Tutkijoiden yö: Etiikka ja uskottavuus tieteessä ja teknologiassa

Tule kuulemaan tutkijan työstä ja keskustelemaan tieteen ja teknologian etiikasta ja uskottavuudesta Unite!-yliopistoallianssin tutkijoiden kanssa.
Four students sitting around a table watching a laptop.

Tapahtuman järjestää Unite!-yliopistoallianssi, johon Aalto-yliopisto kuuluu.

Webinaarissa kuulet

• Unite-yliopistoallianssista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista tuleville opiskelijoille,
  • Tutkijan mielenkiintoisesta ja kansainvälisestä työstä,
  • Etiikan ja uskottavuuden elementtejä ja pohdintoja tieteessä ja teknologiassa, jotka ovat olennaisia tiedon edistämisen, tutkimuksen luotettavuuden ja tieteellisten löydösten vastuullisen soveltamisen kannalta. Nämä periaatteet varmistavat, että tieteellistä ja teknologista kehitystä toteutetaan ja viestitään reilusti, avoimesti ja yhteiskunnalle hyödyllisillä tavoilla.

Ilmoittautuminen

Tapahtuma on suunnattu ensisijaisesti lukiolaisille (15-18-vuotiaille) ja tuleville opiskelijoille. Kuitenkin kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita osallistumaan. Ilmoittauduthan etukäteen täällä.

Ohjelma

11:00 Introduction of the session; Moderator Milica Zivanic, SURE! Representative from UPC, Barcelona

11:05 Welcome address by Unite! Secretary General

11:15 AI-Robotics: Trustworthiness, Trustiness, Truthiness, and Failing Democracy; Prof. Cecilio Angulo Bahón, Universitat Politècnica de Catalunya

11:30 Submitted questions from school classes

11:40 Ethics and consequences of emerging AI tools (tentative); Dr. Teresa Marcinów, Wroclaw University of Science and Technology

11:55 Submitted questions from school classes

12:05 AI governance; Prof. em. Carl-Gustaf Jansson, KTH Royal Institute of Technology, Stockholm

12:20 Submitted questions from school classes

12:30 Discussion with the audience hosted by Dr. Teresa Marcinów, Prof. Cecilio Angulo Bahón, Prof. em. Carl-Gustaf Jansson

13.00 Closing

Mikä on Eurooppalaisten tutkijoiden yö?

Eurooppalaisten tutkijoiden yö on koko Euroopan laajuinen yleisötapahtuma, joka esittelee tieteen monimuotoisuutta ja sen vaikutuksia kansalaisten päivittäiseen elämään hauskalla ja inspiroivalla tavalla. Tapahtuman tavoitteina on:

• tuoda tutkimus ja tutkijat lähemmäksi yleisöä
  • edistää erinomaisia tutkimushankkeita Euroopassa ja sen ulkopuolella
  • lisätä nuorten kiinnostusta tiedettä ja tutkijan uraa kohtaan
  • esitellä tutkijoiden työn vaikutuksia ihmisten arkeen

Tänä vuonna tapahtuma järjestetään perjantaina 27. syyskuuta 25 maassa.

Yliopistoverkosto Unite!

Unite! on yksi Euroopan komission rahoittamista Eurooppalaiset yliopistot -verkostoista, jonka jäsen Aalto-yliopisto on yhdessä kahdeksan muun korkeatasoisen eurooppalaisen yliopiston kanssa. Unite! pyrkii merkittävästi vahvistamaan opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta sekä edistämään eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua, osallisuutta ja kilpailukykyä.

Unite! logo

Anna palautetta sivusta