Väitös mediatekniikan alalta, DI Tuomas Vaittinen

Paikkatiedolla varustettu digitaalinen sisältö tukee navigointia, digitaalisia paikkamerkintöjä sekä vapaamuotoista kadulla kuljeskelua.

Väitös Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulusta, tietotekniikan laitokselta.
Viiden ihmisen kädessä on älypuhelimet, joissa on näytöllä karttasovellus.

Väitöskirjan nimi: Designing Mobile Applications with Locative Media for Navigation and Location Annotation

Tohtoriopiskelija: Tuomas Vaittinen
Vastaväittäjä: professori Matt Jones, Swansea University, Iso-Britannia
Kustos: professori Marko Nieminen, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos

Suuri osa luomistamme valokuvista ja sosiaalisen median viesteistä sisältää paikkatunnisteen, eli niihin on liitetty fyysisen maailman sijaintikoordinaatit, jotka ilmaisevat, että ne liittyvät kyseiseen paikkaan. Tämä väitöskirja tutkii, miten tälläisellä paikkaperusteisella medialla voidaan tukea navigointia ja ihmisten paikkoihin liittämiä digitaalisia merkintöjä. Se kuuluu ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tutkimusalaan, ja lähestymistapa on konstruktiivinen. Olemme suunnitelleet prototyyppejä ja tehneet kenttätutkimuksia, joissa ihmiset ottavat niitä käyttöön. Huolellisella suunnitteluprosessien ja kenttätutkimusten analysoinnilla tutkimus kartoittaa käyttäjien tarpeita ja laatii suunnitteluohjeita tulevien järjestelmien tekijöille.

Empiirinen tutkimuksemme tutkii erilaisia sijaintiin perustuvia merkintätyyppejä, joita ihmiset todennäköisesti loisivat, ja arvoa, jonka he kokevat saavansa niitä luodessaan. Sovellamme paikkamerkintöjä ja muuta paikkaperusteista mediaa matkailijoiden navigointiin ja luomme suunnitteluohjeita järjestelmille, jotka pyrkivät tukemaan sitä saumattomasti. Tarkkaillessamme kaupunkinavigointikäyttäytymistä tunnistamme selkeärajaiset vaiheet, mutta tutkimuksemme korostavat myös sitä, että matkailijat siirtyvät vaiheesta toiseen ja takaisin sujuvasti, reagoiden ympärillään näkemiinsä mahdollisuuksiin. Optimaalisen saalistuksen teoriaa voidaan käyttää ohjaamaan kaupungilla kuljeskelua ja kaupunkien tutkailua tukevien työkalujen suunnittelua, mutta sen soveltaminen vaatii harkintaa. Itse asiassa suuri osa tutkailusta on varsin perinpohjaista ja optimaalisen saalistuksen teorian ennustama arvon maksimointikäyttäytyminen tulee näkyviin vasta, kun matkailijalla ei ole tarpeeksi aikaa tai energiaa tutkia vierailemaansa aluetta kattavasti.

Luomamme prototyypit esittävät paikkaperusteisen sisällön vaihtelevilla tavoilla, koska navigoinnin eri vaiheisiin liittyy erilaisia vaatimuksia. Kenttätutkimuksemme vahvistavat käyttäjän näkökulmasta tehtyjen visualisointien edut paikan päällä tapahtuvassa kaupunkien tutkailussa, sillä ne helpottavat paikkojen sijaintisuunnan päättelyä ja vähentävät laitteeseen keskittymiseen kuluvaa aikaa. Sitä vastoin kolmannen henkilön näkökulmasta tehdyt visualisoinnit mahdollistavat minkä tahansa alueen vapaan tarkastelun riippumatta siitä, missä käyttäjä sattuu olemaan, mikä sopii hyvin ennakkosuunnitteluun.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Yhteystiedot:

Sähköposti  [email protected]

Perustieteiden korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/52

URL kopioitu