Väitös muotoilun alalta, MA Emrecan Gulay

Väitös Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta, muotoilun laitokselta
A white paper sculpture of curved arches with a green grid pattern on the right side, illustrating a transition from physical to digital realm. The sculpture is on a black surface and has a white wall as a background. The light source is on the left side, creating shadows on the right side of the sculpture.

Väitöskirjan nimi: Intuitive Design Workflows: Investigating the Feedback Cycles Between Physical and Digital Processes

Tohtoriopiskelija: Emrecan Gulay
Vastaväittäjä: Prof. Timothy R. Merritt, Aalborg Universitet, Tanska
Kustos: Prof. Sampsa Hyysalo, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, muotoilun laitos

Emrecan Gulayn Aalto-yliopistosta tekemä väitöskirja tutkii varhaisia suunnitteluprosesseja ja fyysisten ja digitaalisten työkalujen käyttöä arkkitehtuurisuunnittelussa. Emrecanin tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää arkkitehtien suunnittelukokemuksia ja sitä, miten niitä voidaan parantaa kaventamalla fyysisen ja digitaalisen todellisuuden välistä kuilua. Ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutusta, arkkitehtuuria ja muotoilua yhdistävä väitöskirja kehottaa meitä uudelleenarvioimaan luovuuden perusteita.

Väitöskirja perustuu kolmeen tutkimukseen, jotka tarkastelevat eri näkökohtia suunnitteluprosessista ja työkalujen käytöstä. Ensimmäinen tutkimus kartoittaa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja määrittelee tutkimuksen rajat. Toinen tutkimus esittelee kokeellisen suunnitteluprosessin, joka käyttää Research Through Design (RtD) -menetelmää ymmärtämään varhaisia ideointivaiheita ja testaamaan olemassa olevia interaktiivisia ja kosketeltavia suunnittelutyökaluja, jotka mahdollistavat tilallisen manipuloinnin. Kolmas tutkimus esittää haastatteluja eri maista tulevien harjoittelevien arkkitehtien ja asiantuntijoiden kanssa, jotka jakavat näkemyksiään ja kokemuksiaan suunnitteluprosessista ja työkalujen käytöstä.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että arkkitehdit arvostavat intuitiivisia suunnittelukokemuksia, jotka mahdollistavat helpon manipuloinnin ja ymmärtämisen suunnittelukonsepteista. Tulokset korostavat myös fyysisten ja digitaalisten suunnittelutyönkulkujen integroinnin tärkeyttä ja interaktiivisten ja kosketeltavien suunnittelutyökalujen käytön merkitystä, jotka tukevat intuitiivisia suunnittelukokemuksia. Väitöskirja ehdottaa useita lähestymistapoja intuitiivisten suunnittelukokemusten luomiseksi, kuten työkalujen suunnittelua, jotka mahdollistavat helpon tutkimisen ja ymmärtämisen suunnitteluvaihtoehdoista, palautemekanismien käyttöä, jotka edistävät iteratiivista parantamista, ja suunnitteluympäristöjen luomista, jotka yhdistävät fyysisiä ja digitaalisia elementtejä.

Väitöskirja tarjoaa teoreettisen ja historiallisen viitekehyksen tutkimukselle sekä käytännön vaikutuksia ja ehdotuksia käytännön toimijoille ja tutkijoille, jotka ovat kiinnostuneita parantamaan suunnitteluprosessia ja luomaan intuitiivisempia ja tehokkaampia suunnittelukokemuksia.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Yhteystiedot:

Email  [email protected]