Väitös konetekniikan alalta, M.Sc. Yuchen Ju

Väitös Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulusta, konetekniikan laitokselta.
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Lyhytaikaisen lämpöenergian varastoinnin hyödyntäminen kulutusjouston ja huipputehon leikkaamisen yhteydessä kaukolämmitetyssä rakennuksissa

Euroopan komissio on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet vähentää kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 prosentilla vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä ja saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2050 mennessä. Kaukolämmössä on myös mahdollista vähentää CO2-päästöjä. Esimerkiksi vuonna 2020 tilojen lämmitys käytti 28 prosenttia Saksan kokonaisenergiankulutuksesta, josta vain 18 prosenttia tuotettiin uusiutuvilla lähteillä. Kaukolämpö on Suomessa yleisin tilojen lämmönlähde. Kaukolämmön markkinaosuus asuin-, liike- ja julkisten rakennusten tilalämmityksestä oli 45 % vuonna. Siksi hiilidioksidipäästöjen vähentämisstrategioita kaukolämpöjärjestelmille ja niihin liitetyille rakennuksille tulee kehittää. Kun uusiutuvaa energiaa hyödynnetään enemmän tuotannossa on tarve lisätä rakennusten älyvalmiutta. Kulutusjoustolla kuluttajien sähkön käyttöä sopeutetaan uusiutuvan energiatuotannon mukaan. Lisäksi käyttämällä lyhytaikaisia lämpövarastoja voidaan hyödyntää erilaisia huipputehoa leikkausstrategioita. Siitä on hyötyä tehokkaamman energiatuotannon kannalta. Tämän väitöskirjan tulokset osoittavat, että kulutusjousto vähentää kaukolämmön energiakustannuksia ja vähentää kaukolämmön tuotannon CO2-päästöjä. Huipputehoa rajoittamalla voidaan tasoittaa rakennuksen tehontarvetta. Lämpövarasto mahdollistaa huipputehon pienentämisen, mikä vähentää rakennuksen omistajien maksamaa sähkötehomaksua.

Tohtoriopiskelija: Yuchen Ju

Vastaväittäjä: Prof. Alireza Afshari, Aalborgin yliopisto, Tanska

Vastaväittäjä: Prof. Martin Thalfeldt, Tallinnan teknillinen yliopisto, Viro

Kustos: Prof. Risto Kosonen, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos