Avoimet työpaikat

Väitöskirjatutkija, kiertotalouden periaatteita noudattavan elektrolyyserin vetyelektrodin kehitys

Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu 13 000 opiskelijaa ja yli 4500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä. Monimuotoisuus on osa meitä, ja teemme jatkuvaa työtä yhteisömme monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden varmistamiseksi. Siksi kannustammekin päteviä hakijoita taustasta riippumatta liittymään yhteisöömme.

Etsimme nyt kemian tekniikan korkeakouluun

Väitöskirjatutkijaa, kiertotalouden periaatteita noudattavan elektrolyyserin vetyelektrodin kehitys

Vedyn tuotantoon käytettävien elektrolyyserien määrän odotetaan kasvavan huomattavasti, kun teollisuudessa, energiantuotannossa ja liikenteessä siirrytään vähäpäästöiseen teknologiaan. Elektrolyysereiden valmistus vaatii kuitenkin uusiutumattomien mineraalien hyödyntämistä; esimerkiksi platinaryhmän metalleja käytetään polymeerielektrolyyttielektrolyysereiden (PEMEL) elektrodien valmistamiseen. Mineraalien jalostaminen elektrodeiksi asti ja niiden kierrättäminen laitteen käyttöiän päätyttyä kuluttaa kuitenkin energiaa ja kemikaaleja.  Niinpä elektrolyysereiden yleistyessä kiertotalouden periaatteita vastaavien elektrokatalyyttien ja elektrodien kehittäminen on välttämätöntä ekologisesti kestävän vetytalouden mahdollistamiseksi.

Etsimme tohtoriopiskelijaa kehittämään ekologisesti kestävämpiä elektrokatalyyttejä ja niiden kierrätysprosesseja. Tavoitteenasi on kehittää näistä katalyyteistä materiaaleja säästäviä ja energiatehokkaita elektrodeja vedyn tuotantoon PEMEL-laitteille sekä näille elektrodeille sopivia uusia kierrätysmenetelmä. Tämä positio on osa Aalto-yliopiston vetyinnovaatiokeskuksen tohtorikoulua, joka tarjoaa yhteisiä seminaareja, verkostoitumismahdollisuuksia ja yhteyksiä teollisuuteen. Työskentelet Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulussa kahdessa alansa johtavassa ryhmässä (https://www.aalto.fi/en/department-of-chemistry-and-materials-science/electrochemical-energy-conversion-and-storage ja https://www.aalto.fi/en/department-of-chemical-and-metallurgical-engineering/hydrometallurgy-and-corrosion-hydromet), mikä mahdollistaa kehittymisesi sekä vedyn elektrolyyttisen tuotannon että kierrätyksen huippututkijaksi. Käytössäsi on myös korkeatasoinen tutkimusinfrastruktuuri.

Jos olet luova ja ahkera ja olet suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon sähkökemiassa, kemiantekniikassa, materiaalitieteessä tai vastaavalla alalla, saatat olla etsimämme tohtoriopiskelija. Arvostamme kykyä johtaa omaa työtä sekä viedä eteenpäin omaa tutkimusprojektia. Työssä tarvitaan myös yhteistyötaitoja, sillä toimit yhteistyössä kahdessa eri tutkimusryhmässä.

Työsuhteen alussa haet jatko-opinto-oikeutta Aalto-yliopiston Kemiantekniikan korkeakouluun. Tarkista opiskelijatiedot ja hakukriteerit osoitteesta https://www.aalto.fi/fi/koulutustarjonta/kemian-tekniikan-tohtoriohjelma. Kiinnitä huomiota erityisesti englannin kielen pakolliseen taitotasoon. Ensimmäinen työsopimus tehdään kahdeksi vuodeksi ja tohtoriopinnot Aalto-yliopistossa kestävät yhteensä noin neljä vuotta.

Työsopimuksen aloituspäivä on syksyllä 2024 ja sovitaan tarkemmin valitun kandidaatin kanssa.

Kiinnostuitko?

Jos haluat liittyä joukkoomme, lähetä hakemuksesi rekrytointijärjestelmämme kautta viimeistään 9.8.2024. Liitä hakemukseesi seuraavat englanninkieliset dokumentit PDF-tiedostoina.

Jos olet Aallon työntekijä, hae paikkaa sisäisen Workday-järjestelmämme kautta (internal jobs/sisäiset työpaikat). Käytä olemassa olevaa Workday-käyttäjätiliäsi.

• Motivaatiokirje, jossa kuvailet itseäsi ja miksi olet kiinnostunut jatko-opinnoista ja juuri tästä tehtävästä

• CV

• tutkintotodistus maisterin tutkinnosta

Jos sinulla on kysyttävää, voit olla yhteydessä professoreihin Tanja Kallio (tanja.kallio(a)aalto.fi) ja Mari Lundström (mari.lundstrom(a)aalto.fi).

Kiinnostuitko?