Creative Demo Day -tapahtumassa esiteltiin luovien alojen ja taidealojen uusia liikeideoita
Creative Demo Dayn tavoitteena oli tarjota esihautomoihin osallistuneille mahdollisuus esitellä yritysideoitaan laajemmalle yleisölle, erityisesti niille, jotka ovat kiinnostuneita yrittäjyydestä luovilla aloilla ja taidealoilla. Neljätoista tiimiä kehitti liikeideoitaan Aalto Digital Creatives -ohjelmassa tänä keväänä. Kahdeksan heistä sai tilaisuuden pitchata Creative Demo Dayn lavalla.
Yritysideoitaan esittelemässä olivat: Leda Vaneva, The Visit Podcast, taidestudiovierailuja tuottava podcast; Zachary Burda, Mimiqit, mobiilisovellus tanssiharjoitteluun; Maria Badji, Silva 1, tuntoaistiin perustuva monitoimiohjain; Praejeen Kunawong, Moom, tekoälyä hyödyntävä visualisointialusta arkkitehdeille ja suunnittelijoille; Hannu Järvensivu, EMS, mittausjärjestelmä yleisön reaktioiden mittaamiseen; Aaro Keipi, SparkViewer, räätälöity verkkokauppa-alusta; Julio Orduna, Nite, äänen visuaaliseksi taiteeksi muuntava kannettava laite; Marina Berzina, PicPicker, sopivan valokuvaajan löytämiseen tarkoitettu visuaalinen työkalu.
"Saimme nähdä hienoja pitchejä luovien alojen eri osa-alueilta. Oli selvää, että osallistujat olivat käyttäneet paljon aikaa pitchiensä viimeistelyyn," Aalto Digital Creativesin projektipäällikkö Ari Kivimäki arvioi.
Asiantuntijaraadissa mukana olivat Business Helsingin yritysneuvoja Anu Oksanen, Metropolian ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Heikki Laaninen ja Hi Shinen strategiajohtaja sekä perustaja Matilda Kivelä.
Aalto Digital Creatives -esihautomon osallistujat saavat ohjausta yrityksen perustamiseen. Ohjelman aikana he kehittävät varhaisessa vaiheessa olevia ideoitaan kohti kannattavia liiketoimintakonsepteja. Maaliskuusta kesäkuuhun osallistujat ovat olleet mukana viikoittaisissa työpajoissa, joissa on käsitelty immateriaalioikeuksia, tiimin rakentamista, rahoituksen hakemista ja liiketoimintamalleja. Työpajojen ohella he ovat saaneet yksilöityä ohjausta yritysneuvojilta. Ohjelmassa korostetaan myös ideoiden pitchaamista, mikä auttaa osallistujia löytämään kumppaneita ja sijoittajia.
Seuraava Aalto Digital Creatives -ohjelma alkaa 1.10.2024, hakuaikaa on 16.9.2024 asti. Ohjelmaan voi hakea mukaan yksin tai yhdessä tiimin kanssa. Hakukriteereinä ovat luovan alan tausta sekä digitaalisuutta luovilla aloilla hyödyntävä yritysidea.
Aalto Digital Creatives
Aalto Digital Creatives on luoville aloille suunnattu esihautomo-ohjelma, joka kuuluu Helsingin kaupungin Kampusinkubaattorit-ohjelmaan.