Väitös meritekniikan alalta, DI Janne Heiskari
Matkustajakokemus on ensisijaisen tärkeää uuden risteilyaluksen suunnittelussa. Yksi keskeinen kokemus on ympäröivään merimaisemaan uppoutuminen, mikä maksimoidaan peittämällä alus ikkunoilla. Alusten koon merkittävä kasvu viime vuosikymmeninä on kuitenkin myös kasvattanut lasipinta-alaa. Koska alukset ovat painokriittisiä rakenteita, ikkunat tulisi suunnitella mahdollisimman kevyiksi. Valitettavasti nykyiset sääntöpohjaiset suunnittelumenetelmät eivät pysty täyttämään tätä vaatimusta. Tämän vuoksi tämä väitöskirja pyrkii parantamaan laivojen eristyslasi-ikkunoiden suunnittelukehystä. Työssä esitellään tarkempi menetelmä lasilevyjen paksuuden laskemiseen, joka perustuu viiteen suunnittelustrategiaan. Tätä menetelmää käytetään tutkimaan eri suunnitteluparametrien vaikutusta ikkunoiden painoon ja taivutuskäyttäytymiseen. Tämän väitöskirjan tuloksena laivan suunnittelijat osaavat tehokkaammin suunnitella kevyitä ikkunoita, mikä potentiaalisesti mahdollistaa entistä loisteliaampien lasirakenteiden käytön risteilyaluksissa.
Tohtoriopiskelija: Janne Heiskari
Vastaväittäjä: Prof. Jerolim Andric, Zagrebin yliopisto, Kroatia
Kustos: Prof. Jani Romanoff, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, energia- ja konetekniikan laitos
Väitöstilaisuus järjestetään luentosalissa 215, Otakaari 4 ja Zoom-issa
Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Tohtoriopiskelijan yhteystiedot:
Nimi | Janne Heiskari |
[email protected] |
Tekniikan korkeakoulujen väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/49
- Julkaistu:
- Päivitetty: