Avoimet työpaikat

Väitöskirjatutkija analysoimaan vetytulevaisuuksia energia-, vety- ja sähkönsiirtojärjestelmien yhteissimuloinnin avulla

Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu 13 000 opiskelijaa ja yli 4500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä. Monimuotoisuus on osa meitä, ja teemme jatkuvaa työtä yhteisömme monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden varmistamiseksi. Siksi kannustammekin päteviä hakijoita taustasta riippumatta liittymään yhteisöömme.

Haemme nyt  VÄITÖSKIRJATUTKIJAA analysoimaan vetytulevaisuuksia energia-, vety- ja sähkönsiirtojärjestelmien yhteissimuloinnin avulla

Paikka kuuluu Aalto Hydrogen Innovation Center tohtorikouluun, minkä puitteissa järjestetään yhteisiä seminaareja, verkottumisaktiviteetteja sekä yritysten kanssa vuorovaikuttamista. Avoinna olevan väitöstutkimuksen valvonta on jaettu Insinööritieteiden ja Sähkötekniikan korkeakoulujen kesken.

Tutkimuksen painopiste

Vetytalouden kehittyminen vaikuttaa useisiin eri sektoreihin. Esimerkiksi vetypohjaiset e-polttoaineet voivat osoittautua tärkeiksi liikennesektorille, teollisuuden vedynkäyttö saattaa kasvaa merkittävästikin ja vedyllä voi olla tärkeä rooli myös sähköjärjestelmän tasapainotuksessa. Koska vedyntuotannosta saattaa tulla jopa suurin sähkönkuluttaja Suomessa, sillä on myös merkittäviä vaikutuksia kansallisen sähköverkon kehitykseen. Siksi onkin tärkeää tutkia kuinka vetyjärjestelmä saattaisi kehittyä sähkönsiirtojärjestelmän rinnalla, ja osana laajempaa energiajärjestelmää. Tässä tutkimuksessa kehitetään yhteissimulointialusta energia-, vety- ja sähkönsiirtojärjestelmien mallinnukseen ja käytetään sitä tutkimaan kuinka järjestelmien yhteiskehitys saattaisi vaikuttaa vetymurrokseen suuntaan ja luonteeseen.

Odotamme sinulta

Valittavan hakijan tulee olla hakukelpoinen Insinööritieteiden tohtoriohjelmaan (katso: https://www.aalto.fi/fi/koulutustarjonta/insinooritieteiden-tohtoriohjelma ) ja siten hakijan tulee osoittaa, että hänellä on viimeistään 15.11.2024 vaadittu maisteritasoinen tutkinto suoritettuna, jotta hän voi hakea Aallon Insinööritieteiden tohtoriohjelmaan silloin avautuvassa haussa.

Muu osaaminen:

Välttämättömät

• Diplomi-insinöörin tutkinto (esim. energia- tai sähkötekniikka)

• Erinomainen menestys aiemmissa opinnoissa

• Energiateknologioiden ja -järjestelmien, sekä sähkönsiirron tuntemus

• Python-osaaminen

Toivottavat

• Matemaattisten mallinnustyökalujen osaaminen (esim. GAMS)

• Kokemusta tärkeimmistä energiajärjestelmien mallinnusympäristöistä (TIMES, OSeMOSYS tai MESSAGE), ja/tai tehonjakosimulointityökaluista (esim. PSS/E)

• Paikkatietojärjestelmätyökalujen osaaminen

• Erilaisten data-analytiikkamenetelmien, kuten klusterianalyysin tai “scenario discovery” menetelmien osaaminen

• Opintoja taloustieteessä ja/tai systeemianalyysissa

Tarjoamme

Aloittavan väitöskirjatutkijan bruttopalkka on tällä hetkellä 2720 € / kk, nousten opintojen edetessä ja asetettuja tavoitteita saavutettaessa. (Korkein väitöskirjatutkijan palkkataso on tällä hetkellä 3403 €/kk). Aalto-yliopiston tutkimus- ja opetushenkilöstön vuotuinen työmäärä on 1612 tuntia. Työsopimukseen sisältyy työterveyshuolto. Työsuhde Aalto-yliopistoon on täysipäiväinen ja määräaikainen (kaksi vuotta), ja sitä voidaan jatkaa suoritusten ja rahoituksen saatavuuden salliessa. Väitöskirjatutkijan odotetaan osallistuvan myös opetukseen (korkeintaan 20 % työajastaan).

Kiinnostuitko?

Lähetä hakemuksesi elektronisen rekrytointijärjestelmämme kautta. Liitä hakemukseesi:

• CV, josta ilmenee vähintään tiedot koulutuksestasi, aiemmasta työkokemuksestasi ja työn sisältöön liittyvästä ohjelmisto-/ohjelmointiosaamisestasi

• Akateemiset tutkintotodistukset, mukaan lukien kurssiarvosanat

• Motivaatiokirje, kattaen myös hakukelpoisuuden (enintään 1 sivu)

• Yhteystiedot ainakin kahdelle suosittelijalle (tai suosituskirjeet, jos jo saatavilla)

Hakijoiden ei oleteta hakevan Insinööritieteiden tohtoriohjelmaan työhakemuksen yhteydessä; valitun hakijan tulee tehdä näin valintansa jälkeen seuraavan hakuajan kohdalla. Itse työ tulee kuitenkin aloittaa jo niin pian kuin mahdollista.

Hakuaika päättyy 9.8.2024. klo 23:59 Suomen aikaa (UTC +2). Mahdolliset haastattelut (Microsoft Teamsin välityksellä) toteutetaan 26.8. alkavalla viikolla. Työ tulee aloittaa mahdollisimman pian, ja viimeistään 1.11.2024. (Jos työskentelet jo Aalto-yliopistossa, tai olet vierailijana, haethan tehtävää Workdayn työntekijäprofiilin kautta: Workday -> Find jobs.)

Aalto-yliopisto pidättää oikeuden perustelluista syistä jättää tehtävä avoimeksi, pidentää hakuaikaa ja avata hakuprosessi uudelleen.

Lisätietoja

Lisätietoja tehtävästä antavat Ilkka Keppo  ([email protected] ) ja Janne Seppänen (jan[email protected]  ). Hakemiseen liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä  [email protected].

Kiinnostuitko?
URL kopioitu