Opiskelijaprojekti auttoi ESG-suorituskyvyn huomioon ottamisessa yritysten arvonmäärityksessä
Opiskelijoiden Deloittelle kehittämässä lopullisessa mallissa keskityttiin kestävään kehitykseen liittyvien aiheiden riski- ja mahdollisuusanalyysiin.
Projektit ovat alvillista toimintaa, josta yritys saa yhden laskun projektin päätyttyä.
Projektien hinnat lähtien 16.500€ (+alv). Projektien kustannukset käytetään kolmeen kohteeseen: opiskelijapalkkiot, ohjaajien palkkiot ja organisointikustannukset.
Tärkeää! Kauppakorkeakoulun partnereilla on yksi ilmainen vuosittainen projekti.
Kauppakorkeakoulun partnerit ovat: Alma Media, Deloitte, EY, Hilti, K-ryhmä, Konecranes, KPMG, OP, PwC.
Opiskelijoiden Deloittelle kehittämässä lopullisessa mallissa keskityttiin kestävään kehitykseen liittyvien aiheiden riski- ja mahdollisuusanalyysiin.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu teki yhteistyötä OP Ryhmän kanssa opiskelijaprojektissa, jossa selvitettiin EU:n FIDA-sääntelyn mahdollisuuksia.
Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Hilti (Suomi) Oy ja Kauppakorkeakoulu yhdistivät voimansa selvittääkseen Hiltin työkalupalvelun taloudellisia vaikutuksia sekä kehittääkseen palvelun myyntiprosessia asiakasyritysten talousjohdon kanssa.
PwC Suomi hyödyntää projektin tuloksia omassa strategiatyössään.
Räätälöity opiskelijoiden yritysprojekti tutki K-ryhmän hyvinvointiin liittyvien digitaalisten palveluiden kysyntää analysoimalla markkinatrendejä ja kuluttajakäyttäytymistä.
Opiskelijoiden tekemä yritysprojekti lisäsi asiakkaan ymmärrystä tulospohjaisen liiketoimintamallin soveltamisesta.
Tiimi oppi projektin aikana paljon rahastoalasta ja arvopaperikeskuksen tehtävistä.
Kauppakorkeakoulu ja KPMG tekivät yhteistyötä muuttaakseen perinteisiä tilintarkastuskäytäntöjä.
Kaksi Kauppakorkeakoulun opiskelijaa tutki pohjoismaisia yrityksiä PwC Finlandin toimeksiantona.
Opiskelijoille selvisi, että nuoret työntekijät arvostavat mahdollisuutta jatkuvaan oppimiseen ja kehittymismahdollisuuksiin.
“Halusimme saada aiempaa parempaa ymmärrystä siitä, miksi työntekijät lähtevät palveluksestamme.”
Opiskelijat tekivät Alma Medialle yritysprojektin, jossa he kartoittivat asumisen digitaalisia palveluita kestävän kehityksen näkökulmasta.
Projektin sisältöä ja työtapoja pystyttiin myös ketterästi muokkaamaan kesken projektin tunnistettujen, uusien tarpeiden mukaisesti.
Aalto-yliopisto vastaa projektin käynnistyksestä, hallinnasta ja toteuttamisesta. Yritys voi päättää, kuinka paljon se on yhteydessä opiskelijaryhmään. Yhteydenpidon määrä vaihtelee riippuen projektin sisällöstä ja yrityksen tarpeista. Välttämättömia kokouksia ovat aloitus-, väli- ja lopputapaaminen.
Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit mahdollistavat projektien suunnittelun kumppanin tarpeiden mukaan. Räätälöitäviä asioita ovat mm. projektin sisältö, aikataulu, kesto ja projektiryhmän suuruus. Yleisimmin projektit kestävät n. kolme kuukautta ja suosituin projektiryhmän koko on ollut 2-3 opiskelijaa ja ryhmää ohjaava tutkija.
Yritykselle opiskelijaprojekti on kustannustehokas vaihtoehto, jolla on loistava hinta-kustannussuhde verrattuna vaikkapa kaupallisten tutkimus- ja konsultointiyritysten palveluihin. Aalto-yliopisto laskuttaa projektin kustannukset yhdellä laskulla projektin jälkeen. Kustannukset pitävät sisällään ohjaajan ja opiskelijoiden palkkiot sekä organisointikustannukset.
Useat yritykset ovat käyttäneet projekteja rekytointikanavana. Hyvien työntekijöiden löytäminen voi olla työläs ja aikaa vievä prosessi. Räätälöidyissä opiskelijoiden yritysprojekteissa yliopisto ensin valitsee potentiaalisimmat tekijät hakijoiden joukosta. Yritys voi sitten seurata projektin onnistumista ja opiskelijoiden toimintaa. Projektin loppuvaiheessa yrityksellä on jo poikkeuksellisen hyvä käsitys opiskelijoiden työn laadusta ja toimintatavoista.
Oikeiden ihmisten valitseminen on paljon helpompaa, kun arvioitavana on muutakin kuin ansioluottelo ja työhaastattelu. Samalla myös opiskelijat saavat käsityksen yrityksestä ja he pystyvät paremmin päättämään, haluavatko he työskennellä siellä pidempään. Epäonnistuneiden rekrytointien riski pienenee.
Lisätietoa:
Tommi Vihervaara
projektiasiantuntija
Ulkoiset suhteet, Kauppakorkeakoulu
+358 50 383 7388
[email protected]
Yritysyhteistyö opetuksessa – Käytännön käsikirja yliopistoille ja yrityksille on ensimmäinen suomenkielinen käsikirja aiheesta. Kirja sisältää paitsi tietoa yhteistyön muodoista myös käytännön esimerkkejä onnistuneista ja epäonnistuneista yhteistyömuodoista.
Kirjan voi ladata ilmaiseksi e-kirjana (linkki alla) tai ostaa pokkarina Aalto Shopista.