Kiinteistöhuolto: palvelupyynnöt
Kun kohtaat sisäalueen tai ulkoalueen osalta poikkeaman, tee siitä vikakorjauspyyntö tällä palveluportaalilla.
Tutustu etukäteen toimintaohjeisiin, jotta osaat toimia ja auttaa eri tilanteissa. Mikäli epäilet, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina parempi soittaa hätänumeroon kuin olla soittamatta. Turvallisuus on meidän kaikkien yhteinen asia!
Kun havaitset kiireellisen hätätilanteen, tee aina ensin hätäilmoitus hätänumeroon 112
KERRO kuka olet ja mitä on tapahtunut. Kerro tarkka osoite ja kaupunki. Löydät tarkan sijaintisi (tilanumero) kiinteistöjen tiloista olevista "Toiminta hätätilanteessa" -kylteistä.
VASTAA sinulle esitettyihin kysymyksiin.
TOIMI annettujen ohjeiden mukaisesti.
LOPETA puhelu vasta saatuasi siihen luvan.
OPASTA auttajat paikalle.
SOITA uudestaan hätänumeroon, mikäli tilanne muuttuu olennaisesti.
AaltoAPUA-palvelunumeroon 050 46 46 462 voi soittaa kaikissa avuntarvintatilanteissa. Siihen voi soittaa myös ulkomailta, numero on silloin +358 50 46 46 462.
AaltoAPUA-puhelinpalvelu toimii periaatteella 24/7 ympäri vuoden suomeksi ja englanniksi.
Palvelupuhelimen kautta avunpyyntö välitetään oikealle taholle: yliopiston asianomaiselle palveluyksikölle, kiinteistön huoltoyhtiölle, vartijoille jne.
Soittaessasi palveluun:
Palvelu ei korvaa yleistä hätänumeroa 112. Akuutissa tilanteessa (tulipalo, sairauskohtaus jne.) nopein tapa saada apua on edelleen soittaa suoraan yleiseen hätänumeroon.
Aalto-yliopistossa on käytössä sähköinen kiinteistön pelastussuunnitelma (PELSU). Mukana ovat myös ne kiinteistöt, joissa Aalto-yliopisto on päävuokralaisena.
Kiinteistöjen tiloissa olevista "hätätilanteessa" -kylteistä löydät sen huoneen tai tilan numeron, jossa olet, sekä AaltoAPUA-puhelinnumeron.
Sydäniskuri eli defibrillaattori (defi) on sydänpysähdyspotilaan avuksi kehitetty laite, joka voi pelastaa hengen.
Aalto-yliopistossa on sydäniskureita eri rakennuksissa. Lähimmän laitteen Suomessa voi nopeasti paikantaa avoimesta verkkopalvelusta www.defi.fi.
Jos huomaat kampuksella jotakin epäilyttävää tai havaitset omaisuutta kadonneen, voit olla yhteydessä esimerkiksi AaltoAPUA-palvelunumeroon 050 464 6462, joka neuvoo, miten asiassa pitäisi edetä. Voit kääntyä myös aulapalveluhenkilöstön tai oman esihenkilön puoleen.
Tee tapahtumasta myös poikkeamailmoitus, kun tilanne sallii.
Toimenpidejärjestys voi vaihdella tilanteen mukaan! MUISTA, SAVU TAPPAA!
Linkki Suomen Punaisenristin ensiapuohjeisiin
Defibrillaattori on elvytyslaite, jolla pyritään poistamaan sydämen vaarallinen rytmihäiriö.
Epäily vaarallisesta henkilöstä tai tilanteessa on muuten syytä epäillä konkreettista vaaraa (soveltuu pääosin tilanteeseen missä epäillään rikollista tekoa vaarallisella esineellä tai räjähdysaineella) soita 112.
Katso poliisin tuottama video "Pakene, piiloudu, hälytä" (youtube.com)
Toimimme Aalto-yliopistossa vastuullisesti ja kunnioitamme muiden yhteisömme jäsenten oikeutta turvalliseen ja miellyttävään yliopistoympäristöön, joka mahdollistaa häiriöttömän työskentelyn ja opiskelun.
Emme hyväksy minkäänlaista epäasiallista kohtelua, kiusaamista emmekä häirintää. Jos olet kokenut tai epäilet kohdanneesi epäasiallista kohtelua tai häirintää pääset alla olevan linkin kautta "Henkilöstön kokemaan häirintään ja epäasialliseen kohteluun puuttuminen" -sivuille, jossa enemmän toimintaohjeita tilanteisiin.
Henkilöstön kokemaan häirintään ja epäasialliseen kohteluun puuttuminen
Soita hätänumeroon 112. Älä sulje puhelinta ennen kun saat siihen luvan!
Tee tapahtumasta myös poikkeamailmoitus, kun tilanne sen sallii.
ÄLÄ KOSKE OUTOIHIN ESINEISIIN.
JÄTÄ TIEDOTTAMINEN POLIISIN JA YLIOPISTON TEHTÄVÄKSI.
Tee tapahtumasta myös poikkeamailmoitus, kun tilanne sen sallii.
Viranomaiset antavat käskyn suojan käyttöönotosta.
Suojanhoitaja ja hänen apulaisensa huolehtivat suojan käyttökuntoon.
Täältä löydät toimintaohjeet sähkökatkojen, vesikatkojen sekä poikkeusliikennejärjestelyiden varalle.
Tietöiden ja muiden yliopiston toimintaan liittymättömien remonttien vuoksi Otaniemen alueella saattaa esiintyä sähkökatkoja tai muita häiriötilanteita, kuten vesikatkoja, joista ei aina saada etukäteen tietoa. Vikatilanteessa tiedotamme sähkökatkosta tai muista mahdollista häiriötilanteista mahdollisimman pikaisesti.
Sähkökatkon tai muun häiriötilanteen sattuessa on tärkeää pysyä rauhallisena.
Sähkökatko ei vaadi erikoistoimenpiteitä, kiinteistön henkilökuntaa ohjeistetaan tarvittavissa jatkotoimenpiteissä. Odota rauhallisesti mahdollisia henkilökunnan jatko-ohjeita. Sähkökatko kestää tavanomaisesti minuuteista korkeintaan muutamaan tuntiin.
Kun kohtaat sisäalueen tai ulkoalueen osalta poikkeaman, tee siitä vikakorjauspyyntö tällä palveluportaalilla.
Mahdollisista katkoista pyritään viestimään etukäteen.