetecknas av mångvetenskaplighet och där datateknik och något av dess tillämpningsområden kombineras med exempelvis företagsekonomi.
Studiestruktur
- Huvudämne 65 sp
- Grundstudier 65 sp
- Biämne 25 sp
- Fritt valbara studier 25 sp
Grundstudier
Grundstudier (SCI3025.A)
Ansvarsperson: professor Robin Gustafsson
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
Allmänna och språkstudier (10 op) | ||||
SCI-A0000 | Johdatus opiskeluun | 2 | i-v | 1. år |
LC-5001* | Toisen kotimaisen kielen kokeen kirjallinen osio (ruotsi) tai | 1 | i | 1. vår |
LC-7001* | Den skriftliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | |||
LC-5002* | Toisen kotimaisen kielen kokeen suullinen osio (ruotsi) tai | 1 | i | 1. vår |
LC-7002* | Den muntliga delen av provet i det andra inhemska språket (finska) | |||
Vieras kieli, kirjallinen ja suullinen osio | 3 | iv | 2. vår | |
Välj en av följande kurser: | ||||
TU-A1160 | Elämisen taito | 3 | III-IV | 1. vår |
CHEM-A1020 | Akateemisen ajattelun alkeiskurssi | 5 | I-II | enligt ISP |
NBE-C3001 | Aivoaakkoset | 4 | I-II | enligt ISP |
** | Vilken som helst av språkcentrets språkkurser** | 3-4 | enligt ISP | |
Matematik, 30 sp. Studenten väljer kurser antingen på svenska eller på finska, med undantag av MS-C1620: | ||||
MS-A0401 | Diskreetin matematiikan perusteet tai | 5 | i | 1. höst |
MS-A0409 | Grundkurs i diskret matematik | ii | ||
MS-A0102 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 1 (SCI) tai | 5 | ii | 1. höst |
MS-A0109 | Differential- och integralkalkyl 1 | i | ||
MS-A0202 | Differentiaali- ja integraalilaskenta 2 (SCI) tai | 5 | i | 2. höst |
MS-A0209 | Differential- och integralkalkyl 2 | iii | ||
MS-A0002 | Matriisilaskenta (SCI) tai | 5 | iii | 1. vår |
MS-A0009 | Matrisräkning | ii | ||
MS-A0502 | Todennäköisyyslaskennan ja tilastotieteen peruskurssi tai | 5 | ii | 2. höst |
MS-A0509 | Grundkurs i sannolikhetskalkyl och statistik | iii | ||
MS-C1620 | Statistical Inference | 5 | iii-iv | 2. vår |
Fysik, 10 sp. Studenten väljer kurser antingen på svenska eller på finska: | ||||
PHYS-A1130 | Sähkömagnetismi (SCI) Kursen kan även genomföras på svenska (videoföreläsningar, övningsgrupp och examen på svenska). eller |
5 | iii | 1. vår |
PHYS-A5130 | Elektromagnetism | 5 | iii |
1. vår Ingen undervisningen 2022-24 |
PHYS-A1140 |
Aineen rakenne (SCI) Kursen kan även genomföras på svenska (videoföreläsningar, övningsgrupp och examen på svenska). eller |
5 | iv | 1. vår |
PHYS-A5140 | Materiens struktur | 5 | iv |
1. vår Ingen undervisningen 2022-24 |
Dateteknik (10 sp) | ||||
CS-A1110 | Ohjelmointi 1 | 5 | i-ii | 1. höst |
CS-A1150 | Tietokannat | 5 | iii-v | 1. vår |
Tuotantotalous (5 op) | ||||
TU-A1100 | Tuotantotalous 1 tai | 5 | i-ii | 1. höst |
TU-A1200 | Grundkurs i Produktionsekonomi | 5 | i-ii | 1. höst |
Sammanlagt | 65 |
Den studerande väljer antingen finsk- eller svenskspråkiga helheter för språkstudierna, studierna i matematik samt kursen Produktionsekonomi 1.
Mer information om språkstudier och kurser som lämpar sig för påvisande av språkkunskaper finns på Språkcentrets sidor.
**Som allmänna studier räknas vilken språkkurs som helst på 3–4 sp vid språkcentret, bortsett från studier i ditt modersmål. Om du vill kan du placera kursen Svenska inom teknik eller Svenska inom teknik från grunden här. Även kurser i intercultural communication passar här.
Om du väljer en kurs på 4 eller 5 sp kan du, om du så önskar, dra av antalet extra studiepoäng från de fritt valbara studierna. Om du till exempel väljer Grundkurs i akademiskt tänkande (5 sp) kan du alltså dra av 2 sp från de fritt valbara studierna.
Huvudämne
Ansvarsperson för huvudämnet produktionsekonomi (tuotantotalous, Industrial Engineering and Management) är professor Robin Gustafsson
Huvudämnet (SCI3025)
Kod | Kurssens namn | Sp | Period | År |
---|---|---|---|---|
Obligatoriska studier 55 sp: | ||||
TU-C1011 | Ryhmätoiminta ja organisointi | 5 | i-ii | 1. höst |
TU-C1030 | Laskelmat liiketoiminnan päätösten tukena | 5 | i-ii | 2. höst |
TU-C2020 | Operaatioiden johtaminen | 5 | iv | 1. vår |
TU-C2030 | Operaatioiden johtamisen projekti | 5 | i-ii | 2. höst |
TU-C2010 | Introduction to Strategic Management | 5 | i-ii | 2. höst |
TU-C2040 | Strategy Fieldwork | 5 | iii-v | 2. vår |
TU-C3010 | Projektien suunnittelu ja ohjaus | 5 | iv-v | 2. vår |
TU-C3022 | Organizing of Business | 5 | iv-v | 2. vår |
SCI-C1002 | Käyttäjälähtöinen tuotekehitysprojekti | 5 | i-ii eller iii-v | 2. höst eller vår |
eller | ||||
TU-C1022 | Tuotejohtamisen projekti | 5 | iii-v | 1. vår |
SCI3025.kand | Kandidatarbete och seminarium (JOIN.sv.kand Svenskspråkigt kandidatseminarium inom teknik) | 10 | enligt ISP | |
SCI.kyps | Mognadsprov | 0 | ||
Alternativa kurser 10 sp. Välj två av de följande kurserna*: | ||||
MS-C2105 | Introduction to Optimization | 5 | iv | enligt ISP |
MS-C2128 | Prediction and Time Series Analysis | 5 | ii | enligt ISP |
CS-C3240 | Machine Learning | 5 | i | enligt ISP |
CS-C3150 | Software Engineering | 5 | i-ii | enligt ISP |
Sammanlagt | 65 |
*Om ditt biämne är Systemvetenskaper ska ditt huvudämnes alternativa studier vara kurserna CS-C3240 Machine Learning 5 sp och CS-C5150 Software Engineering.
Målen för huvudämnet
Kontexten för lärandemålen för huvudämnet produktionsekonomi
En diplomingenjör inom produktionsekonomi kan kombinera sitt tekniska, ekonomiska och sociala kunnande för att utveckla och leda företag och andra värdeskapande organisationer. Grunden för denna mångsidiga kompetens skapas redan i studierna för kandidatexamen. För motsvarande program och huvudämnen i ett internationellt sammanhang används ofta benämningen Industrial Engineering and Management. I kandidatexamen ingår sådana matematisk-naturvetenskapliga grundstudier samt grundstudier i databehandling som är kännetecknande för ingenjörsvetenskapen samt biämnesstudier inom något teknikområde och huvudämnesstudier i produktionsekonomi.
Lärandemål för huvudämnet produktionsekonomi
Inom produktionsekonomi granskas utvecklingen och ledandet av verksamheten hos värdeskapande organisationer som ett system, där de olika delområdena måste behärskas som en helhet. Målsättningarna och verksamheten i samhället och hos nuvarande och potentiella kunder, konkurrenter, samarbetspartner och övriga intressentgrupper ska beaktas. Samhälleligt värde, ägarvärde, kundvärde och effektiv användning av begränsade resurser är mål som är anknutna till varandra och understryker behovet av att behärska verksamheten som helhet.
Kurserna inom huvudämnet består av tre områden, som även anknyter till huvudämnena inom DI-programmet i produktionsekonomi och till den forskning som bedrivs vid institutionen för produktionsekonomi: strategi, operationer och organisatoriskt beteende. Efter slutförda huvudämnesstudier känner den studerande till de centrala begreppen, fenomenen, lagbundenheterna, modellerna och metoderna inom produktionsekonomin. Hen känner till huvudprinciperna för hur man leder en grupp och för hur man sköter verksamheten inom en grupp och en organisation på ett effektivt sätt. Hen känner vidare till huvudprinciperna för projekthantering och för styrning av produktionssystem. Därtill känner hen till de grundläggande metoder som används för utvärdering av den ekonomiska situationen hos ett företag och för ekonomiskt beslutsfattande samt de huvudprinciper som gäller i den strategiska utvecklingen av ett företag.
En teoretisk grund skapar förutsättningar för självständigt lärande och för utveckling av expertis inom området. Den studerande känner till de centrala informationskällorna inom produktionsekonomin och dess olika delområden samt har förmåga att söka fram information som stöder det egna arbetet. Dessa färdigheter utvecklas och utvärderas i samband med kandidatarbetet. I huvudämnesstudierna ingår även många övningsarbeten och övriga lärandesituationer, varvid den studerande lär sig identifiera, definiera och lösa produktionsekonomiska problem genom att använda centrala metoder, begrepp och modeller inom området. Hen kan välja lämpliga metoder och använda dem för att uppnå uppställda mål. Därtill kan hen kritiskt bedöma resultat som andra har uppnått samt de processer och metoder som har använts.
Den studerande utvecklar även färdigheter och beredskap att ta sig an problem som uppstår i samband med utveckling eller planering av teknisk-ekonomiska system som det inte finns någon färdig lösning för. På projektkurserna i utveckling utgående från användarna och deras behov samt under de breda övningskurserna i utveckling av ett företags operationer och strategi får den studerande möta dessa utmaningar. I dessa situationer ska en studerande inom huvudämnet produktionsekonomi ha förmågan att fungera som expert inom sitt eget område i en mångvetenskaplig grupp. Hen ska klara av att både muntligt och skriftligt förmedla sitt kunnande till de övriga medlemmarna i gruppen.
Biämne
Biämnet inom kandidatexamen omfattar 20–25 sp. Biämnets omfattning påverkas av mängden fritt valbara studier. Valet av biämne fastställs i den studerandes individuella studieplan (ISP). Biämnets omfattning för studerande inom produktionsekonomi är 25 sp och valet av biämne är begränsat enligt vad som beskrivs nedan.
I vissa fall kan biämnesstudier möjliggöra överföring till ett annat magisterprogram inom det tekniska området än det som den studerande ursprungligen beviljats studierätt för. De kriterier som gäller överföring mellan kandidat- och magisterskedet kan du bekanta dig med här.
Biämnesutbudet för läsåren 2022-2024 hittar du här: https://www.aalto.fi/sv/minors-sv#/. Du kan sortera utbudet efter tema eller målgrupp. Biämnen som erbjuds vid de tekniska högskolorna hittar du med hjälp av koden i beskrivningen (SCI, ENG, CHEM eller ENG i början av koden).
Biämnet (20–25 sp) och de fritt valbara studierna (15–20 sp) ska omfatta totalt 40 sp. För INF-studerande är valet av biämne i princip inte begränsat, utan de studerande kan välja ett biämne vid Högskolan för teknikvetenskaper, någon annan av Aalto-universitetets högskolor eller vid ett annat universitet i hemlandet. Biämnet kan genomföras även i samband med utbytesstudier, och för detta utgör International Studies Minor ett bra alternativ. Biämnet godkänns alltid i den individuella studieplanen (ISP).
För TFM-studerande är valet av biämne i princip inte begränsat, utan de studerande kan välja ett biämne vid Högskolan för teknikvetenskaper, någon annan av Aalto-universitetets högskolor eller vid ett annat universitet i hemlandet eller utomlands. Som biämne lämpar sig dock inte ett biämne som utgår från huvudämnet. Vid valet av biämne kan du få hjälp av professorerna inom huvudämnena.
Högskolan för teknikvetenskaper och de övriga högskolorna vid Aalto erbjuder en mängd biämnen som lämpar sig även för huvudämnesstuderande inom TFM. Biämnesutbudet vid Aaalto är brett och till vissa delar mångvetenskapligt: de studerande uppmanas till att modigt välja bland utbudet inom, eller utanför, Högskolan för teknikvetenskaper. Ett traditionellt alternativ är ett teoretiskt biämne som stöder det valda huvudämnet. Till dessa hör biämnen som innehåller databehandling, beräkningsbaserad vetenskap, fysik och matematik. Biämnet kan genomföras även i samband med utbytesstudier, och för detta utgör International Studies Minor ett bra alternativ.
Den studerande kan välja ett biämne vid Högskolan för teknikvetenskaper, en annan teknisk högskola vid Aalto-universitetet, Aalto-universitetets handelshögskola, Högskolan för konst, design och arkitektur eller ett annat universitet i hemlandet eller utomlands.
Den studerande kan välja ett biämne vid Högskolan för teknikvetenskaper, en annan teknisk högskola vid Aalto-universitetet, Aalto-universitetets handelshögskola, Högskolan för konst, design och arkitektur eller ett annat universitet i hemlandet eller utomlands. En huvudämnesstuderande inom datateknik kan inte studera ett biämne inom datateknik (ett undantag utgörs av biämnet International Studies Minor som genomförs i form av utbytesstudier i utlandet).
En huvudämnesstuderande inom produktionsekonomi väljer ett biämne bland de tekniska högskolornas biämnesutbud på kandidatnivå. Biämnet ska tydligt avvika från studierna inom produktionsekonomi, vara inriktat på ingenjörs- eller naturvetenskap och omfatta 25 studiepoäng.
- SCI3035 Energiatieteet
- SCI3096 Data Science
- SCI3104 Quatum Technology
- SCI3033 Matematiikka *)
- SCI3034 Systeemitieteet **)
- SCI3032 Teknillinen fysiikka
- SCI3031 Tietotekniikka
- ENG3061 Energiatekniikka
- ENG3062 Georakentaminen
- ENG3063 Konetekniikka
- ENG3064 Rakennustekniikka
- ENG3071 Geoinformatiikka
- ENG3083 Computational Engineering
- ELEC3019 Automaatio- ja systeemitekniikka
- ELEC3021 Bioinformaatioteknologia
- ELEC3018 Elektroniikka ja sähkötekniikka
- ELEC3020 Informaatioteknologia
- ELEC3057 Digital Systems and Design
- CHEM3016 Kemia
- CHEM3051 Biotuotteet
- CHEM3017 Teollinen prosessitekniikka
- CHEM3037 Teollisuus ja ympäristö
- ENG3045 Energia- ja ympäristötekniikka
- ENG3046 Kone- ja rakennustekniikka
- ENG3050 Insinööritieteiden älykkäät järjestelmät
*) För en studerande inom produktionsekonomi får biämnet i matematik inte innehålla kurserna MS-C1001 Shapes in action (5 sp), MS-E1000 Crystal Flowers in Halls of Mirrors: Mathematics meets Art and Architecture (5-15 sp) och UWAS-C0014 Spatical Structures (5 sp).
**) *Mikäli sivuaineesi on Systeemitieteet, pääaineen vaihtoehtoisissa opinnoissa tulee suorittaa opintojaksot CS-C3240 Machine Learning 5 op ja CS-C5150 Software Engineering.
Däremot lämpar sig följande biämnen inte som biämne:
- ENG3065 Kiinteistötalous
- SCI3063 Tilastotiede
- ENG3047 Rakennettu ympäristö
- SCI3030 Informaatioverkostot
- ENG3049 Aaltonaut
- CHEM3040 CHEMARTS
- ENG3070 Vesi- ja ympäristötekniikka
- SCIxxxx Tulevaisuudentutkimus
Det rekommenderas att biämnet genomförs under det tredje studieåret. Notera dock att vissa biämnen kan vara uppbyggda på så sätt att en del kurser ska genomföras redan under det andra studieåret.
Vid valet av biämne är det skäl att vara uppmärksam på att det kan finnas begränsningar eller ansökningstider för somliga biämnen.
Code: SCI3041
Extent: 20–25 cr
Language: According to agreement
Professor in charge: Professors in charge of the majors
Target group: Students of the School of Science
International studies minor consists of courses which are relevant to a student’s degree at Aalto University and which are completed during the student exchange abroad. International studies minor is a strong and visible unit of international dimension in a student’s degree and addresses the need for engineers who can combine technical expertise with international understanding.
In addition to the professional content of the minor, module aims to produce knowledge and practical skills in languages and intercultural competence as well as for the needs of modern working life, learned after direct experience of studying and practicing of engineering in a foreign country. Skills such as critical thinking, ability to use relevant theoretical concepts according to context and ability to cope with uncertainty and multiple interpretations. Furthermore, student will possess an increased knowledge base related to the country or region where the student gains his/her global experience.
International studies minor consists of 20–25 credits and it can be a minor either in Bachelor of Science or Master of Science degree. It may include other than the student's major subject studies, as well as the host country language and cultural studies and it can be interdisciplinary by its nature. International minor content should be discussed in advance with the planning officer and the professor of student's major. It is possible to supplement the International Studies Minor with courses completed at Aalto University with maximum of 5 credits. Supplementation should be agreed beforehand with the planning officer and the professor of student’s major. International studies minor is graded with the scale of pass/fail. Terms and conditions of Aalto University student exchange applies.
Industrial Engineering and Management students: because the minor selection is restricted for Industrial Engineering and Management students, International Studies Minor cannot be selected as the compulsory minor of the degree. However, International Studies Minor can be selected as an additional minor in the elective studies of the degree.
Minimum requirement to gain the International Studies minor status:
- Credits: 20–25 cr
- Minimum requirement for professional studies completed during the exchange: 15 credits
- Maximum requirement for language and cultural studies (with the exception of specific Language and Culture Study unities offered by exchange partner universities): 10 credits
- Maximum supplementation with Aalto University courses: 5 credits. Following courses are recommended: language courses (advanced level), international communication courses, internationally oriented professional courses taught in English.
- Traineeship abroad can be considered a way of completing the minor (max 5 credits)
- Cannot include Master’s Thesis
Kod: M1FINU-SCI
Omfattning: 20–25 sp
Språk: Enligt överenskommelse
Biämnets ansvarsprofessor:huvudämnenas ansvarsprofessorer
Målgrupp: Studerande vid Högskolan för teknikvetenskaper
Namn på biämnet på andra språk: Sivuaine kotimaisesta yliopistosta,Minor completed at a Finnish University
Biämnet vid ett inhemskt universitet är avsett för studerande som avlägger hela biämnet vid ett annat inhemskt universitet, huvudsakligen som JOO-studier. Studier som är ämnade att vara biämnesstudier ska i regel utgöra en färdig helhet vid universitetet som erbjudits som sådan eller som på annat sätt godkänts (till exempel grundstudier i ett visst ämne). Om omfattningen som krävs av ett biämne inte räcker till kan den kompletteras med en kurs som passar in i helheten, som den studerande kommer överens om separat.
Biämnet för studerande med huvudämnet produktionsekonomi måste till innehåll och lärandemål motsvara kraven som beskrivs i undervisningsplanen.
Kod: M1FINP-SCI
Omfattning: 20–25 sp
Språk: Enligt överenskommelse
Biämnets ansvarsprofessor: huvudämnenas ansvarsprofessorer
Målgrupp: Studerande vid Högskolan för teknikvetenskaper
Namn på biämnet på andra språk: Sivuaine ammattikorkeakoulusta, Minor completed at a University of Applied Sciences
Biämnet utfört vid en yrkeshögskola är avsett för studerande som avlägger hela biämnet vid en yrkeshögskola. Studier som är ämnade att vara biämnesstudier ska i regel utgöra en färdig helhet vidyrkeshögskolan som erbjudits som sådan eller som på annat sätt godkänts (till exempel en studiehelhet inom ett visst ämne). Om omfattningen som krävs av ett biämne inte räcker till kan den kompletteras med en kurs som passar in i helheten, som den studerande kommer överens om separat. I magisterexamen är det endast möjligt att som biämne inkludera en helhet på fördjupad nivå som genomförts inom ramen för högre yrkeshögskoleexamen.
I magisterexamen är det inte möjligt att som biämne inkludera en helhet på kandidatnivå som genomförts vid en yrkeshögskola.
Biämnet för studerande med huvudämnet produktionsekonomi måste till innehåll och lärandemål motsvara kraven som beskrivs i undervisningsplanen.
Fritt valbara studier
De fritt valbara studierna i kandidatexamen omfattar 15-25 sp beroende på huvudämnet. De fritt valbara studierna och biämnet i kandidatstudierna ska omfatta 40-50 sp beroende på huvudämnet. Helheten kan inkludera kurser som kan väljas rätt fritt vid Aalto-universitetet eller andra universitet i hemlandet (JOO-studier) eller utomlands (utbytesstudier). De fritt valbara studierna kan även inkludera ett andra biämne.
De fritt valbara studierna ska innefatta kurser på högskolenivå och i regel ingå i examensstudier vid ett universitet samt uppfylla målen för examen. Universiteten erbjuder numera också studier för en bred publik vars lämplighet inom examen bedöms i relation till målen för examen.
Nedan följer exempel på sådana studier som det rekommenderas att du inkluderar i dina fritt valbara studier.
Studier som stöder huvudämnet
Alla kurser inom huvudämnet som inte redan ingår i huvudämnet kan med fördel inkluderas i de fritt valbara studierna. Även sådana huvudämneskurser på DI-nivå som den studerande har tillräckliga förkunskaper för lämpar sig som fritt valbara studier.
Studier som stöder biämnet
Om den studerande vill utvidga sitt kunnande i anslutning till sitt biämne kan hen inkludera sådana kurser som inte redan ingår i biämnet inom kandidat- eller DI-examen som fritt valbara studier. Om du är osäker på vilket biämne du ska välja kan du inom ramen för de fritt valbara studierna bekanta dig med olika biämnen genom att delta i grundkurser inom några olika biämnesalternativ för att därefter välja ett lämpligt biämne.
Praktik
I kandidatprogrammet i teknikvetenskap kan du inkludera praktik i en omfattning av 1–10 studiepoäng i din examen. Om du inkluderar kursen JOIN-A0003 Yhteisössä vaikuttaminen (3 sp) i examen räknas endast 7 sp av praktiken till godo i examen.
Genom praktik kan du bilda en uppfattning om de arbetsmöjligheter som finns efter examen och skapa kontakter till arbetslivet. Det är inte obligatoriskt att genomföra praktik, men det rekommenderas starkt. Praktiken placeras inom de fritt valbara studierna i examen, och den kan genomföras antingen i hemlandet eller utomlands. I regel tillgodoräknas inte arbetsuppgifter, förtroendeuppdrag eller den studerandes egna projekt vid det egna universitetet som praktik.
Praktiken ska ha en anknytning till studierna inom programmet och genomföras efter att du blivit antagningen som studerande. Målet för praktiken är att utveckla och fördjupa de kunskaper och färdigheter som förvärvats genom studierna samt att introduceras till arbetsmiljön.
Två veckors praktik på heltid motsvarar en studiepoäng. Praktiken kan också utföras på deltid. Då motsvaras en studiepoäng av 80 timmar praktik. Halva studiepoäng beviljas inte.
Du skaffar själv din praktikplats, men du kan få hjälp av universitetets karriärtjänster. Den mest heltäckande informationen om praktikärenden, praktikprogram och tillgängliga praktik- och arbetsplatser finns på webbplatsen Aalto CareerWeb.
Praktiken kan även genomföras utomlands.
Mer information om praktik hittar du i MyCourses, där du också kan lämna in en praktikrapport över praktik i hemlandet (SCI.harj) och utomlands (SCI.khar).
För att utveckla dina arbetslivsfärdigheter kan du också delta i bland annat språkcentrets kurser i talkommunikation.
Övriga kurser inom de olika huvudämnena inom kandidatprogrammet i teknikvetenskap
- Kurser i datateknik
- CS-A1120 Programming 2 (5 op)
- ELEC-A1100 C-ohjelmoinnin peruskurssi (5 op)
- CS-A1140 Tietorakenteet ja algoritmit (5 op)
- CS-A1150 Tietokannat (5 op)
- Kurser vid institutionen för produktionsekonomi (kod som börjar med TU)
- Kurser vid institutionen för teknisk fysik (kod som börjar med PHYS)
- Kurser vid institutionen för matematik och systemanalys (kod som börjar med MS)
Internationalisering
- Utbytesstudier i utlandet
- International Studies Minor
- Språkcentrets kurser i främmande språk
Språkstudier som ingår i examen
En studerande som har antagits för att avlägga kandidatexamen ska i samband med studierna för kandidatexamen påvisa (ES-2013, 13-15 §):
- sådana kunskaper i finska och svenska som krävs av statsanställda vid tvåspråkiga myndigheter enligt 6 § 1 mom. i lagen om de språkkunskaper som krävs av offentligt anställda (424/2003) och som är nödvändiga med tanke på det egna området samt
- sådana kunskaper i minst ett främmande språk som gör det möjligt att följa utvecklingen inom det egna området och vara verksam i en internationell omgivning.
Kravet som gäller den studerandes behärskning av det andra inhemska språket bestäms enligt skolbildningsspråket. Om skolbildningsspråket är finska ska färdigheter i det andra inhemska språket påvisas i svenska, medan mognadsprovet i anslutning till kandidatarbetet skrivs på finska. Om skobildningsspråket är svenska ska färdigheter i det andra inhemska språket påvisas i finska, medan mognadsprovet i anslutning till kandidatarbetet skrivs på svenska.
Provet i det andra inhemska språket är obligatoriskt för alla studerande som har finska eller svenska som skolbildningsspråk och som har fått sin skolbildning i Finland.
Kunskaperna i det andra inhemska språket påvisas i samband med ett skriftligt och muntligt prov i det andra inhemska språket (finska/svenska) som ingår i grundstudierna. Utmärkt behärskning av skolbildningsspråket påvisar den studerande genom att skriva mognadsprovet i anslutning till kandidatarbetet på det inhemska språk som den studerande har som skolbildningsspråk.
Skriftliga och muntliga färdigheter i ett främmande språk påvisas genom deltagande i en eller flera kurser i ett främmande språk eller i ett skriftligt och muntligt språkprov. I studierna betonas särskilt behärskning av utbildningsområdets språk. De obligatoriska studierna i ett främmande språk omfattar 3 studiepoäng och ska innefatta både en skriftlig och en muntlig del inom samma språk.
De obligatoriska språkstudierna placerar sig inom grundstudierna, och den rekommenderade tidpunkten för att genomföra studierna finns utmärkta i modellprogrammen för huvudämnena. Det andra inhemska språket lönar det sig att genomföra under den tidpunkt som anges i modellprogrammet, eftersom det för dessa kurser finns särskilda grupper för de studerande vid Högskolan för teknikvetenskaper i huvudämnenas modelläsordningar och det på så sätt är lättare att säkra en plats på kursen. Studierna i det främmande språket kan genomföras under den tidpunkt som passar den studerande bäst (under det andra eller tredje studieåret).
Mer information om påvisande av språkkunskaper och om fastställande av skolbildningsspråk får du på Språkcentrets webbplats, i examensstadgan (ES-2020 12-15 §) och hos planeraren inom det egna huvudämnet.
Kurser som lämpar sig för obligatoriska språkstudier läsåren 2022–2023 och 2023–2024
(o) = lämpar sig för påvisande av de muntliga språkkunskaper som är obligatoriska inom examen
(w) = lämpar sig för påvisande av de skriftliga språkkunskaper som är obligatoriska inom examen
De obligatoriska kurserna i ett främmande språk ska genomföras inom samma språk.
Information om kurserna på språkcentrets sidor.
Examensarbeten
I teknologie kandidatexamen ingår ett lärdomsprov i form av ett kandidatarbete, som görs om ett tema som är kopplat till huvudämnet. Kandidatarbetet och kandidatseminariet bildar en studiehelhet på 10 studiepoäng, som även inkluderar mognadsprovet.
Kandidatseminariet, och kandidatarbetet som görs i anslutning till seminariet, utgör en studiehelhet som behandlar vetenskapligt tänkande, informationssökning, strukturering och hantering av information samt färdigheter i språk och kommunikation. Kandidatarbetet görs om ett tema som är kopplat till huvudämnet.
Målet för kandidatseminariet är att den studerande lär sig
- söka fram vetenskaplig information och göra upp en forskningsplan
- i enlighet med forskningsplanen bearbeta vetenskaplig information som sammanställs i ett lärdomsprov
- rapportera om forskningsresultaten i sitt lärdomsprov enligt kraven som ställs på en vetenskaplig presentation
- presentera sitt lärdomsprov offentligt
- argumentera vetenskapligt genom att analysera och bedöma lärdomsprov som andra studerande har gjort.
Syftet med kandidatseminariet är att det ska stöda kandidatarbetet. I kandidatseminariet deltar den studerande i föreläsningar och övningar som behandlar vetenskapligt tänkande, vetenskaplig etik, informationssökning, strukturering och hantering av information samt färdigheter i språk och kommunikation. Den studerande skriver sitt kandidatarbete under seminariets gång.
Ansvarsläraren och de handledare som hen utser för kandidatarbetena ansvarar för arrangemangen av kandidatseminariet samt för att de uppsatta målen uppnås. Kandidatseminariet sträcker sig över två perioder, och seminariet ordnas på både hösten och våren. Det svenskspråkiga kandidatseminariet som är gemensamt för alla utbildningsprogram ordnas på både hösten och våren.
Undervisningsspråket för kandidatseminariet är antingen finska eller svenska. Kandidatarbetet skrivs i regel på skolbildningsspråket (finska/svenska). En studerande som har fått sin skolbildning på något annat språk än finska eller svenska kan skriva sitt kandidatarbete på engelska.
Syftet med mognadsprovet är att kontrollera den studerandes förtrogenhet med ämnesområdet och att den studerande har utmärkta kunskaper i det inhemska språk på vilket hen har fått sin skolbildning. Genom mognadsprovet påvisar den studerande samtidigt att hen har de muntliga och skriftliga språkkunskaper som krävs av offentligt anställda.
Mognadsprovet genomförs som en del av kandidatarbetet i samband med textverkstäder i anslutning till kandidatseminariet. Språket i mognadsprovet granskas av en lärare i finska eller svenska, och innehållet godkänns av handledaren eller ansvarsläraren. En studerande vars skolbildningsspråk varken är finska eller svenska ska kontrollera kursens webbplats för information som gäller mognadsprovet.
I bedömningen av mognadsprovet används vitsorden godkänd och underkänd.
Mer information om fastställande av skolbildningsspråk och om mognadsprovet på språkcentrets sidor.
- Publicerat:
- Uppdaterad: