Väitös kansainvälisen liiketoiminnan aineesta, KTM Mia Leppälä

Public defence from the Aalto University School of Business, Department of Management Studies
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Title of thesis: Enterprise Social Media for Knowledge Brokering

Doctoral student: Mia Leppälä

Opponent: Professor Paavo Ritala, LUT University

Custos (Chairperson): Assistant Professor Niina Nurmi, Aalto University School of Science

Organisaation sisäinen sosiaalinen media tiedonvälityksessä

Teknologiset innovaatiot työyhteisön viestinnässä ovat muuttaneet tiedon jakamisen ja tiedon luomisen tapoja. Covid-19 pandemia vauhditti digitaaliseen työskentelyyn siirtymistä entisestään lisäämällä etätyöskentelyä ja viestintäkanavat, kuten Slack, MS Teams Chat ja Google Chat (aiemmin Hangouts) ovat avanneet organisaation sisäisen viestinnän yli organisaation yksiköiden rajojen, ja rikkoneet maantieteellisiin ja aikaeroihin liittyviä esteitä, näin ollen mahdollistaen sujuvan yhteistyön ympäri maailmaa. Tässä tutkimuksessa näitä viestintäkanavia kutsutaan nimellä organisaation sisäinen sosiaalinen media (enterprise social media, ESM), joka viittaa viestintäkanaviin, joissa viestit ovat lyhyitä ja näkyvissä suurelle joukolle organisaation sisällä. Viestit muodostavat keskusteluketjuja, joita voidaan editoida ja niihin voidaan palata tarpeen tullen. Vaikka nämä viestintäkanavat toisaalta helpottavat viestien kulkua, ne tuovat myös haasteita. Liiallinen informaatio vaikeuttaa oleellisen tiedon löytämistä ja kaikille avoimen viestinnän on huomattu vaikuttavan osaltaan tietosuojaan ja aiheuttavan jopa informaatioähkyä. Vastatakseen näihin haasteisiin tämä väitöskirja keskittyy tiedonvälitykseen (knowledge brokering), joka yhdistää organisaation osastoja ja pyrkii varmistamaan, että olennainen tieto saavuttaa ne, jotka sitä tarvitsevat. Yhdistämällä laadullisen analyysin ja laskennalliset tekniikat, kuten sosiaalinen verkostoanalyysi ja aihemallinnus, tämä tutkimus tunnistaa tiedonvälittäjät organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa ja osoittaa, miten nämä kanavat paljastavat miten työntekijöille tärkeät aiheet herättävät huomiota eri puolilla organisaatiota. Tiedonvälittäjät osaavat jakaa olennaista tietoa, pystyvät yhdistämään eri alojen asiantuntijoita ja tekevät vaikeaselkoisesta selkeää. He voivat hyödyntää organisaation sisäistä sosiaalista mediaa yhdistääkseen ihmisiä, jakaakseen tietoa ja luodakseen uusia käyttötapoja olemassa olevalle tiedolle. Tehdessään näin, he voivat mahdollisesti lieventää tietotulvan aiheuttamia ongelmia.

Avainsanat: tiedonvälitys, organisaation sisäinen sosiaalinen media, affordanssit, huomio

Thesis available for public display 10 days prior to the defence at: https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Contact information:

+358 400 667 150

Doctoral theses in the School of Business: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/50