Palvelut

Tutkimustehtäviä (väitöskirjatutkija ja tutkijatohtori) fysiikkatietoisessa koneoppimisessa, magneettiresonanssisormenjälkikuvauksessa ja materiaalitieteessä - Suomenkielinen hakuilmoitus

Haemme erittäin motivoituneita ja lahjakkaita tutkijoita poikkitieteelliseen tiimiimme työskentelemään fysiikkatietoisen koneoppimisen (PIML) parissa.

Useita paikkoja on avoinna hankkeissa, joiden tavoitteena on kuroa umpeen fysiikkaan perustuvan mallinnuksen ja dataohjattujen tekniikoiden välistä kuilua, erityisesti liittyen koneoppimisen ja todennäköisyyspohjaisen päättelyn menetelmiin radiologisessa diagnostiikassa, monimittakaavaisessa mallinnuksessa ja mikrorakennemallinnuksessa. Mahdollisia tutkimusaiheita ovat mm.

• Yleisten fysiikkatietoisten koneoppimismenetelmien (PIML) kehittäminen, jotka yhdistävät fysikaalisia perusmalleja edistyneisiin syviin hermoverkkoarkkitehtuureihin ja Gaussin prosessimalleihin yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa Yhdysvalloista ja Euroopasta.
  • Edistetään fysiikkaohjattuja hermoverkkoja, korvikemalleja ja muita PIML-menetelmiä materiaalien suunnittelussa. Näille menetelmille on sovelluksia yhteisessä materiaaliominaisuuksien optimointiin pyrkivässä EU-projektissa yhteistyössä VTT:n, KTH:n ja TU-Wienin kanssa
  • PIML:n, stokastisten optimointimenetelmien ja datapohjaisten ohjausmenetelmien kehittäminen kaivosprosessien valvonta- ja ohjausjärjestelmiin (esim. kultakaivoksissa) yhteistyössä teollisten kumppanien kanssa.
  • Kehitetään huippuluokan dataohjattuja ja ML-menetelmiä magneettiresonanssisormenjälkikuvien (MRF) ottamiseen Suomen Akatemian yhteishankkeessa Oulun yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston kanssa.

Tutkimusprojektit tehdään tiiviissä yhteistyössä Suomen Tekoälykeskuksen (FCAI) ja European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) kanssa.

Tutkimusryhmä

Tehtävät ovat tarjolla kasvavassa Sensori-informatiikka ja lääketieteellinen tekniikka -tutkimusryhmässä. Pyrimme tekemään ainutlaatuista ja laadukasta tutkimusta ja julkaisemaan jatkuvasti alan huippulehdissä ja konferensseissa. Meillä on laaja kansainvälinen yhteistyöverkosto, joka mahdollistaa tutkijoidemme liikkuvuuden johtaviin tutkimusryhmiin ulkomailla ja päinvastoin. Ryhmämme sijaitsee Aalto-yliopiston sähkötekniikan ja automaation laitoksella Espoossa. Ryhmä on myös sidoksissa Suomen Tekoälykeskukseen (FCAI) ja Learning and Intelligent Systems -laboratorioon (ELLIS).

Paikkojen määrä: 2-3 (tai enemmän)

Esihenkilö: prof. Simo Särkkä ([email protected])

Vaatimukset:

• Väitöskirjatutkijat (tohtoriopiskelijat): Maisterin tai DI:n tutkinto fysiikassa, matematiikassa, sähkötekniikassa, tietojenkäsittelytieteessä tai niihin liittyviltä aloilta
  • Tutkijatohtorit: Tohtorin tutkinto fysiikasta, matematiikasta, sähkötekniikasta, tietojenkäsittelytieteestä tai vastaavilta aloilta
  • Tietämys koneoppimisesta, syväoppimisesta, tilastollisesta päättelystä, Bayesin suodatuksesta ja tasoituksesta, optimoinnista ja ohjauksesta tai fysiikasta
  • Tieteellisen laskennan ohjelmointikielien, kuten Python, Matlab tai Julia, taito
  • Kokemus tai halu oppia ML-työkaluja, kuten PyTorch, TensorFlow tai JAX.
  • Sujuva englannin kielen taito
  • Arvostamme akateemista julkaisu- ja esittämistaitoa

Henkilönä toivomme, että olet

• Innostunut tekninen kirjoittaja
  • Aloitekykyinen
  • Ennakoiva
  • Valmis työskentelemään monialaisissa ja kansainvälisissä tiimeissä
  • Innokas oppimaan
  • Joukkuepelaaja

Palkkatiedot

Väitöskirjatutkijan aloituspalkka on noin 2700 € kuukaudessa ja palkka nousee ajan myötä vastuun ja suorituksen myötä. Väitöskirjatutkijan sopimus tehdään 4 vuodeksi. Sopimus sisältää palkan lisäksi työterveysetuudet.

Tutkijatohtorin likimääräinen aloituspalkka on 3900 € kuukaudessa samoilla eduilla. Tutkijatohtorille tehdään tyypillisesti 2+1 vuoden sopimus. Myös palkkaus Research Fellow -positioon on mahdollinen (palkka tapauskohtainen).

Aalto-yliopiston opetushenkilöstön vuotuinen kokonaistyömäärä on 1 612 tuntia. Työskentelypaikka sijaitsee Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella, jonne pääsee helposti julkisilla kulkuvälineillä.

Kiinnostuitko?

Lähetä hakemuksesi rekrytointijärjestelmämme kautta käyttämällä "Apply now!" -linkkiä alla. Hakemukseen tulee lisätä seuraavat liitteet:

• Motivaatiokirje, jossa kerrotaan, miksi haluat työskennellä kanssamme (esim. mistä julkaisuista pidit)
  • CV (muista mainita oleelliset avoimen lähdekoodin julkaisut, julkaisut tai muut asiaankuuluvat projektit)
  • Opintosuoritusotteet (väitöskirjatutkijaksi hakevilta)
  • Suosituskirje(et), jos sinulla on sellaisia

Hakuaika päättyy 15.10.2023, mutta aloitamme ehdokkaiden arvioinnin välittömästi. Hakemuksia käsitellään, kunnes paikat on täytetty.

Lisätietoja

Jos haluat kuulla lisää tehtävästä, ota yhteyttä prof. Simo Särkkään (https://users.aalto.fi/~ssarkka/), sähköposti: [email protected]. Hakuprosessiin ja käytännön järjestelyihin liittyen ota yhteyttä HR partner Camilla Hanganpäähän ([email protected]).

Tätä palvelua tarjoaa:

Henkilöstöpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.