Satelliiteista apua suoalueiden ennallistamiseen – miten ja miksi?

Ennallistamistoimien seuranta avaruudesta käsin. Koe tämä ja lukuisia muita kiehtovia projekteja Designs for a Cooler Planet -festivaalin päänäyttelyssä Marsiossa 6.9.–3.10.2024.
Landscape from the Finnish peatlands.
Kuva: Iuliia Burdun

Maaperään sitoutuneesta hiilestä lähes kolmannes on varastoitunut soihin. Kun niitä kuivataan tai ojitetaan, hiili vapautuu ilmakehään.

Soiden ennallistamisella on ratkaiseva rooli ilmaston lämpenemisen estämisessä. Toimien onnistumisen varmistamiseksi tarvitaan seurantaa, mutta muutosten seuraaminen paikan päällä on haastavaa paitsi prosessin hitauden, myös kosteikkoalueiden perusluonteen vuoksi.

Aalto-yliopiston tutkijat hyödyntävät Euroopan avaruusjärjestön satelliittikuvia kehittääkseen innovatiivista kaukokartoitusmenetelmää, joka vauhdittaa ja tehostaa seurantaa ja auttaa arvioimaan ennallistamisen vaikuttavuutta eri puolilla maailmaa.

Lue lisää englanninkieliseltä tapahtumasivulta

Aalto University peatland research

Uusi kaukokartoitusmenetelmä auttaa seuraamaan suoalueilla tehtyjen ennallistamistoimien onnistumista

Aalto-yliopiston tutkijoiden johdolla on kehitetty uusi kaukokartoitusmenetelmä, jolla voidaan seurata soiden ennallistamisen onnistumista.

Designs for a Cooler Planet

Tutustu festivaalin näyttely- ja tapahtumakirjoon Otaniemessä 6.9.–3.10.2024 nähdäksesi, miten mahdottomasta tehdään totta.

Tutustu koko näyttely- ja tapahtumakattaukseen
Wood crystals on a black fabric.