Avoimet työpaikat

Doctoral Researcher in Statistical Machine Learning

Haemme tohtoritutkijaa (tohtoriopiskelija), jolla on vahva matemaattinen tausta ja/tai vahvat ohjelmointitaidot työskentelemään tilastollisen koneoppimisen, erityisesti simulaatiopohjaisen päättelyn parissa (katso projektin kuvaus alla). Tehtävä sijaitsee Aalto-yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen Probabilistic Machine Learning -ryhmässä. Ohjaavat tohtori Ayush Bharti ja prof. Samuel Kaski. Hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä Assoc. Professori F-X Briol ja hänen tilastollisen koneoppimisen perusteita käsittelevä tutkimusryhmä University College Londonissa (UCL), mukaan lukien UCL:n tutkimusvierailujen rahoitus. Tekoälykeskuksessa on myös mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden ryhmien kanssa..

Dr. Bharti on Suomen Tutkimusneuvoston Akatemiatutkijan tukemana itsenäinen tutkija. Tämä rahoitus on tarkoitettu tukemaan häntä tutkimusryhmänsä perustamisessa simulaatiopohjaisen päättelyn alalla. Professori Kaski on tietojenkäsittelytieteen professori Aalto-yliopistossa ja tekoälyn professori Manchesterin yliopistossa. Hän on Tekoälykeskuksen ja Helsingin ELLIS-yksikön johtaja sekä Pankhurst Institute for Healthcare Technologyn tutkimusjohtaja.

Hankkeen kuvaus

Statistisen päättelyn soveltaminen monilla tieteen ja insinööritieteen aloilla käytettäviin simulaattoripohjaisiin malleihin on haastavaa, koska niille ei pystytä laskemaan todennäköisyysfunktiota, eli datan tiheysfunktiota annetuilla simulaatioparametreillä. Tämän ongelman ratkaisemiseksi on syntynyt simulaatiopohjaisen päättelyn (simulation-based inference, SBI) ala, jossa mallista tuotetaan suuri määrä simulointeja todennäköisyysfunktion hyödyntämisen sijaan. Kuitenkin viimeaikaisten SBI-menetelmien suorituskyky heikkenee merkittävästi, kun malli ei kykene tarkasti mallintamaan todellista tutkittavaa ilmiötä (ts. kun malli on väärin määritelty) tai kun mallin ajamiseen tarvitaan huomattavasti laskentatehoa, mikä rajoittaa saatavilla olevien simulointien määrää. DREAM4SBI pyrkii ratkaisemaan nämä pullonkaulahaasteet tarjoamalla laskentatehokkaita ja mallin väärän määrittelyn suhteen vakaita ratkaisuja, ja näin tekemään SBI-menelmistä laajemmin sovellettavia.

Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu 13 000 opiskelijaa ja yli 4500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä. Monimuotoisuus on osa meitä, ja teemme jatkuvaa työtä yhteisömme monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden varmistamiseksi. Siksi kannustammekin päteviä hakijoita taustasta riippumatta liittymään yhteisöömme.

Aalto-yliopiston tietotekniikan laitos on yksi Pohjois-Euroopan johtavista tietotekniikan tutkimuksen yksiköistä ja sijaitsee Espoossa Otaniemen kampuksella. Yli 450 työntekijää työllistävä tietotekniikan laitos on Aalto-yliopiston suurin laitos. Laitos kuuluu Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakouluun.

Valmiina hakemaan?

Jos innostuit tehtävästä ja haluat liittyä joukkoomme, lähetä hakemuksesi rekrytointijärjestelmämme kautta viimeistään 15.08.2024. Paikka täytetään heti sopivan henkilön löydyttyä.

Hakeaksesi jaa seuraavat hakumateriaalit meille yhdessä pdf-tiedostona (in English):

• CV
  • Cover letter (highlighting your research interests and how they align with project; see Dr. Bharti’s prior publications for reference)
  • Example of academic writing (B.Sc/M.Sc thesis, project report from a course, etc.)
  • Transcripts of MSc and BSc studies
  • The degree certificate of your latest degree

Hakijoilla tulee olla suoritettuna maisterintutkinto ennen sopimuskauden alkamista. Aalto-yliopisto varaa oikeuden perustelluista syistä jättää tehtävän avoimeksi, pidentää hakuaikaa, avata haku uudelleen ja ottaa huomioon hakijat, jotka eivät ole jättäneet hakemuksia hakuaikana.

Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä Dr. Ayush Bharti, e-mail [email protected].

Haluatko tietää lisää tulevista kollegoistasi? Katso videot: Aalto University – Towards a better world, Aalto People , ja Shaping a Sustainable Future.
Täältä löydät lisätietoa Aallosta: https://www.aalto.fi/en/services/welcome-to-aalto-university-and-finland-info-package

Katso myös kampuskierroksemme: https://virtualtour.aalto.fi/ !

More about Aalto University:

Aalto.fi
twitter.com/aaltouniversity