Tapahtumat

Eletty vastarinta palestiinalaislapsia kohtaan käytävää sotaa vastaan, Kirjaesittely ja paneelikeskustelut, 8.-11. lokakuuta 2024.

Liity seuraamme Heidi Morrisonin toimittaman ja University of Georgia Pressin julkaiseman uuden kriittisen kirjan ”Lived Resistance against the War on Palestinian Children” julkistamistilaisuuteen (1.8.2024).
Lived Resistance against the War on Palestinian Children orange and brown banner. It includes a picture of a child holding a painting and a photo of the book cover.

Kirjakiertueeseen kuuluu puhetapahtumia, joita järjestetään Turussa, Tampereella ja Helsingissä. Kirjan toimittaja, professori Heidi Morrison kertoo motiiveistaan kirjan tekemiseen ja antaa katsauksen kirjan keskeisiin teemoihin. Lisäksi kirjan yksi kirjoittajista, professori Nitin Sawhney kertoo psykososiaalisesta tutkimuksestaan ja dokumenttielokuvastaan Flying Paper, joka on tuotettu Gazan lasten kanssa.

Muut kutsutut panelistit tarjoavat kriittisiä näkökulmia lasten haavoittuvuuteen ja selviytymiskykyyn sodan keskellä, sekä käsitellä Palestiinan historiallista ja poliittista tilannetta sekä sen vaikutuksia nuorten elämään miehitetyillä palestiinalaisalueilla (Länsirannalla, Gazassa ja Itä-Jerusalemissa).

Yleisön kanssa käytävissä paneelikeskusteluissa pohdimme, miten tämän kirjan oppi- ja tutkimustieto on edelleen ajankohtaista huolimatta palestiinalaislasten ja heidän perheidensä kokeman jatkuvan kansanmurhan, siirtokuntalaisväkivallan ja valtiollisen sorron kauhistuttavista vaikutuksista. Miten nämä lapset vastustavat loputtomien sotien ja miehityksen vaikutuksia elämäänsä tai selviytyvät niistä, ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan seuraaville sukupolville? Kirja on myynnissä tapahtumissa.

8. lokakuuta: Vetäjänä Kirsi Peltonen, apulaisprofessori ja kliininen psykologi, Turun yliopisto

Paikka: Calonia 1, Caloniankuja 3, Turun yliopiston kampus (16:00-18:00)
Paneelikeskustelijat: Heidi Morrison, Nitin Sawhney ja Kirsi Peltonen

9. lokakuuta: Vetäjänä professori Pirjo Markkola, yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto