Väitös biotekniikan alalta, Yin Yin

Väitös Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulusta, Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselta
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: Assembly of silk-like proteins towards functional bio-inspired materials

Tohtoriopiskelija: Yin Yin
Vastaväittäjä: professori, Kristaps Jaudzems, Latvian Institute of Organic Synthesis, Latvia
Kustos: professori Markus Linder, Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu

Silkkiproteiinien kehittäminen toiminnallisia materiaaleja varten

Proteiinit ovat luontaisia rakennuspalikoita, joita voidaan hyödyntää suorituskykyisien materiaalien suunnittelussa. Proteiinipohjaisten biologisten materiaalien valmistusvaiheessa on havaittu tärkeäksi neste-neste faasierotuksen (engl. LLPS) hallinta. Tämä on luonnossa yleinen ilmiö, joka vaikuttaa elävien solujen järjestäytymiseen sekä toimintaan, ja erilaisten komponenttien muodostumiseen solun ulkopuolella. LLPS jakaa seoksen kahteen faasiin: tiheään faasiin (koaservaatit tai kondensaatit) ja laimeaan faasiin, mikä mahdollistaa rakenteiden muodostumisen.

Tässä väitöskirjassa tutkittiin silkin kaltaisia proteiineja rakennuspalikoina toiminnallisten materiaalien valmistuksessa. Tämä toteutettiin käyttäen LLPS:ää sekä voimakkaasti toisiinsa kiinnittyvää SpyCatcher-SpyTag-proteiiniparia. Yhdistämällä silkin kaltaisia proteiineja simpukan jalka-proteiinien kanssa saatiin muodostettua erittäin vahvoja liimoja. Lisäksi hyödyntämällä silkin luontaisesti epäjärjestäytynyttä rakennetta, onnistuttiin valikoivasti keräämään eri proteiineja silkki-kondensaattien sisälle. Tutkimuksessa myös havaittiin, että fosfaatti indusoi β-rakenteita silkkiproteiineissa, jolla on suuri vaikutus silkkikuitujen muodostumiseen, sekä tutkittiin eri tapoja hallita LLPS:ää.

Tämä tutkimus tarjoaa strategioita ja näkemyksiä silkkipohjaisten materiaalien, kuten liimojen, valikoivien kondensaattien, ja kuitujen suunnitteluun. Tutkimusta voi myös hyödyntää muiden luonnosta inspiroitujen biomateriaalien suunnittelussa.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä)

Yhteystiedot:
Yin Yin