Avoimet työpaikat

Väitöskirjatutkija tehokkaan ja vihreän ammoniakkituotannon materiaalikehitykseen

Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu 13 000 opiskelijaa ja yli 4500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä. Monimuotoisuus on osa meitä, ja teemme jatkuvaa työtä yhteisömme monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden varmistamiseksi. Siksi kannustammekin päteviä hakijoita taustasta riippumatta liittymään yhteisöömme.

Aalto-yliopiston Kemiantekniikan korkeakoulu ja Perustieteiden korkeakoulu hakevat

Väitöskirjatutkijaa tehokkaan ja vihreän ammoniakkituotannon materiaalikehitykseen

Kutsumme sinua haasteeseen kehittämään vihreään siirtymiseen tarvittavia materiaaleja ja menetelmiä! Ammoniakki on yksi maailman eniten tuotetuista yhdisteistä (~150 miljoonaa tonnia vuodessa) ja elintärkeä raaka-aine lannoitteille ja muille tärkeille aineille. Se on myös lupaava vihreän vedyn kantaja ja täysin hiiletön polttoaine. Tällä hetkellä ammoniakkia tuotetaan energiaa runsaasti kuluttavalla Haber-Boschin synteesillä käyttämällä fossiilista vetyä. Litiumvälitteinen typen pelkistys (LiNR) on osoittautunut lupaavaksi menetelmäksi sähkökemiallisessa ammoniakkisynteesissä. LiNR vaatii kuitenkin vielä kehitystä, koska sen materiaalit eivät ole stabiileja eikä niitä ymmärretä riittävästi, jotta niitä voitaisiin kehittää systemaattisesti. Tässä projektissa tutkitaan LiNR-materiaaleja kehittyneillä karakterisointimenetelmillä ja räätälöidään niitä tarkasti atomikerroskasvatuksen (ALD) avulla. Päätavoitteena on ymmärtää kiinteä-elektrolyyttirajapinnan (SEI) rooli ja optimoida materiaalit tehokkaaseen LiNR:iin. Projekti edistää tehokasta sähkökemiallisen ammoniakin tuotantoa ja hiilineutraalin yhteiskunnan toteutumista.

Roolisi

Tehtävä on osa Aalto-yliopiston vetyinnovaatiokeskuksen tohtorikoulua, jota tukevat yhteiset seminaarit, verkostoituminen ja kontaktointi teollisuuden kanssa. Tehtävässäsi kehität ja suunnittelet LiNR:n edellyttämiä materiaaleja ja rakennat ymmärrystä niiden käyttäytymisestä Aalto-yliopiston nykyaikaisissa tiloissa. Työsuhteen alussa haet jatko-opintoihin Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa. Lisää tietoa ja hakukriteerit löydät osoitteestaPerustieteiden tohtoriohjelma | Aalto-yliopisto. Ensimmäinen työsopimus tehdään kahdeksi vuodeksi ja jatko-opinnot Aalto-yliopistossa kestävät yhteensä noin neljä vuotta.

Projekti toteutetaan kahden Aalto-yliopiston korkeakoulun yhteistyönä. Materiaalien rajapintojen muokkaus toteutetaan ALD-menetelmällä Kemiantekniikan korkeakoulussa (CHEM, ohjaaja Ville Miikkulainen). Rajapintojen dynamiikkaa ja LiNR-suorituskykyä tutkitaan Perustieteiden korkeakoulussa (SCI, ohjaaja Yaolin Xu). Karakterisointeja tehdään Suomen kansallisen infrastruktuurin OtaNanon nanomikroskopiakeskuksessa (NMC, esim. kryo-FIB/STEM ja operandi TEM) sekä synkrotroneilla (esim. MAX IV, ESRF, BESSY, SOLEIL).

Odotamme sinulta

Etsimme kunnianhimoista tutkijaa, joka pitää poikkitieteellisessä ympäristössä työskentelemisestä ja uusien menetelmien ja lähestymistapojen oppimisesta.

Odotamme hakijalla olevan ylempi korkeakoulututkinto kemiassa, materiaalitieteessä, fysiikassa tai läheisesti niihin liittyvältä alalta. Osaaminen seuraavista aiheista luetaan hakijan eduksi:

• Sähkökemiallinen analyysi ja/tai -katalyysi
  • Atomikerroskasvatus (ALD)
  • Läpäisyelektronimikroskopia (TEM)
  • Röntgenspektroskopiat (esim. XAS, XPS)

Englannin kielen taito on pakollinen, suomen kielen taitoa ei vaadita.

Tarjoamme

Teemme Aalto-yliopistossa huippututkimusta edistyneiden materiaalien kehittämisestä usean tutkimusryhmän voimin. Otaniemen kampus on 100 kansallisuuden, 13 000 opiskelijan ja 4 500 työntekijän yhteisö. Otaniemessä ja sen lähialueilla on lukuisten high-tech-startupien ja kansainvälisten yritysten toimitiloja, mikä tarjoaa tutkijoille houkuttelevia mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja urakehitykseen.

Aalto-yliopiston tutkimus- ja opetushenkilöstön vuosittainen työmäärä on 1612 tuntia. Aalto-yliopisto noudattaa suomalaisten yliopistojen palkkausjärjestelmää, ja väitöskirjatutkijan aloituspalkka on noin 2700 € kuukaudessa (brutto), ja se nousee tutkimuksen ja opintojen edetessä. Sopimus sisältää mm. Aalto yliopiston työterveyden kattavat palvelut.

Aloitusajankohta on syksyllä 2024 ja tarkka päivämäärä sovitaan tehtävään valitun henkilön kanssa.

Kiinnostuitko?

Lähetä hakemuksesi rekrytointijärjestelmämme kautta viimeistään 15.9.2024 klikkaamalla kohdasta ”Apply Now” hakusivullamme. Liitä mukaan seuraavat asiakirjat englanniksi:

• Motivaatiokirje, jossa kuvailet itseäsi ja miksi olet kiinnostunut jatko-opinnoista ja juuri tästä tehtävästä
  • CV sisältäen koulutuksesi, työhistoriasi ja kahden suosittelijan yhteystiedot
  • Tutkintotodistus maisterin tutkinnosta

Jos olet Aallon työntekijä, hae paikkaa sisäisen Workday-järjestelmämme kautta. Käytä olemassa olevaa Workday-käyttäjätiliäsi. Aalto-yliopiston opiskelijoiden ja vierailijoiden tulee hakea ulkopuolisina hakijoina henkilökohtaisella sähköpostiosoitteella (ei Aalto-sähköpostilla).

Lisätietoja tehtävästä antavat professori Yaolin Xu (yaolin.xu(at)aalto.fi) (englanniksi) ja professori Ville Miikkulainen (ville.miikkulainen(at)aalto.fi).

Aalto-yliopisto pidättää oikeuden perustelluista syistä jättää tehtävän avoimeksi, pidentää hakuaikaa, avata hakuprosessin uudelleen ja ottaa huomioon hakijat, jotka eivät ole jättäneet hakemusta hakuajan kuluessa.

Haluatko tietää lisää meistä ja tulevista kollegoistasi? Voit katsoa videot: Aalto University – Towards a better world, Aalto People ja Shaping a Sustainable Future. Lue lisää työskentelystä Aallossa: Careers at Aalto | Aalto University

Kiinnostuitko?