Action! Kuusi luentoa käsikirjoittamisesta
Tervetuloa ilmoittautumaan Aalto-yliopiston Action! -hankkeen Kuusi luentoa käsikirjoittamisesta -sarjaan!
Action! -hanke päättyy tänä keväänä luentosarjaan, jossa kuusi käsikirjoittajaa ja käsikirjoittamisen asiantuntijaa luennoi ja keskustelee omasta erityisalueestaan elokuva- ja tv-käsikirjoittamisessa. Koulutus koostuu seitsemästä luennosta, jotka toteutetaan etänä.
Kaikkien luentojen Zoomlinkki on https://aalto.zoom.us/j/66114638975
Tämä viimeinen Action! -hankkeen koulutus on poikkeuksellisesti inklusiivinen, ja luennoille voivat osallistua kaikensukupuoliset, kaikenikäiset ja kaikissa työelämän vaiheissa olevat käsikirjoittajat. Koulutus on Action! -hankkeen rahoitusehtojen mukaisesti suomenkielinen.
Luentokertojen kouluttajat, aiheet ja aikataulut (lisätietoa alla):
20.4. klo 13-16 ja 21.4. klo 13-16. Taimi Nevaluoma: Sankari ja Sankaritar I ja II
22.4. klo 11-12 Sonia Meltti: Käsikirjoittajan sopimuksista
25.4. klo 11-12 Leo Viirret: Havaintoja komediasta
27.4. klo 11-12 Juha Lehtola: Kirjoittajan kuusi logiikkaa
2.5. klo 11-12 Miira Karhula: Tulin, näin, kirjoitin - eli miten taustatutkimus saa käsikirjoituksen elämään
6.5. klo 11-12 Raija Talvio: Matkalla kohti - elokuvan dramaturginen analyysi
Luennot järjestetään Zoomissa. Ilmoittauduttuasi saat noin viikon kuluttua lisätietoa ilmoittautuessasi antamaasi sähköpostiosoitteeseen.
Kurssin aikataulu ja luentojen esittelyt
20.4.2022 klo 13-16 Taimi Nevaluoma: Sankari ja Sankaritar I
21.4.2022 klo 13-16 Taimi Nevaluoma: Sankari ja Sankaritar II
Kahden iltapäivän mittaisella kurssilla opiskelija tutustuu Sankarin matkaan narratiivimallina, siihen mistä analogia on peräisin, miten se tutustutettiin uudelleen valistuksen ajan jälkeiselle länsimaalaiselle ja kuinka sitä syleillään toimintamallina elokuvateollisuudessa. Kurssilla painotetaan sisällön sukupuolittuneisuutta. Kurssilla käydään läpi myös Sankarin matkan keskeinen kritiikki ja siitä tehdyt tunnetuimmat mukaelmat. Tutustumalla tällaisen tarinan kerronnan lähtökohtiin, kirjoittaja saa työkaluja omaan työhönsä ja laajentaa omaa toiminta malliaan koskevaa sanastoa.
Taimi Nevaluoma on helsinkiläinen käsikirjoittaja joka valmistui Aallosta vuonna 2019. Luento perustuu vielä hyväksymistä vailla olevaan tutkimussuunnitelmaan. Juuri nyt Nevaluomaa kiinnostaa elokuva välineenä, jolla tutkia alitajuntaa ja lähettää sinne tiedustelijoita.
22.4. klo 11-12 Sonia Meltti: Käsikirjoittajan sopimuksista
Käsikirjoittajan sopimuksista alustaa Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat (SUNKLO) ry:n edunvalvonnasta ja sopimusneuvonnasta vastaava toiminnanjohtaja Sonia Meltti.
25.4. klo 11-12 Leo Viirret: Havaintoja komediasta
Miten komedian kirjoittaminen eroaa draaman kirjoittamisesta? Onko olemassa komedian kirjoittamisen työkaluja tai nyrkkisääntöjä, joita seuraamalla käsikirjoituksesta tulee varmasti hauska? Miten valitsen ja määrittelen oman komediallisen tekstini tyylilajin?
Leo Viirret, 54-vuotias, monessa liemessä puolikypsäksi keitetty ammattilaiskäsikirjoittaja, joka ymmärsi vasta 10 vuotta sitten, että hänen tulee välttää ei-komediallisia työtehtäviä kuin ruttoa.
27.4.2002 klo 11-12 Juha Lehtola: Kirjoittajan kuusi logiikkaa
Luennolla käydään läpi käsikirjoittajan kuusi logiikkaa, jotka ovat työvälineitä sekä käsikirjoittamisessa että käsikirjoitusten kehittelyssä.
Juha Lehtola on ohjaaja-käsikirjoittaja, jonka viime aikaisia töitä ovat muun muassa televisiosarja Sisäilmaa (Yhdessä Tiina Lymin kanssa) ja elokuva Ihmisen osa. Lehtolalla on pitkä kokemus käsikirjoittamisen ja ohjaamisen opettamisesta niin Teatterikorkeakoulussa kuin Aalto-yliopistossa.
2.5.2022 klo 11-12 Miira Karhula: Tulin, näin, kirjoitin -eli miten taustatutkimus saa käsikirjoituksen elämään
Jumala on yksityiskohdissa, sanotaan. Ja yksityiskohtia ei voi googlata, vaikka moni käsikirjoittaja niin yrittääkin tehdä. Käsikirjoituksesta tulee paperinmakuinen, jos henkilöt, ammatit, paikat ja juonet on rakennettu netistä napatun tiedon tai pahimmillaan muista fiktioista poimittujen kliseiden avulla. Sen sijaan aitoon ja tuoreeseen havaintoon perustuva käsikirjoitus on nautinto kirjoittajalle ja katsojalle.
Luennolla käydään konkreettisten esimerkkien avulla läpi mistä ja miten tietoa voi hakea, ja miksi research eli taustatutkimus on yksi tärkeimpiä ja herkullisimpia vaiheita kirjoittamisessa. Mutta myös sitä, miksi taustatutkimus pitää nimensä mukaisesti siirtää taustalle, kun alkaa kirjoittaa.
Käsikirjoittaja, toimittaja Miira Karhula työskentelee Warner Bros ITVP Finlandin draamaosastolla. Hän kehittää tv-fiktioita ja -konsepteja, toimii pääkirjoittajana ja vetää käsikirjoitusryhmiä. Karhulalla on yli kahdenkymmenen vuoden työkokemus käsikirjoittajana ja yhä vaan kasvava rakkaus uusien havaintojen tekemiseen.
6.5.202 klo 11-12 Raija Talvio: Matkalla kohti - elokuvan dramaturginen analyysi
Dramaturginen analyysi käsikirjoittajan työkaluna. Miten tehdä havaintoja tekstistä ja jäsentää sen eri elementtejä? Luennolla käydään läpi Frank Danielin jaksoajatteluun perustuvan analyysimenetelmän kysymyksiä ja käsitteitä.
Raija Talvio on taiteen tohtori Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelu korkeakoulusta. Hän on työskennellyt vuosia tutkijana ja käsikirjoittamisen tuntiopettajana Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun elokuva- ja lavastustaiteen laitoksella ja vuodesta 2019 elokuva- ja tv-käsikirjoituksen professorina.