Opetussuunnitelmatyön sanasto
Tässä määritellään opetussuunnitelmaohjeissa käytetyt termit.
Opetussuunnitelmapäätöksiä tehdään kaksivuotisen opetussuunnitelmatyön lisäksi kehitettäessä koulutusportfoliota ja kehittäessä opetustarjontaa. Koulutusportfolion kehittämisellä tarkoitetaan yliopiston koulutusohjelmien, tohtoriohjelmien kehittämistä ja opetustarjonnan kehittämisellä tarkoitetaan voimassa olevan opetussuunnitelman puitteissa tapahtuvaa opintojaksojen ja toteutusten kehittämistä.
Opetussuunnitelmatyön tavoite on tulevaisuusorientoitunut ja oppimiskeskeinen opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmatyön perustana ovat ohjelman kirkkaan tarkoituksen perusteella muotoiltavat ja jatkuvasti kehittyvät osaamistavoitteet, oppimiskeskeinen opetus ja jatkuvaan arviointiin pohjautuva kehittäminen. Kaksivuotinen opetussuunnitelmakausi mahdollistaa ohjelmien uudistamisen, mikäli ohjelma tai korkeakoulu tunnistaa tarpeen uudistukselle.
Opetussuunnitelmatyön toimintatapoja, ohjeita, linjauksia ja opetussuunnitelmatyön tukea kehitetään vastaamaan tähän jatkuvaan kehittämiseen perustuvaan malliin.
Opetussuunnitelmatyö koostuu neljästä prosessista, jotka ovat:
Yliopiston opetussuunnitelmatyötä ohjaavat sekä eurooppalaiset että kansalliset säädökset sekä yliopiston strategia. Opetussuunnitelmatyötä ohjaavat myös muut Aallon säännöt, kuten opetusta ja opiskelua koskevat yleiset säännöt ja opetussuunnitelmatyötä koskevat päätökset ja linjaukset.
Opetussuunnitelmatyötä ohjaavat eurooppalaiset ja kansalliset säädökset |
---|
Valtioneuvoston asetus yliopistojen tutkinnoista |
Tutkintojen kansallinen viitekehys |
Aalto-yliopiston opetussuunnitelmatyötä ohjaavat säännöt, linjaukset ja ohjeet |
---|
Yliopiston strategia ja strategian toimeenpanosuunnitelmat |
Tutkintosääntö ja Yleiset opetusta ja opiskelua koskevat säännöt |
Opetussuunnitelmasta päättämistä koskevat päätökset: Päätös kaksivuotisesta opetussuunnitelmasta, päätös opetussuunnitelmapäätösten delegoinnista |
Akateemisten asiain komitean antamat linjaukset ohjelmien ja opetussuunnitelmien valmisteluun: Kokous 16.5.2017Kokous 10.12.2013Kokous 20.11.2012Kokous 30.8.2011Kokous 11.5.2010 |
Yliopiston kielilinjaukset |
Opetussuunnitelmalinjaukset |
Vahvistettavat opetussuunnitelmatiedot ohjelmista ja opintokokonaisuuksista sekä opintojaksoista, opetusperiodit, muutosten tekeminen voimassa olevaan opetussuunnitelmaan sekä valmistelun aikataulu |
Opetussuunnitelmien valmistelua ohjaavat yliopisto-, korkeakoulu-, ja ohjelmatasolla asetetut tavoitteet. Opetussuunnitelmien valmistelulle asetetut tavoitteet pohjautuvat strategiaan. Opetuksen ja oppimisen ohjausryhmä LESG sopii yliopiston tavoitteista vararehtorin johdolla kullekin opetussuunnitelmakaudelle annettavissa linjauksissa.
Korkeakoulun akateeminen komitea sekä opetuksesta vastaava varadekaani ohjaavat kouluissa ohjelmien työtä. Halutessaan sekä korkeakoulun akateeminen komitea, että opetuksesta vastaava varadekaani voivat antaa koulukohtaisia linjauksia ja ohjeita tukemaan opetussuunnitelmien valmistelua.
Ohjelmien vastuulla on ohjelman kehittämistavoitteiden asettaminen yliopiston ja korkeakoulun linjausten sekä ohjelman arvioinnin tuloksena syntyneiden tarpeiden mukaisesti. Kehittämistyö tehdään ohjelmissa ja laitoksilla. Ohjelmajohtaja vastaa kehittämistyöstä ja yleensä siihen osallistuvat ohjelman opettajat, opiskelijat ja sidosryhmät. Kehittämistyön aikana syntyviä luonnoksia ja alustavia tietoja jaetaan yliopiston sisällä, jotta keskinäiset riippuvuudet voidaan huomioida suunnittelussa ennen päätöksentekoa.
Opetussuunnitelma on myös hallinnollinen päätös, jonka valmistelu etenee yliopiston yhteisen aikataulun mukaisesti. Oppimispalvelut tukee ohjelmia sen varmistamisessa, että opetussuunnitelmissa on kuvattuna tarpeelliset tiedot ohjelmista, kokonaisuuksista ja opintojaksoista. Luonnosten, yhteenvetojen ja alustavien tietojen perusteella tarkistetaan yliopisto- ja koulutasolla sovitut asiat ennen dokumenttien viimeistelyä ja päätöksentekoa.
Korkeakoulun tai yliopiston akateeminen komitea vahvistaa opetussuunnitelmat muodollisesti ennen niiden julkaisua. Taiteiden ja tekniikan alalla opetussuunnitelmat käsitellään koulutusneuvostoissa ennen akateemisen komitean päätöskokousta. Valmistelutyön tukeminen ja tarkistusvaiheet prosessissa varmistavat, että vahvistettava opetussuunnitelma vastaa tavoitteita ja linjauksia.
Dokumentti | Käyttötarkoitus | Valmistelu ja päätöksenteko |
---|---|---|
Opetussuunnitelmatyön linjaukset | Yliopiston opetussuunnitelmatyön ohjaaminen strategian mukaisesti. | LESG valmistelee, vararehtori vahvistaa. |
Ohjelman kehittämistavoitteet | Ohjelman oman työn ohjaaminen ja jäsentäminen. | Ohjelmajohtaja ja ohjelman kehittämisryhmä valmistelee, ei muodollista päätöksentekoa. |
Ohjelman tarkoituksen kuvaus | Ohjaa opetussuunnitelman valmistelua ja esimerkiksi markkinointitekstien laatimista. | Ohjelmajohtaja ja ohjelman kehittämisryhmä valmistelee, ei muodollista päätöksentekoa. |
Luonnos osaamistavoitteista ja ohjelman ja sivuaineiden tutkintovaatimuksista | Ohjelmiin ja pää- ja sivuaineisiin tulossa olevien muutosten jakaminen yliopiston sisäisesti ennen päätöksentekoa, laadunvarmistus. | Ohjelmajohtaja ja ohjelman kehittämisryhmä valmistelee, LES koordinoi ja kokoaa. Koulutusneuvosto tai vastaava keskustelee korkeakoulun käytännön mukaan. Ei muodollista päätöksentekoa. |
Yhteenveto tarjottavista pää- ja sivuaineista tai vastaavista opintokokonaisuuksista | Opintokokonaisuustarjontaan sekä pää- ja sivuaineiden perustietoihin suunniteltujen merkittävien muutosten jakaminen yliopiston sisäisesti ennen päätöksentekoa. Mahdollistaa ohjelmien tutkintovaatimusten viimeistelyn ja riippuvuuksien huomioimisen. | Pää- ja sivuaineiden vastuuhenkilöt valmistelevat, LES koordinoi ja kokoaa. Koulutusneuvosto tai vastaava keskustelee korkeakoulun käytännön mukaan. Ei muodollista päätöksentekoa. |
Opetusta tuottavan yksikön opintojaksotarjonta seuraavalle OPS-kaudelle | Opintojaksotarjontaan suunniteltujen muutosten jakaminen yliopiston sisäisesti ennen päätöksentekoa. Mahdollistaa ohjelmien tutkintovaatimusten viimeistelyn ja riippuvuuksien huomioimisen. | Laitos tai muu yksikkö valmistelee, LES koordinoi ja kokoaa. Koulutusneuvosto tai vastaava keskustelee korkeakoulun käytännön mukaan. Ei muodollista päätöksentekoa. |
Yhteenveto merkittävistä muutoksista opintojaksoissa | Opintojaksoihin suunniteltujen merkittävien muutosten jakaminen yliopiston sisäisesti ennen päätöksentekoa. Mahdollistaa ohjelmien tutkintovaatimusten viimeistelyn ja riippuvuuksien huomioimisen. | Laitos tai muu yksikkö valmistelee, LES koordinoi ja kokoaa. Koulutusneuvosto tai vastaava keskustelee korkeakoulun käytännön mukaan. Ei muodollista päätöksentekoa. |
Kurssikuvausten päivitykset | Ohjelmien ja sivuaineiden tutkintovaatimusten viimeistely. | Opettaja valmistelee Curriculum plannerissa. |
Opetusaika ja -paikkatoiveet sekä muut tarpeet lukujärjestyssuunnittelun pohjaksi | Toimii pohjana lukujärjestyksen suunnittelussa. | Opettaja valmistelee Curriculum plannerissa. |
Ohjelman ja pää- ja sivuaineiden osaamistavoitteet ja tutkintovaatimukset | Ohjaa opiskelijoiden opintojen suunnittelua. Julkaistaan opiskelijan oppaassa. | Ohjelmajohtaja / aineen vastuuhenkilö vastaa, LES koordinoi tarkistamisen ja viimeistelyn. Koulutusneuvosto tai vastaava käsittelee korkeakoulun käytännön mukaan. Koulun / yliopiston akateeminen komitea vahvistaa. |
Kurssikuvaukset | Ohjaa opiskelijoiden opintojen suunnittelua. Julkaistaan Sisussa. | Opettaja vastaa, LES koordinoi tarkistamisen ja viimeistelyn. Koulutusneuvosto tai vastaava käsittelee korkeakoulun käytännön mukaan. Koulun / yliopiston akateeminen komitea vahvistaa. |
Pää- ja sivuaineiden ja niitä vastaavien opintokokonaisuuksien tarjontaan suunnitellut muutokset, eli
Uusi opintokokonaisuus voidaan perustaa vain opetussuunnitelmakauden alusta, pois lukien kokonaisuudet uuteen koulutusohjelmaan. Huomaa, että opiskelija ei voi valita suorittavansa lakkautettua opintokokonaisuutta. Opintokokonaisuutta lakkautettaessa pitää ottaa huomioon, että niillä opiskelijoilla, joilla kyseinen kokonaisuus on vahvistettuna opintosuunnitelmassaan ennen lakkauttamisen voimaantuloa, täytyy olla mahdollisuus suorittaa se loppuun opiskelijalle myönnettynä opintoaikana.
Opintojaksojen tarjontaan suunnitellut muutokset, eli
kootaan yhteenvedoksi yksiköittäin ja jaetaan yliopiston sisäisesti.Oppimispalvelut kokoaa yhteenvedon ja jakaa tiedot yksiköiden välillä.
Ohjelmaan kuuluvan pakollisen tai vaihtoehtoisen opintojakson lakkauttaminen voi tulla voimaan vain opetussuunnitelmakauden alusta, kokonaan vapaasti valittavan opintojakson lakkauttaminen voi tulla voimaan lukuvuoden alusta.
Lakkautettaessa ohjelman pakollinen tai vaihtoehtoinen opintojakso, ohjelman ja opintojaksosta vastaavan laitoksen tai yksikön on huolehdittava, että opintojakson henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaansa valinneiden opiskelijoiden opinnot eivät tästä syystä tarpeettomasti viivästy. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi varmistamalla, että opintojakson valinneilla opiskelijoilla on mahdollisuus toisen vaihtoehtoisen opintojakson valitsemiseen saman lukukauden aikana, mahdollisuus suorittaa lakkautettu opintojakso esimerkiksi tenttimällä seuraavan lukuvuoden aikana, mahdollisuus suorittaa korvaava opintojakso tai henkilökohtainen tapa suorittaa lakkautettu opintojakso.
Opetussuunnitelmat ovat voimassa kaksi lukuvuotta. Tänä aikana niihin ei ole tarkoitus tehdä muutoksia. Opiskelijoilla on oikeus luottaa opetussuunnitelman, eli esimerkiksi opintojakson arviointiperusteiden, ajoituksen tai opintojaksotarjonnan, samoin kuin tutkintoon vaadittavien opintojen muuttumattomuuteen opetussuunnitelman voimassaoloaikana.
Kaksi vuotta voimassa olevaan opetussuunnitelmaan, eli ohjelmien ja opintokokonaisuuksien osaamistavoitteisiin ja tutkintovaatimuksiin sekä opintojaksokuvauksiin ei pääsääntöisesti voi tehdä muutoksia opetussuunnitelmakauden aikana. Toisinaan muutokset ovat kuitenkin perustellusta syystä välttämättömiä. Tässä osiossa kerrotaan mitkä muutokset ovat mahdollisia ja miten asiasta päätetään.
Pitkäjänteinen strateginen ohjelmien kehittäminen ja huolellinen resurssisuunnittelu yksiköissä on lähtökohta sille, että yllättäviä muutostarpeita ei synny. On myös tärkeää osallistaa yksikön akateeminen henkilöstö laajasti opetussuunnitelmatyöhön, jotta kehittämisideat ja aloitteet ehtivät ajoissa prosessiin mukaan. Hyvä käytäntö on aloittaa suunnittelutyö yksikön yhteisellä tapaamisella ja sen jälkeen säännöllisesti kertoa työn etenemisestä ja tulossa olevista vaiheista esimerkiksi laitoskokouksissa.
Yksikössä täytyy myös varmistaa, että etenkään ohjelmien keskeiset opintojaksot eivät ole vain yhden akateemisen vastuuhenkilön varassa. Ohjelmien, opintokokonaisuuksien ja kurssitarjonnan suunnittelussa pitää huomioida esimerkiksi tiedossa olevat uudet rekrytoinnit ja muut muutokset.
Perustiedot
Osaamistavoitteet ja tutkintovaatimukset
Opintokokonaisuustarjonta
Muutettava tieto | Muutoksen aikataulu | Päätöksentekijä |
---|---|---|
Perustiedot | ||
Ohjelman vastuuprofessori | Tarvittaessa | Dekaani tai muu ohjesäännön tai tutkintosäännön määräämä henkilö |
Opintokokonaisuuden vastuuhenkilö | Tarvittaessa | Dekaani tai muu ohjesäännön tai tutkintosäännön määräämä henkilö |
Muu muutos perustietoihin | Ei mahdollista | Ei mahdollista |
Osaamistavoitteet ja tutkintovaatimukset | ||
Vaihtoehtoisen opintojakson lisääminen opintokokonaisuuden tutkintovaatimuksiin, kun opintokokonaisuudessa on ennestään keskenään vaihtoehtoisia opintojaksoja | Tarvittaessa | Akateeminen päätöksenteko: katso kohta "muutoksen valmistelu ja päättäminen" |
Muu muutos ohjelman tai opintokokonaisuuden tutkintovaatimuksiin | Ei mahdollista | Ei mahdollista |
Muutos osaamistavoitteisiin | Ei mahdollista | Ei mahdollista |
Opintokokonaisuustarjonta | ||
Uuden pää- tai sivuaineen tai muun opintokokonaisuuden perustaminen olemassa olevaan ohjelmaan | Ei mahdollista | Ei mahdollista |
Uuden pääaineen tai muun opintokokonaisuuden perustaminen uuteen ohjelmaan | Ohjelman ensimmäisen opetussuunnitelman yhteydessä | Akateeminen päätöksenteko |
Pää- tai sivuaineen tai muun opintokokonaisuuden lakkauttaminen | Päätös tarvittaessa, voimaantulo opetussuunnitelmakauden alusta | Akateeminen päätöksenteko |
Perus- ja kuvaustiedot
Opintojaksotarjonta
Opetuksen toteutus
Muutettava tieto | Muutoksen aikataulu | Päätöksentekijä |
---|---|---|
Perus- ja kuvaustiedot | ||
Opintojakson vastuuopettaja tai muu opettaja | Tarvittaessa | Laitoksen johtaja tai yksikön käytännön mukaan |
Muutos opintojakson
|
Toteutusta edeltävän lukukauden loppuun mennessä | Akateeminen päätöksenteko: katso kohta "muutoksen valmistelu ja päättäminen" |
Muutos nimeen, koodiin, laajuuteen tai tasoon | Ei mahdollista | Ei mahdollista |
Muu muutos opintojakson opetussuunnitelmatietoihin tai opetussuunnitelman yhteydessä kerättäviin tietoihin | Tarvittaessa | Yksikön käytännön mukaan |
Opetuksen toteutus | ||
Toteutuskerran lisääminen opetussuunnitelmaan | Tarvittaessa | Yksikön käytännön mukaan joko opettajan tai laitosjohtajan päätöksellä tai akateemisessa päätöksenteossa |
Toteutuskerran poistaminen opetussuunnitelmasta (vahvistettu perioditieto lukuvuodelle merkitsee toteutuskerran vahvistamista) | Ei mahdollista | Ei mahdollista |
Opintojaksotarjonta | ||
Opintojakson lisääminen opetussuunnitelmaan | Tarvittaessa | Akateeminen päätöksenteko: katso kohta "muutoksen valmistelu ja päättäminen" |
Opintojakson lakkauttaminen kun opintojakso kuuluu ohjelman tai sivuaineen tutkintovaatimuksiin | Päätös tarvittaessa, voimaantulo opetussuunnitelmakauden alusta | Akateeminen päätöksenteko |
Opintojakson lakkauttaminen, kun opintojakso ei kuulu minkään ohjelman tai sivuaineen tutkintovaatimuksiin | Päätös tarvittaessa, voimaantulo lukuvuoden alusta | Akateeminen päätöksenteko |
Päätöksentekijä on aina se akateeminen komitea, joka vahvistaa opetussuunnitelman. Muutos valmistellaan samoin kuin uuden opetussuunnitelman vahvistaminen, eli se koulutusneuvosto tai muu toimielin, joka esittää varsinaisen opetussuunnitelman akateemisen komitean hyväksyttäväksi, esittää muutosta voimassa olevaan opetussuunnitelmaan, jos yksikössä on tällainen toimielin.
Lisäksi akateemisen vastuuhenkilön ja korkeakoulun opetuksesta vastaavan varadekaanin täytyy puoltaa muutosta.
Tässä määritellään opetussuunnitelmaohjeissa käytetyt termit.
Aalto-yliopiston opetussuunnitelmatyön ohjeet ja aikataulu on koottu tälle sivustolle.