Tapahtumat

Väitös taidekasvatuksen alalta, arkkitehti Toni Kauppila

Väitös Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta, taiteen ja median laitokselta
Pedagogisen arkkitehdin kehkeytyvät käytänteet.
Pedagogisen arkkitehdin kehkeytyvät käytänteet.

Väitöskirjan nimi: Turning the Tables: Emerging Practices of Pedagogic Architect

Tohtoriopiskelija: Toni Kauppila
Vastaväittäjä: Principal Lecturer and Subject Lead for Interior Architecture, PhD Ro Spankie, University of Westminster
Kustos: Professori Paula Hohti, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, taiteen ja median laitos

Ehdotan väitöstyössäni ammatillista toimintakulttuuria täydentävää toimijuutta, pedagogista arkkitehtia, jolla on kykyä työskennellä aloille ominaisissa monimerkityksellisissä ympäristöissä olemalla vastuullinen toimija arvaamattomissa sosiaalis-tilallisissa olosuhteissa. Haluan osallistua tilasuunnittelun diskursseihin, luoda vaihtoehtoisia näkökulmia opetukseen sekä oppimiseen, lisätä tietoisuutta vastuista ja valtarakenteista, ja laajentaa näkemyksiä alojen toimintaympäristöistä. Tavoitteenani on tukea opiskelijoita aktiivisesti muokkaamaan alati muuntuvaa ammattikenttää, herättää laajempaa pedagogista keskustelua ja haastaa olemassa olevia arkkitehtuurin konventioita. 

Nostan esiin tilasuunnittelun taide- ja koulutusalana, joka voi avata uusia näkökulmia tilojen ominaispiirteiden ymmärtämiseen. Miten tilasuunnittelun pedagogiset käytänteet, kuten kohtaamiset oppimisen tiloissa, voivat vaikuttaa itse tilallisten praktiikkojen olemukseen? Voivatko nämä mahdollistaa uudenlaista toimijuutta suunnittelijan laajenevalla kentällä? Lähestyn oppimisen prosesseja arkkitehtiopettajan näkökulmasta. 

Tarkastelen omia käytänteitäni tutkimuksena, jossa pedagoginen toimintani nähdään osana taiteellista toimintaani. Tutkimusaineistonani ovat pedagogiset tapahtumat viimeisen 10 vuoden ajalta (oppimisen tilat), joiden kautta teen näkyväksi tilallispedagogisten olosuhteiden monimuotoisuutta. Päiväkirjamaiset novellat toimivat kokemusteni reflektoinnin välineenä avaten kohtaamisten luonnetta. Arkkitehtonisten notaatioiden avulla, pyrin analysoimaan havaintojani, joiden pohjalta olen työstänyt julkiseen tarkasteluun tuodun pöytä-installaation. 

Käsittelen käytäntöjäni suhteessa alojen historiallisiin käänteisiin ja teoreettisiin viitekehyksiin, avaten tilallisuuden ja dialogisen oppimisen käsitteitä. Työni asettuu vuoropuheluun arkkitehtuurin ja muotoilun aloilla sekä niiden korkea-asteen koulutuksessa meneillään olevan murroksen kanssa. Alati monimutkaistuvat toimintaympäristöt haastavat ammatillisia prosesseja sekä niiden lopputulemia. Kohtaamiset eri toimijoiden, kulttuurien ja tavoitteiden kanssa ovat olennainen osa alojemme käänteentekevissä suunnitteluprosesseissa. Pohdin, voisiko ammatillisia konventioita täydentää sosiaalisiin tilanteisiin kohdallisemmilla käytänteillä, palvelemaan uudenlaisen moniosaajan tarpeita. Ehdotan uuden asiantuntemuksen rakentuvan kykyyn ja uteliaisuuteen oppia näistä moninaisista kohtaamisista vielä tietämättömän äärellä.

Avainsanat: pedagoginen arkkitehti, käytäntö-johteinen tutkimus, taiteellinen tutkimus, monimerkityksellinen arkkitehtuuri, dialoginen oppiminen, oppimisen tilat, novellat, arkkitehtoniset notaatiot, virheiden koulu, kriittinen tilasuunnittelu

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Yhteystiedot

Sähköposti [email protected]
Puhelin +358505717598


Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/54

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: