Verkkokokoustyökalut – Teams ja Zoom
Työkalut videokokoustamiseen, online-kokouksiin, chattiin ja liikkuvaan työhön. Panopton avulla voi taltioida ja jakaa video- ja monimediaesityksiä, mutta se ei sovellu kokouksiin.
Lisätietoja Teams-pikaoppaasta (linkki alla).
Aktivoimalla uudet ominaisuudet voit avata Teams-kokoukset omaan ikkunaan. Kaikki kokouksiin liittyvät toiminnot ovat käytössäsi kokousikkunassa. Sisällön jakaminen Teams-pääikkunasta on mahdollista kokouksessa. Aktivoinnin jälkeen myös uudet Gallery-toiminnot ovat käytössäsi.
Lisätietoa uusista toiminnoista: https://techcommunity.microsoft.com/t5/microsoft-teams-blog/new-meeting-and-calling-experience-in-microsoft-teams/ba-p/1537581
Kuinka käytät Microsoft Whiteboard -ohjelmaa Teams-tapaamisissa. Lue ohjeet alta.
Kuinka järjestät Teams-tapaamisen vierailevien osallistujien, esimerkiksi ulkopuolisten kumppaneiden ja Aallon sidosryhmien kanssa. Lue ohjeet alta.
Sinulla on kaksi vaihtoehtoa missä luoda kokouksia:
Tunnetut ongelmat:
Jos haluat pitää ad-hoc tapaamisen jonkun kanssa, voit joko:
Kokouskutsu pitää lähettää ennen kuin kutsuja voi asettaa rooleja osallistujille. Kun kutsu on lähetetty, mene kalenteriisi, klikkaa kokousta ja valitse Meeting options. Tämän jälkeen avautuu web-sivu “Who can present?”
Everyone: Kaikki henkilöt, joilla on kokouslinkki, voivat osallistua kokoukseen esittäjinä.
People in my organization: Vain organisaation jäsenet voivat olla kokouksen esittäjiä. Ulkopuoliset voivat osallistua kokoukseen, mutta eivät esittää.
Specific people: Vain henkilöt, jotka valitset osallistujalistasta, voivat toimia esittäjinä. Muut ovat läsnäolevia.
Only me: Vain kokouksen järjestäjä voi toimia esittäjänä, muut ovat läsnäolevia.
During the meeting: Kokouksen aikana voit antaa esitysvuoron haluamallesi henkilölle. Klikkaa Show participants Meeting controls -valikosta. Valitse henkilö, jonka roolia haluat muuttaa ja klikkaa More options. Muuta henkilön rooli esittäjäksi /Make a presenter tai läsnäolevaksi/Make an attendee.
Kokouksessa voit jakaa näytön, jakaa sisältöä, tehdä yhteistyötä virtuaalitaulun kanssa ja paljon muuta. Perussäätimet ovat saatavilla kokouksen ohjauspaneelissa.
Teams-kokous sisältää automaattisesti erillisen keskustelun osallistujille. Siihen voi päästä myös ennen kokouksia ja niiden jälkeen, työskennellä kokouksen asialistalla tai seurata tehtäviä.
Chat toimii ei-häiritsevänä yhteistyötapana, esim. siinä voi kysyä palautetta tai ideoita kokouksessa. Chatissa voit helposti myös esimerkiksi luoda kyselyitä Forms -sovelluksen avulla.
Teams-kokouslinkin tekeminen toisen henkilön kalenteriin on mahdollista ainoastaan luomalla linkki omaan kalenteriin ja kopioimalla se sieltä.
Tämä johtuu siitä, että hän on kokouksen järjestäjä (Organizer). Tätä toiminnallisuutta ei voi muuttaa.
Ominaisuus | Määrittelyt |
---|---|
Kokousmahdollisuus | 1000 osallistujaa |
Asiakassovellus saatavilla | Windows, Mac, Linux (beta); iOS, Android; web client |
Dial-in puhelimesta | Saatavana |
Kokousnauhoitukset | Saatavana.
Teams-kokousnauhoitteet tallentuvat nauhoittajan OneDrive-tilille. Pääsyoikeudet videoon on määriteltävissä nauhoittajan OneDrivesta. |
Teams live events | https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/limits-specifications-teams#teams-live-events |
More about Teams specifications and limits here: https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/limits-specifications-teams
Työkalut videokokoustamiseen, online-kokouksiin, chattiin ja liikkuvaan työhön. Panopton avulla voi taltioida ja jakaa video- ja monimediaesityksiä, mutta se ei sovellu kokouksiin.
Zoom tarjoaa viestintäohjelmiston, joka yhdistää videoneuvottelut, online-kokoukset, chatin ja mobiiliyhteistyön. Zoom on saatavana Aalto-yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille.