Tapahtumat

Väitös organisaatiot & johtamisen aineesta, Johtamisen filosofia, Tilman Bauer, KTM, Msc, MA

Väitöskirjan otsikko on: "Business for Peace: A New Paradigm for Making a Collective Living"
yellow pen

Tilman Bauerin (KTM, Msc, MA) väitöskirja "Business for Peace: A New Paradigm for Making a Collective Living - What is Business? What is Peace? How Can, and Why Should, Business Foster Peace? A Conceptual Treatise on How the Expanded Concept of Peace Paves the Way to a New Paradigm for the 21st Century" esitetään tarkastettavaksi Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulussa perjantaina 24.11.2023, klo 12:00 alkaen salissa V002 sekä verkossa.

Vastaväittäjä: Dosentti Henrik Rydenfelt, Helsingin yliopisto
Kustos: Professori Matti Häyry, Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulu

Tutkimuksen aiheena on, miten liiketoiminta voi edistää rauhaa yhteiskunnassa normatiivisena tarkoituksenaan tehdä liike-elämästä hyvää edistävä voima. Tutkimus lähtee kysymyksestä: ”Mitä on bisnes?”. Analyysi paljastaa käsitteen alkuperän, sen todellisen merkityksen sekä liiketoiminnan roolin yhteiskunnassa. Alustava tutkimustulos on, että "bisnes" ja "tarkoitus" (purpose) liittyvät olennaisesti toisiinsa. Haastaen voiton maksimoinnin käsitteen yleisenä tavoitteena tutkimus esittää, että liike-elämän tarkoituksen on liityttävä jollain tavoin positiivisten vaikutusten luomiseen.

Mutta mitä "positiivisten vaikutusten luominen" tarkoittaa? Vastatakseen tähän kysymykseen tutkimus analysoi rauhan käsitettä. Rauhantutkimuksen kirjallisuuden avulla voimme todeta, että rauha voidaan nähdä minkä tahansa positiivisen vaikutuksen substanssina. Tutkimus osoittaa, että jos liiketoiminnan tarkoitus on luoda positiivisia vaikutuksia yhteiskunnassa ja jos positiivisten vaikutusten luominen tarkoittaa todellisuudessa rauhan edistämistä, sitten liiketoiminnan tarkoitus yhteiskunnassa on edistää rauhaa.

Ehdottaessaan paradigman muutosta tutkimus osoittaa, että rauha on olennainen käsite liike-elämälle – sekä teoriassa että käytännössä. Empiiriset tutkimukset ovat osoittaneet, että eettinen liiketoiminta edistää rauhaa bisneksen ”sivuvaikutuksena”. Tässä tutkimuksessa ideaa viedään pidemmälle asettamalla vastuullisuuden, kestävyyden ja hyvän tekemisen käsitteet liike-elämän keskiöön. Hyvän tekeminen ei ole enää marginaalinen aihe sivullisena huolenaiheena, vaan liike-elämän perimmäinen ydin.

Kun yritykset kysyvät, miten he voivat tehdä hyvää yhteiskunnalle ja ympäristölle, tutkimuksen kehittämä viitekehys tarjoaa kattavan vastauksen tähän kysymykseen. Omaksumalla ajatuksen siitä, että rauha on minkä tahansa myönteisen vaikutuksen substanssi, yritykset voivat asettaa tavoitteensa yhteiskunnassa pelkän voiton maksimoinnin yläpuolelle ja rakentaa eettisempää, kestävämpää ja rauhallisempaa tulevaisuutta. Kysymykseen, miten liiketoiminta voi käytännössä edistää rauhaa, tutkimus tarjoaa vastauksen kehittämällä liiketoiminnan rauhanindeksin (Business Peace Index).

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: