ONLINE: Muodikasta vastuullisuutta? -työpaja
Sertifioitua luomupuuvillaa vai kierrätettyä polyesteriä? Reilun Kaupan leimat vai suomalaista käsityötä? Hiilineutraali hankinta, leikkuujätteestä valmistettu tuote vai second-hand -aarre?
Vastuullisia vaihtoehtoja näyttää olevan tarjolla lähes joka brändillä. Miten brändien vastuullisuus määrittyy – onko toinen vaihtoehto toista parempi? Kuluttaja on vaikeuksissa tässä ’vastuullisten’ vaihtoehtojen viidakossa. Brändien viestintä sumentaa kokonaisuutta, ja vaikeuttaa kuluttajan päätöksentekoa.
Muodikasta vastuullisuutta -työpaja on vuorovaikutteinen zoom-tapaaminen, joka pyrkii jäsentämään vastuullisuuden moninaisuutta muoti- ja tekstiiliteollisuuden kentällä. Työpaja esittelee vastuullisuuden eri tasoista viestivää työkalua ja haastaa osallistujat pohtimaan muodin vastuullisuutta ja sen eri puolia. Miten vastuullisuutta voi jäsentää eri tasojen kautta? Mitkä ovat vastuullisen muodin suurimmat haasteet? Miten laatua määritellään – kuka sitä määrittelee? Mikä on kuluttajan rooli, entä yrityksen?
Työpaja on avoin kaikille muoti- ja tekstiiliteollisuuden vastuullisuudesta kiinnostuneille – niin kuluttajille kuin yritysten edustajillekin. Työpajamuotoisuus pyrkii kevyeen virtuaalivuorovaikutteisuuteen.
Sama työpaja pidetään englanniksi 21.9.2020/ The same workshop will be organised in English on September 21, 2020.
Finix tutkimusryhmä:
Tekstiili- ja muotiteollisuuden systeemisten haasteiden ratkaiseminen
Tutkijat tarkastelevat tekstiiliteollisuutta kokonaisvaltaisena järjestelmänä ja ehdottavat muutoksia, jotka eri toimijoiden on tehtävä samanaikaisesti ympäri maailmaa.
Kulutus kuntoon
Kotitalouksien kulutus muodostaa yli 60 prosenttia globaaleista päästöistä ja 50–80 prosenttia kaikesta maan, materiaalien ja veden käytöstä.
- Julkaistu:
- Päivitetty: