Aaltoja kaukaa – 50 vuotta avaruuden havainnointia radioaalloilla

Maailmanluokan tähtitieteellinen radio-observatorio. Koe tämä ja lukuisia muita kiehtovia projekteja Designs for a Cooler Planet -festivaalin päänäyttelyssä Marsiossa 6.9.–3.10.2024.
Aalto_University_ELEC_Metsahovi_Radio_Observatory_new_photos_12-11-2021_photo_Mikko_Raskinen_044.jpg
Kuva: Mikko Raskinen

Harva tietää, että Helsingin lähistöllä sijaitsee maailmanlaajuisesti merkittävä tutkimuskeskus, joka tutkii maailmankaikkeutta radiotaajuuksilla – Metsähovin radio-observatorio on Suomen ainoa astronominen radiotutkimusasema ja yksi harvoista maailmassa.

Tänä vuonna 50-vuotispäiväänsä juhliva Metsähovi on rikkonut tiedonsiirron maailmanennätyksiä, toimittanut teknologiaa avaruussukkulaohjelmiin ja kansainvälisiin tutkimusverkostoihin sekä osallistunut ensimmäisen mustan aukon kuvan ottamiseen.

Metsähovilla on sekä maailmanlaajuista että paikallista merkitystä: observatorio on aktiivinen jäsen useissa maailmanlaajuisissa radioteleskooppiverkostoissa, minkä lisäksi sen ainutlaatuiset pitkäaikaiset havainto-ohjelmat ovat arvokkaita tutkijoille ympäri maailmaa. Monitieteisten opiskelijaprojektien kautta Metsähovi ylläpitää myös Suomen monipuolista avaruusosaamista.

Lue lisää englanninkieliseltä tapahtumasivulla

Metsähovi Radio Telescope

Metsähovin radio-observatorio

Metsähovi on Suomen ainoa tähtitieteellinen radio-observatorio.

Joni Tammi

Head of Department
Metsähovi Radio Observatory

Designs for a Cooler Planet

Tutustu festivaalin näyttely- ja tapahtumakirjoon Otaniemessä 6.9.–3.10.2024 nähdäksesi, miten mahdottomasta tehdään totta.

Tutustu koko näyttely- ja tapahtumakattaukseen
Wood crystals on a black fabric.