Aalto-käsikirja

Aalto-yliopiston merkittävien tutkimusinfrastruktuurien strateginen johtoryhmä

Provosti on päätöksellä D/550/00.02.00.02/2021 perustanut Aalto-yliopiston strategisen johtoryhmän, jonka tehtävänä on tukea ja ohjata Aalto-yliopiston merkittäviä tutkimusinfrastruktuureja. Perustettavan ryhmän nimi on ”Aalto-yliopiston merkittävien tutkimusinfrastruktuurien strateginen johtoryhmä”.
Picture of OtaNano lab equipment.

Strategisen johtoryhmän tehtävät

Strategisen johtoryhmän tehtävänä on:

• valmistella tutkimusinfrastruktuureja koskevia asioita, joista innovaatioista vastaava vararehtori tekee päätöksiä, tai joista tehdään päätöksiä muissa Aalto-yliopiston päätöksentekoelimissä;
  • laatia ja ylläpitää Aalto-yliopiston tutkimusinfrastruktuurien tiekarttaa;
  • määritellä kriteerit Aalto-yliopiston merkittäville tutkimusinfrastruktuureille ja tehdä esitykset tämän aseman myöntämisestä Aalto-yliopiston tutkimusinfrastruktuureille;
  • määritellä avaintulosmittarit, joilla Aalto-yliopiston merkittävien tutkimusinfrastruktuurien kehittymistä arvioidaan;
  • vastata siitä, että merkittäviä tutkimusinfrastruktuureja kehitetään pitkäjänteisesti Aalto-yliopiston strategia huomioiden;
  • edistää yhteisiä toimintatapoja ja yhteistyötä tutkimusinfrastruktuurien välillä sekä verkostoitumista yhteistyökumppanien kanssa;
  • priorisoida Suomen Akatemian FIRI-tiekartta- ja -rahoitushakemukset sekä muut merkittävät rahoitushakemukset;
  • vastata muista vararehtorin (tutkimus), tutkimuksen ohjausryhmän (RESG) ja yliopiston operatiivisen johtoryhmän (PMT) osoittamista tehtävistä.

Edellä lueteltuja tehtäviä voidaan tarkastella ja päivittää elävän strategian mukaisesti tai toimintaympäristön muutosten niin edellyttäessä. Mahdollisista muutoksista tehtäviin päätetään yliopiston operatiiviselle johtoryhmälle (PMT) tehtävän raportoinnin yhteydessä.

Johtoryhmän kokoonpano

• puheenjohtaja: vararehtori, tutkimus
  • koordinaattori: puheenjohtajan nimeämä
  • vararehtori, innovaatiot
  • korkeakoulujen dekaanit (tai dekaanin osoittama henkilö)
  • OtaNano-tutkimusinfrastruktuurin johtaja
  • Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n (ACRE) toimitusjohtaja (tai hänen osoittamansa
    henkilö)
  • taloushallinnon edustaja (Aalto-yliopiston talousjohtajan osoittama henkilö)
  • teknisten tukipalveluiden edustaja (puheenjohtajan kutsuma)
  • digitalisaatio- ja IT-johtaja (tai hänen osoittamansa henkilö)

Puheenjohtaja voi tarvittaessa täydentää ryhmän kokoonpanoa. Strateginen
    johtoryhmä voi kutsua kokouksiinsa tarpeen mukaan muita asiantuntijajäseniä.

Tutkimusinfrastruktuurien strategisen johtoryhmän koordinaattori

Three researchers using a device on the surface of the ice at Aalto ice tank

Tutkimuksen ja opetuksen infrastruktuurit

Tutkimuksen ja opetuksen infrastruktuurit ovat välttämätön edellytys huipputason tutkimukselle ja opetukselle. Niitä kehitetään myös palvelemaan ulkopuolisia käyttäjiä.

URL kopioitu