Ostopolitiikka henkilökohtaisessa käytössä olevien tietokoneiden ja mobiililaitteiden hankintaan
Vastuut ja roolit Aalto-yliopiston henkilökunnan laitteiden hankintaan määritelty
Tietokonetta tilatessa on käytössä kaksi eri tilauslomaketta, kun olet tilaamassa kannettavaa tietokonetta. Jos olet tilaamassa pöytäkonetta, käytä aina IT Orders -lomaketta.
Tilattavan tietokoneen kustannukset kohdistuvat tilauslomakkeilla eri tavalla:
Käytä eSupport-palveluportaalista löytyvää Tilaa tietokone -lomaketta kun:
Tilaa tietokone -lomakkeella tilatessa käyttäjä voi saada myös kunnostetun kannettavan tietokoneen, työsuhteen pituudesta riippuen. Kunnostetut koneet ovat puhdistettuja, uudelleenasennettuja ja hyväkuntoisia laitteita, jolla on elinkaarta jäljellä.
Tilaa tietokone -lomakkeella tilatessa IT-palvelut valitsee käyttäjälle sopivan kannettavan tietokoneen valitun konemallin ja käyttäjän työsuhteen keston perusteella. IT-palvelut vastaa kustannuksista sekä kunnostetun koneen että mahdollisesti tilattavan uuden koneen osalta.
Käytä IT Orders -lomaketta kun:
Huomioithan, että tilatessasi uuden koneen IT Orders -lomakkeella käyttäjän kustannuspaikka vastaa kustannuksista.
Tilaajan tiedot esitäyttyvät IT Orders -lomakkeelle automaattisesti tuotteiden haltijan tiedoiksi. Jos et tilaa tuotteita itsellesi, voit vaihtaa käyttäjän tiedot Tilaajan tiedot -osioon.
Poista oma nimesi ja hae haluamasi käyttäjän tiedot hänen Aalto-yliopiston sähköpostiosoitteellaan. Tiedot täydentyvät automaattisesti Aallon käyttäjätietokannasta. Jos tilaat tuotetta uudelle työntekijälle, jonka tietoja ei vielä tietokannasta löydy, voit myös syöttää tiedot manuaalisesti. Jätä tällöin tyhjäksi ne tiedot, jotka eivät ole vielä tiedossa.
IT Service DeskMe IT Service Deskissä autamme sinua mielellämme löytämään tarpeisiisi sopivan mallin. Meillä on myös nähtävänä esimerkkejä rajoitetusta määrästä malleja.
Huomioithan, että tietokoneen tai puhelimen tilaus voi olla keskitetty koulullasi. Tarkistathan siis esihenkilöltäsi, kuinka tilaat laitteita.
[email protected]Ota yhteyttä IT-hankintaan, jos haluat apua tilauksen tekoon, sinulla on kysyttävää tilausprosessista tai laitemalleista tai sinulla on tehtävänä monimutkainen tilaus. Autamme mielellämme.
Kun tilaus on välitetty jälleenmyyjälle, on tilaus sitova. Koska tilatut tuotteet lähtevät toimitukseen tyypillisesti hyvin nopeasti tilauksen jälkeen ei peruutus yleensä onnistu. Joissain tapauksessa avaamattomat tuotteet voi palauttaa toimittajalle peruutusmaksua vastaan.
Tilaajan tehtävänä on tarkistaa tilaus, mahdollinen tarjous, tilausvahvistus ja lähete huolellisesti. Tällöin toimituksen virheet havaitaan mahdollisimman pian ja voidaan korjata ennen kuin toimitus saapuu.
Johtuen globaalista komponenttipulasta sekä Ukrainan sodasta, koko toimialan toimituksissa on viivettä. Tämä on johtanut siihen, että tehdastilausten toimitusajat ovat pidentyneet 3-6 kuukauden pituisiksi.
Kaikki tilaukset kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen kuin laite on saatava käyttöön. Toimituksissa on aina silloin tällöin viiveitä, ja tekemällä tilauksen ajoissa voit välttää pienistä myöhästymisistä seuraavat hankaluudet.
Jos tarvitset uuden tietokoneen nopeasti tai olet vaihtamassa uutta konetta hieman viime tingassa, kannattaa tilata Aalto-yliopiston perusmallin kone. Laitetoimittaja pitää niitä Aaltoa varten puskurivarastossa.
Huomioithan, ettei tietokoneen uusimista ei kannata ajoittaa juuri ennen matkalle lähtöä. Vaikka toimitus onnistuisikin aikataulussa, mahdolliset uuden koneen käyttöönotossa vastaan tulevat ongelmat on vaikeampi ratkaista matkan aikana kuin kampuksella.
Vastuut ja roolit Aalto-yliopiston henkilökunnan laitteiden hankintaan määritelty