Avoimet työpaikat

Väitöskirjatutkija jään ja aaltojen vuorovaikutuksen kokeelliseen tutkimukseen

Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin tutkimukseen pohjautuvan tiedon avulla. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, 13 000 opiskelijaa ja henkilöstöä noin 4500, joista 400 on professoreita. Pääkampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.

Meritekniikan ja arktisen tekniikan ryhmä Konetekniikan laitoksella tutkii merijäätä sekä  miten jää vaikuttaa laivoihin ja merituulivoimaloihin. Haemme nyt

Väitöskirjatutkijaa jään ja aaltojen vuorovaikutuksen kokeelliseen tutkimukseen.

Reunavyöhyke on avoimen meren ja jäätyneen meren välissä oleva alue, jossa aallot vaikuttavat jäähän ja jää vaikuttaa aaltoihin. Koska ohut jää murtuu aallokon vaikutuksesta helpommin kuin paksu jää, voimme olettaa, että ilmastonmuutoksen myötä maailman merien reunavyöhykkeet kasvavat. Kun ennen laivoille ja merituulivoimalle hankaluuksia aiheuttivat joko suuret aallot tai paksu jää, niin nyt tulee ottaa huomioon myös tilanne, jossa aallot ja jää esiintyvät samaan aikaan. Talvisella merellä maisema on muuttunut. Mikä ennen oli reunalla, on nyt tärkeää.

Jään ja aaltojen vuorovaikutusta on tutkittu laajasti, mutta aallokon ja jäälauttojen aiheuttamia jääkuormia laivoille tunnetaan huonosti. Voimme spekuloida, että jäälautat aallokossa ovat laivoille vaarallisia, vaarallisempia kuin jäälautat tyynessä vedessä, mutta emme tiedä tätä varmasti. Vaikka ongelma on käytännöllinen ja liittyy merenkulun turvallisuuteen, ongelman ratkaisu vaatii perustutkimusta keskeisten fysikaalisten ilmiöiden tunnistamiseksi ja ymmärtämiseksi. Tämä jään ja aaltojen vuorovaikutuksen tutkimus on meritekniikan lisäksi tärkeää geofysiikan tutkimusta.

Väitöskirjatutkijan tehtävänä on suunnitella ja tehdä jäälauttojen, aaltojen ja laivojen vuorovaikutusta tutkivia kokeita Aalto-yliopiston jääkoealtaassa. Altaan suuri koko (40 m × 40 m) tekee siitä ainutlaatuisen. Jäämallikoealtaat ovat yleensä pitkiä ja kapeita, aaltokoealtaat puolestaan leveitä. Aalto Ice and Wave Tank on maailman ainoa leveä allas, jossa voidaan tehdä sekä jäätä että aaltoja. Rakennamme altaaseen uutta aaltokonetta, joka tekee mahdolliseksi kokeet epäsäännöllisessä ja lyhytharjaisen aallokossa. Väitöskirjatutkija pääsee tekemään ainutlaatuisia kokeita.

Kansainvälinen ryhmämme tutkii jäätä, aallokkoa ja laivojen jääkuormia laboratorion lisäksi laivoilla Etelämantereen vesillä. Väitöskirjatutkijalla on mahdollisuus päästä mukaan kenttäkoematkoille.

Odotamme sinulta

Hakijalla tulee olla ylempi korkeakoulututkinto meritekniikasta, virtausmekaniikasta,  geofysiikasta, teknillisestä mekaniikasta, fysiikasta tai muulta sopivalta alalta. Kiinnostus kokeelliseen tutkimukseen on välttämätöntä ja kokemus jäämekaniikasta on eduksi. Tutkimusryhmämme työkieli on englanti, joten työ edellyttää sujuvaa suullista ja kirjallista englanninkielen taitoa.

Tarjoamme

Tehtävän palkkaus määräytyy Aalto-yliopistossa käytössä olevan palkkausjärjestelmän mukaisesti. Väitöskirjatutkijan aloituspalkka on noin 2700 € / kk. Palkka voi nousta, jos väitöskirjatutkija saavuttaa laitoksen asettamat tavoitteet. Aalto-yliopiston tutkimus- ja opetushenkilöstön vuotuinen työmäärä on 1612 tuntia. Työsopimukseen sisältyy työterveyshuolto. Työsuhde Aalto-yliopistoon on täysipäiväinen ja ensimmäinen työsopimus tehdään kahdeksi vuodeksi.

Tohtoriopinnot Aalto-yliopistossa kestävät neljä vuotta ja jatko-opinto-oikeutta Aalto-yliopiston Insinööritieteiden tohtoriohjelmaan tulee hakea erikseen. Tarkista hakukriteerit huolella osoitteesta https://www.aalto.fi/fi/ohjelmat/insinooritieteiden-tohtoriohjelma.

Kiinnostuitko?

Lähetä hakemuksesi elektronisen rekrytointijärjestelmämme kautta. Liitä hakemukseesi:

• Motivaatiokirje (enintään yksi sivu)

• CV

• Tutkintotodistus maisterin tutkinnosta, mukaan lukien kurssiarvosanat

• Vähintään kaksi suosituskirjettä, tai suosittelijoiden yhteystiedot

Hakuaika päättyy 31.8.2024 klo 23:59 Suomen aikaa (UTC +2) ja tehtävä täytetään niin pian kuin mahdollista.

Jos olet Aallon työntekijä, hae paikkaa sisäisen Workday-järjestelmämme kautta (internal jobs/sisäiset työpaikat). Käytä olemassa olevaa Workday-käyttäjätiliäsi.

Aalto-yliopisto pidättää oikeuden perustelluista syistä jättää tehtävä avoimeksi, pidentää hakuaikaa ja avata hakuprosessi uudelleen.

Lisätietoja

Lisätietoja tehtävästä antaa professori Jukka Tuhkuri ([email protected]). Hakemukseen liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä [email protected] .

Kiinnostuitko?