Avoimet työpaikat

Väitöskirjatutkija puun kaskadikäytön kiertokulun ja ympäristö- sekä taloudellisten vaikutusten alalle

Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu 13 000 opiskelijaa ja yli 4500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä. Monimuotoisuus on osa meitä, ja teemme jatkuvaa työtä yhteisömme monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden varmistamiseksi. Siksi kannustammekin päteviä hakijoita taustasta riippumatta liittymään yhteisöömme.

Haemme nyt

Väitöskirjatutkijaa puun kaskadikäytön kiertokulun ja ympäristö- sekä taloudellisten vaikutusten alalle

Tehtävän tausta

Puurakentaminen voi olla merkittävässä roolissa ilmastonmuutoksen lieventämisessä. Kuitenkin meidän tulee käyttää metsäresursseja harkiten, jotta voimme maksimoida niiden hiilensidonnan potentiaalin, varmistaa niiden terveyden, säilyttää biodiversiteetin ja ylläpitää ekosysteemipalveluja. Puutuotteiden uudelleenkäyttö ja kierrätys materiaalikaskadissa voi parantaa puurakentamisen ympäristösuoritusta sekä tehostaa resurssitehokkuutta. Lisäksi puutuotteiden kaskadi voi johtaa arvon luomiseen tarjoamalla palveluita sivutuotteiden kierrättämiseen ja jätteiden hyödyntämiseen. Siitä huolimatta puukaskadin hyödyntäminen on ollut hidasta johtuen jätekuidun saatavuudesta ja laadusta, kilpailevista säädöksistä sekä puukaskadin tuotteille vallitsevan markkinan puutteesta. Erityisesti puukaskadin ympäristö-, sosiaali- ja taloudellisten hyötyjen puutteet ovat hidastaneet sen hyödyntämistä.

Verkostosi ja tiimisi

Tehtävä on avoinna Puun materiaalitekniikan tutkimusryhmässä, jota johtaa professori Mark Hughes.

Aalto-yliopisto Kemian tekniikan korkeakoulussa sijaitseva Biotuotteiden ja biotekniikan laitos (Bio2) on kansainvälisesti tunnettu korkeatasoisesta tutkimuksestaan kehittyneiden materiaalien valmistamiseksi kestävästi uusiutuvista luonnonvaroista. Laitos kuuluu alallaan Euroopan johtavien tutkimuslaitosten ja yliopistojen joukkoon. Bio2-laitoksen tavoitteena on olla osaltaan synnyttämässä uusia resurssitehokkaita ja ympäristöystävällisiä valmistusmenetelmiä. Laitos keskittyy tutkimuksessaan erityisesti lignoselluloosapohjaisiin materiaaleihin ja tuotteisiin nanomateriaaleista uusiin selluloosapohjaisiin tekstiileihin. Biotieteiden alueella laitoksella on tutkimusta bioprosessitekniikassa, molekyylibiotekniikassa, entsyymiteknologiassa, metaboliamuokkauksessa, synteettisessä biologiassa sekä biomolekyyli- ja biohybridimateriaaleissa.

Roolisi ja tavoitteesi

Osana Puun materiaalitekniikan tutkimusryhmän työtä resurssitehokkaan puurakentamisen parissa ilmastonmuutoksen lieventämiseksi, etsimme nyt väitöskirjatutkijaa tutkimaan, miten purettujen rakennusten puun ja muiden tällä hetkellä käyttämättömien lähteiden käyttö voi vaikuttaa puurakentamisen kiertotalouteen, ympäristövaikutuksiin ja talouteen. Tutkimuksen päätavoitteena on suorittaa ympäristö- ja taloudellinen analyysi puun kaskadikäytöstä käyttäen LCA- ja LCC-menetelmiä sekä arvioida kiertotaloutta ja resurssitehokkuutta.

Osaamisesi ja taustasi

Etsimme motivoitunutta kandidaattia, jolla on soveltuva maisterintutkinto sekä osaamista LCA- ja LCC-metodologioista. Osaaminen kiertotalouden ja kierrätyksen osa-alueilta sekä kokemus puumateriaaleista katsotaan eduksi.

Mitä tarjoamme

Tohtoriopinnot Aalto-yliopistossa kestävät noin neljä vuotta. Tehtävään valitulle kandidaatille tarjotaan vuoden työsopimusta mahdollisella jatkolla. Väitöskirjatutkijan aloituspalkka on noin 3000 euroa/kk.

Jos sinut valitaan tähän tehtävään, haet jatko-opintoihin Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulussa. Tarkista lisätiedot ja hakukriteerit osoitteesta Kemian tekniikan tohtoriohjelma | Aalto-yliopisto. Kiinnitäthän huomiota englannin kielen pakolliseen taitotasoon.

Tehtävän odotettu aloituspäivä on syyskuussa 2024 tai sovitun mukaisesti.

Lähityöpisteesi sijaitsee uudistuneella ja elävällä Otaniemen kampusalueella, jossa on monipuoliset palvelut ja hyvät kulkuyhteydet metron ja isojen väylien varrella.

Kiinnostuitko?

Jos haluat liittyä joukkoomme, jätä hakemuksesi viimeistään 11.8.2024 “Hae nyt” -linkin kautta.

Hakeaksesi tehtävään lähetäthän seuraavat dokumentit englannin kielellä ja yhtenä PDF-tiedostona:

• 1 sivun motivaatiokirje

• CV, mukaan lukien mahdollinen julkaisuluettelo sekä maisterintutkielman nimi

• 1 sivun kuvaus aikaisemmasta soveltuvasta tutkimuskokemuksesta sekä opinnoista

• Skannattu kopio maisterintutkinnosta & opintorekisteriote maisterin tutkinnon osalta (tai vastaava dokumentti)

Aalto-yliopiston työntekijöiden ja vierailijoiden tulee hakea paikkaa sisäisen HR-järjestelmän Workday (avainsana Find Jobs) kautta käyttämällä olemassa olevaa Workday-käyttäjätiliään (ei ulkoisten avoimien työpaikkojen verkkosivujen kautta).

Lisätietoa tehtävästä antaa professori Mark Hughes (mark.hughes(at)aalto.fi).

Haluatko tietää enemmän meistä ja tulevista kollegoistasi? Katso nämä videot: Aalto University – Towards a better world, Aalto People, and Shaping a Sustainable Future. Lue lisää työskentelystä Aallossa: https://www.aalto.fi/fi/toihin-aaltoon.

Tutustu uuteen virtuaalikampuskokemukseemme:  https://virtualtour.aalto.fi/.

Aalto-yliopisto pidättää oikeuden jättää paikka auki, pidentää hakuaikaa, avata hakuprosessi uudelleen ja ottaa huomioon hakijat, jotka eivät ole jättäneet hakemuksia hakuaikana.

Kiinnostuitko?