Väitös fysikaalisen kemian ja sähkökemian alalta, Kuldeep

Väitös Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulusta, Kemian ja materiaalitieteen laitokselta
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: A step towards a circular economy: Processing waste effluents to acid and alkaline using ion exchange membrane electrodialysis

Tohtoriopiskelija: Kuldeep
Vastaväittäjä: professori Vicente M. Aguilella, Universitat Jaume I, Espanja
Kustos: professori Lasse Murtomäki, Aalto-yliopisto, Suomi

Teollisuusjätteen muuntaminen arvokkaiksi kemikaaleiksi

Kuldeepin (MSc) Aalto-yliopistossa puolustama väitöskirjatutkimus keskittyy sulfaatti- ja karbonaattipitoisten teollisuusjätevesien käsittelyyn kestävällä tavalla. Teollisuudessa, kuten akkutuotannossa, metallurgiassa, mustan massan jalostamoissa ja kaivostoiminnassa syntyy sivutuotteena natriumsulfaattia, joka ei sinänsä ole haitallista pieninä pitoisuuksina, mutta voi suurempina pitoisuuksina aiheuttaa ympäristöongelmia. Myös viherlipeä, toinen sellu- ja paperiteollisuuden sivutuote, vaatii huolellista hallintaa ympäristövaikutusten välttämiseksi. Työssä on käytetty bipolaarista membraanielektrodialyysiä (BPED), jota tuetaan erilaisilla ioninvaihtomembraaneilla tehdyillä tutkimuksilla jätteen muuntamiseksi hyödyllisiksi kemikaaleiksi, kuten rikkihapoksi ja natriumhydroksidiksi käytettäväksi uudelleen teollisuusprosesseissa. Kokeita verrattiin Comsol Multiphysics -ohjelmalla tehtyihin simulaatioihin. Tutkimus tarjoaa käytännön ratkaisuja jätteen vähentämiseksi ja kiertotalouden tukemiseksi, mikä vastaa maailmanlaajuisia kestävän kehityksen tavoitteita. Tulokset voivat auttaa teollisuutta omaksumaan ympäristöystävällisempiä käytäntöjä parantamalla jäteveden käsittelytekniikkaa. Väitöstilaisuus pidetään 11. lokakuuta 2024.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä)

Yhteystiedot:
Kuldeep