Väitös tietotekniikan alalta, DI Petri Vesikivi
Väitös Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulusta, tietotekniikan laitokselta.

Väitöskirjan nimi: Software Engineering Curriculum change in University of Applied Sciences: perspectives of teachers, students and graduates
Tohtoriopiskelija: Petri Vesikivi
Vastaväittäjä: apulaisprofessori Antti Knutas, Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Kustos: professori Lauri Malmi, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos
Yliopistot ja ammattikorkeakoulut uudistavat IT-alan opetussuunnitelmiaan jatkuvasti vastaamaan teollisuuden ja yhteiskunnan vaatimuksia. Erityisesti ei teknisen ammattiosaamisen kehittämiseksi Metropolia AMK samoin kuin useat muut kolmannen asteen oppilaitokset ovat ottaneet käyttöönsä osaamisperustaisen ja projektioppimiseen pohjautuvan opetussuunnitelman.
Tässä väitöskirjassa tarkastellaan vuonna 2014 Metropoliassa toteutetun ohjelmistotekniikan opetussuunnitelman vaikutuksia opiskelijoiden, valmistuneiden ja opettajien näkökulmista. Työn tavoitteena on ymmärtää vaikutuksia, havaita muutoksen onnistumisen kannalta merkittäviä tekijöitä ja esittää projektikurssien suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä ehdotuksia.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että projektipohjainen oppiminen paransi merkittävästi ensimmäisen vuoden opiskelijoiden pysyvyyttä opinnoissaan. Valmistuneet kertoivat opintojen aikana oppineensa keskeisiä taitoja kuten tiimityöskentelyä, viestintää ja projektityötä. Lisäksi he kokivat hankkineensa riittävät tekniset tiedot ja taidot opintojensa aikana. Tutkimuksen mielenkiintoisin löytö oli usean haastatellun valmistuneen insinöörin esille nostama uskallus kysyä ”tyhmiäkin” kysymyksiä heti työsuhteen alussa. Tuota uskallusta voisi olla hyvä kehittää opintojen aikana. Erityisesti ne opettajat, jotka eivät olleet vielä osallistuneet ryhmäopetukseen, ilmaisivat huolensa autonomian menettämisestä. Tulosten ja analyysin perusteella väitöskirja sisältää myös ehdotuksia asioista ja toimenpiteistä, jotka voivat olla hyödyllisiä vastaavaa opetussuunnitelman ja opetuksen uudistusta suunnitteleville oppilaitoksille.
Avainsanat: projektioppiminen, ohjelmistotuotanto
Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Yhteystiedot: petri.vesikivi@gmail.com
Perustieteiden korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/52