Väitös kemian alalta, DI Yujiao Dong

Väitös Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulusta, kemian ja materiaalitieteen laitokselta
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: Pectin Based Multifunctional Porous Materials and Polymer Composites

Tohtoriopiskelija: DI Yujiao Dong
Vastaväittäjä: professori Carita Kvarnström, Turun yliopisto, Suomi
Kustos: professori Jaana Vapaavuori, Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu

Pektiinipohjaisia monitoiminnallisia komposiittimateriaaleja

Yleisesti ottaen biopohjaisilla materiaaleilla, kuten selluloosalla, tärkkelyksellä, alginaatilla jne., on monia etuja, kuten helppo saatavuus, edullisuus, biohajoavuus ja myrkyttömyys. Näiden materiaalien käyttö raaka-aineina toiminnallisten materiaalien valmistuksessa ja sitten uusissa sovelluksissa voisi kiihdyttää kiertotalousmallien kehitystä. Pektiini, yhtenä biohajoavista materiaaleista, voidaan eristää elintarvikejätteistä, kuten hedelmänkuorista, sekä sokerijuurikkaan ja perunan puristemassasta. Pektiinillä on kuitenkin vielä vähän sovelluksia elintarviketeollisuuden ulkopuolella.

Tämä väitöskirja syventää ymmärrystä pektiinimateriaaleista. Lopputuloksena suunnattuja huokoisia sisältävät pektiinit tarjoavat monia toiminnallisuuksia, mukaan lukien äänien absorptio ja lämmöneristys. Pektiinimatriisista valmistetut polymeerikomposiitit luovat optista läpinäkyvyyttä, UV-säteilyn estokykyä ja valotermisiä ominaisuuksia, joita voidaan mahdollisesti käyttää tulevaisuuden rakennusmateriaaleissa. Yhteenvetona tämä väitöskirja pyrkii antamaan yleiskuvan pektiinimateriaalien houkuttelevuudesta.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä)

Yhteystiedot:
DI Yujiao Dong