About Critical Tide Exhibition
From critical design to critical practice
Designmuseossa avautuu syyskuussa muotoilua ja tutkimusta yhdistävä Critical Tide -näyttely. Helsinki Design Weekin alussa avautuva näyttely kokoaa yhteen projekteja ja teoksia, jotka tutkivat meriä ja muutoksen mahdollisuutta muotoilun keinoin. Critical Tide yhdistää näyttelytilaan tutkimuksen, aktivismin ja yhteisöllisyyden.
Critical Tide avaa silmämme sille, millä tavoilla ihmisen toiminta vahingoittaa ympäristöämme. Samalla näyttely myös uusii käsityksiämme siitä, millaisia keinoja tilanteen parantamiseksi voidaan löytää. Critical Tide haastaa kävijän kokeilemaan, oppimaan uutta ja uppoutumaan.
- Critical Tide -näyttelyssä esittelemme kävijöille erilaisia tapoja sitoutua aktiivisesti merien kestävään kehitykseen, näyttelyn kuraattorit kertovat.
Näyttelyssä on esillä muun muassa uusia materiaaleja havainnollistava merilevälaboratorio, hiuksista tehtyjä öljyntorjuntamattoja sekä koppi, jossa kävijä voi tunnustaa merta kohtaan tekemiään syntejä. Erilaisia töitä yhdistää teosten pohjalta löytyvä tutkimustieto sekä halu parantaa ihmisen ja merien yhteiseloa.
- Haluamme näyttää, että muotoilu voi parantaa luonnon kestävyyttä. Näyttely tutkii, miten ihminen voisi tehdä vähemmän haittaa maapallollemme, näyttelyn kuraattoritiimi kuvailee.
Näyttelyn takana on kansainvälinen joukko moniammatillisia tekijöitä: muotoilija ja Aalto-yliopiston professori Julia Lohmann, muotoilija, sukellusohjaaja ja RMIT-yliopiston tutkija Pirjo Haikola, muotoilija, kuraattori ja Emily Carr - yliopiston tutkija Gillian Russell ja graafinen suunnittelija ja kuvittaja Gero Grundmann.
Critical Tide tarttuu kriittisellä otteella ajankohtaiseen teemaan. Designmuseon intendentti Suvi Saloniemi on ollut kuratoimassa Critical Tide -näyttelyä yhdessä työryhmän kanssa. Saloniemen mukaan monet muotoilunäyttelyt käsittelevät parhaillaan ympäristöteemoja lajien yhteiselon näkökulmasta.
- Maailmalla avautuvat ympäristökriisiä tarkastelevat näyttelyt kyseenalaistavat nykyisen suhteemme ympäristöön ja pohtivat lajienvälisyyttä uudella tavalla. Critical Tide -näyttelyn teokset tutkivat ihmisen ja meren välistä suhdetta sekä sitä, miten muotoilu voisi olla mukana uudenlaisen merisuhteen luomisessa, Saloniemi toteaa.
Ihmisen suhdetta maapalloon ja sen lajistoon tarkastelevat muun muassa parhaillaan Milanossa nähtävä Broken Nature -triennaali sekä vasta-avautunut Ocean Plastics -näyttely muotoiluun ja käsityöhön erikoistuneessa Röhsska-museossa Göteborgissa.
Ihmisen ja planeetan yhteiselon uudelleenjärjestäytyminen muuttaa Saloniemen mukaan väistämättä myös muotoilun ja muotoilijan asemaa.
- Monet muotoilua esittelevät näyttelyt ehdottavat nyt, että muotoilijat ja muotoiluteollisuus voisivat tulevaisuudessa olla tulosvastuussa planeetalle markkinoiden sijaan ja yhteiskunnan käytössä kaupankäynnin sijaan, Saloniemi toteaa.
From critical design to critical practice
Reaching out to non-human stakeholders
In the end we will conserve only what we love; we will love only what we understand; and we will understand only what we are taught. –Baba Dioum, 1968.
Yksitoista Helsinki Design Week -näyttelyä ilmastoystävällisistä valinnoista ja tulevaisuuden konsepteista syyskuun ajan Otaniemessä.